Kunskapsarvet efter Profeten – Ahlulbeits särdrag

Imam Ali var ännu bara ett barn när Profeten Muhammed(S) knöt honom till sig och tog honom under sin egen omsorg. Varje dag förmedlade Profeten en del av sin kunskap och sitt uppträdande till Ali och bad honom följa hans exempel i allt han gjorde.

Vid tiden när den första uppenbarelsen kom till Profeten var Imam Ali med honom i grottan i Hira. Han var också med Profeten och Khadija i deras hus när han hörde Djävulens skri när denne förlorade hoppet om att bli dyrkad. Profeten sa till Imam Ali: ”Du hör som jag hör, men du är inte profet”.

Imam Ali tillkännagav, som första person, sin tro på Islam den dag Profeten inbjöd sina släktingar för att erbjuda dem att anamma Islam.

Allt sedan den dagen hade Profeten 2 sittningar dagligen med Imam Ali: en gång på dagen och en gång på natten. Under dessa sittningar dikterade Profeten varenda vers Gud sänt ned till honom, och sedan förklarade han dess innebörd och betydelse. Han berättade för honom om tyngdpunkten i versen var av allmän eller specifik betydelse, om de var av sekundär eller klart bestämd betydelse.

Om Imam Ali, av någon orsak, var bortrest några dagar, uppdaterade profeten honom när han återkom om de gudomliga verser som uppenbarats för honom under dessa dagar, och även precis vilken dag som versen uppenbarades.

Gud, den Allsmäktige, uppenbarade den Heliga Koranen, och något ytterligare därtill, för Profeten, som i sin tur lärde Imam Ali allt som Gud gav till honom.

Profeten bad Imam Ali skriva ned allt han sa till honom till gagn för de imamer, som skulle efterträda honom.

Profeten pekade på Imam Hassan och sa att han skulle vara den första att efterträda Imam Ali, sedan pekade han mot Imam Hussein och sa att bland hans avkomma kommer att finnas 9 imamer.

Imam Ali skrev 2 böcker- eller dokument- som innehöll allt som Profeten dikterade till honom:

Al-Jami’ah: Som var ett 70 cubit(*) långt, full bredd, läderark som innehöll allt i världen som folk kan behöva kunskap om. Till och med straffet för en rispning nämns där.

(* 1 cubit är ca 50 cm)

Al-Jafr: Ett annat ark som innehåller ett register över sådant som dittills hänt i världen, samt framtida händelser.

Den heliga Profeten drog sitt sista andetag liggandes på Imam Alis ben. Profetens dotter; Fatima, var ytterst bedrövad. En ängel brukade komma till henne för att trösta och för att berätta för henne om framtida händelser. Imam Ali brukade lyssna på vad ängeln berättade och skrev ned vad som sas. Han samlade ned allt i en bok, som enbart innehåller information om kommande händelser – och som inte innehåller några lagar eller regler.

Dessa böcker/dokument packades ned i en läderväska som kallades ”Den Vita Jafr”. Den Heliga Profetens egna vapen packades ned i en annan läderväska som kallas ”Den Röda Jafr”.

När Imam Ali reste till Irak, gav han dessa väskor till Umm-e-Salmah att förvara. När Ibn-l-Muljam sårade honom överlämnade han arvet från Profeten till Imam Hassan. Imam Ali sa till sin son Hassan:” Den Heliga Profeten beordrade mig att utse dig till min efterträdare och överlämna dessa böcker och vapen till dig. Han själv utsåg mig till sin testamentstagare och lämnade över sina böcker och vapen till mig. Han beordrade mig även att säga till dig att överlämna dessa värdesaker till din bror, Hussain, vid din död.

Sedan vände sig Imam Ali till sin andra son Hussain, pekade på dennes son Ali bin Hussain och sa: ”Den Heliga Profeten har beordrat dig att överlämna dessa saker till denna av dina söner”. Sedan grep han tag i Ali bin Husseins hand och sa: ”Den Heliga Profeten har beordrat dig att leverera dessa till din son, Muhammad bin Ali och framföra Profetens och mina hälsningar (salams) till honom.”

När Imam Hassan återkom till Medina från Irak övertog han arvet efter Profeten, som fanns hos Umm-e-Salamah. När han i sin tur dog övergick arvegodset till Imam Hussein. När Imam Hussein började sin färd mot Irak, lämnade han åter egendomen i förvar hos Umm-e-Salamah. När han sedan led martyrdöden överlämnade hon arvegodset till Imam Husseins son, Ali bin Hussein. När Imam Ali bin Hussein(Imam Sadjad) var på väg att dö sa han till sin son, Muhammad bin Ali(Imam Muhammad al-Baqir), att flytta denna egendom till sitt hus. Fyra personer bar över egendomen till Imam Muhammad al-Baqirs hus.

Imam Sadjad sa till sina barn att arvegodset inte innehöll några dirham eller dinarer, utan var istället fylld med kunskap. Efter Imam Muhammad al-Baqirs död övergick Profetens arvegods till dennes son, Imam Jafar as-Sadiq, och efter dennes död övertog dennes son, Imam Musa al-Kathom arvet. Som i sin tur gav det till sin som Imam Ali bin Musa al-Ritha…osv.

Men detta var inte den enda källa till kunskap som den Heliga Profetens Imamer hade tillgång till. Änglar brukade även tala till dom, och under ”Ödets Natt” (Leylatul Qadr) ökade deras kunskaper avsevärt. Saijid Hashim al-Bahrayni samlade in traditioner angående detta i sin bok Yanabi’ ul Ma’ajiz.

På så sätt gick kunskapen från Imamernas farfar, den Heliga Profeten, successivt i arv, imamerna emellan, från den ena generationen till den andra. Och de strävade i hela sina liv efter att förmedla denna kunskap till hela Ummahn.

  1. #1 av Ella på 13 november, 2011 - 19:50

    Salam Alaykum kära Marie!

    Jag undrar bara om du känner till en föreläsare som heter anas khalifa, om ja så undrar jag vad du anser om budskapet han fördelar till barn och ungdomar?

    Ws Ella

    • #2 av Marie på 14 november, 2011 - 18:08

      Wa aleyum Salam, Ella,

      Jag har inte lyssnat på anas khalifa särskilt noga, men det jag hört och läst räcker för att känna att han kanske inte är någon som man bör ha som förebild i större skala. Han säger säkert en massa bra saker, men jag får en uppfattning att han är en slags extremist åt det wahabitiska hållet. De positiva saker han förmedlar finns det andra som tar upp, på ett bättre sätt och som mer förtjänar att vara en förebild för barn och ungdomar… jag rekommenderar att hålla sig borta från honom…

  2. #3 av ella på 14 november, 2011 - 21:20

    Salam Alaykum Marie!

    Jag har lyssnat lite på honom och finner att han är oerhört extrem, han säger i princip till barn mellan 10-15 att de måste döda kuffar och att de på så sätt kommer direkt till paradiset. Han säger även va inte vän med judar och kristna dem för dig bort från islam osv osv. När jag lyssnade på vissa av hans föreläsningar så kände jag att han på ett sätt hjärntvättade små barn till att göra jihad i den mån att vara terrorister, jag kan säga att jag blev lite rädd när jag hör honom föreläsa till små barn, det är verkligen så extremt. Så jag kommer 100% hålla mig borta från att läsa eller lyssna något av det han säger.

    Har en sista fråga, vad tycker du om niqab är det något du skulle tänka dig bära, tycker du att det har något med islam att göra?

    Ws

    • #4 av Marie på 15 november, 2011 - 15:53

      Salam,
      Usch, jag lyssnade inte länge särskilt på honom måste jag säga. Jag blir så trött på såna människor så jag orkar sällan höra hela klippen. Ofta ser man ganska snabbt vad de är utav för ”virke” och då är det bättre att slippa se dom… men som du beskriver så visar det att han är utav de idiotiska ”representanter” vi har ute i världen, som absolut inte har något med islam att göra utan har hittat ett ”verktyg” att använda för sina psykopatiska syften. Såna älskar att känna att de har makt över folk, tyvärr så finns det folk som lyssnar på honom – värre är att föräldrar låter sina barn ty sig till honom. Du gör rätt i att avstå från såna människor, deras väg ger ingen andlig eller själslig ro.

      Niqab är inte som är ett måste, och jag skulle inte själv bära det – inte här i Sverige i alla fall. Däremot förstår jag de som väljer att bära den: den gör att man har möjlighet att fokusera ännu mer på det andliga. Om du povar att klä dig en ”abajje”, dvs en sån där svart heltäckande tyg som många klär sig i i länder som t.ex Irak. De täcker inte ansiktet men hela kroppen döljs under ett svart skynke. Det känns väldigt befriande, på ett sätt som man inte kan beskriva, man måste uppleva det. Så jag förstår de som väljer att gå ett steg längre. När jag är i länder som irak och iran mm… då har jag sådan kläder, men inte niqab.

  3. #5 av systeryster på 18 november, 2011 - 19:34

    men alltså, systra mi. när blir de nån uppdatering här?
    saknar dina humoristiska inlägg, särskilt dom om din uppväxt. and your battle me faren :)) de va så himla rolit å läsa om skrivmaskins historien. mer sånt….kramen

    • #6 av Marie på 18 november, 2011 - 22:42

      Kära syster,
      Så roligt att höra från dig :)!! Ja visst var det en söt historia, det är så kul hitta såna guldkorn i sina gömmor. Jag har ingen som helst möjlighet att få uppdatera min blogg nu för tiden…jo nog har jag – men det är mycket runt omkring så jag hinner aldrig sitta så länge att det blir ett inlägg … tyvärr. Du vet, man ska ju roa alla andra först – SEN får jag roa mig själv. Fast när SEN kommer, då är det natten och man är för trött.
      Kram på dig

  4. #7 av Ella på 19 november, 2011 - 00:06

    Salam Alaykum kära Marie!

    Tack för alla dina svar, uppskattar det verkligen. Har funderat på en grej ganska länge men har inte förstått det. Jag undrar varför profeten Muhammed (s.w.t) gifte sig med Aisha hon va ju 6 år om jag inte förstått fel, känns väldigt konstigt vill gärna förstå. Inshallah att du svaret på denna fråga?

    Ws

  5. #9 av Linn på 24 september, 2012 - 19:26

    Så shia muslimer tror alltså att Fatima fick ta emot uppenbarelser från en ängel som Ali sen skrev ner?

    intressant, det visste jag inte.

    Tror ni att dessa uppenbarelser finns kvar än idag? Läser ni dessa uppenbarelser?

    • #10 av Marie på 24 september, 2012 - 20:57

      Ja. Hela det nedskrivna kunskapsarvet som nämnts här är nu i Imam Mehdis ägor. ”Vi” har inte tillgång till den, det är imamerna som har haft dem hela tiden och deras efterträdare.

Kommentera

