Barn och jobb

.

 

Min nya chef har en dotter som är i min Yomyoms ålder, och när hon fick veta att min dotter dras med vissa viktproblem så blev hon väldigt intresserad. För tydligen har hennes lilltjompa också sådana problem. Därför insisterade hon att jag skulle ta med mig Yomyom till jobbet igår, fredag, så skulle hon ta med sig sin dotter, så att de kunde träffas. Inte för att jag vurmar för att ta med mig barnen till mitt arbete – jag menar det är väl därför man jobbar… för att komma bort från dom….?

Nåja, sagt och gjort: vi tog med oss flickorna och de trivdes verkligen ihop. De skakade dock om kontoret något. Vi delar kontor med ett par andra företagare och vi fick flera gånger gå och hyssja ned våra flickor, som satt i köket och klippte, klistrade och ritade tillsammans. Vi skickade dom till affären Tiger, som ligger precis i närheten av vårt kontor, så att våra medkollegor skulle få lite lugn och ro. De kom tillbaks med färgpennor och pruttkuddar som de praktiserade på oss mammor – som resulterade i än mer skratt och skrik!! Det ville aldrig sluta.

Dessutom hade vi så mycket jobb att vi slutade inte förrän sent, vi var hemma vid sextiden – och jag var heeelt slut….

Det är ju höstlov nästa vecka, gubevars! Min chef frågade sin dotter vilken av dagarna nästa vecka hon ville följa med till jobbet igen. Flickan svarade: ”Samma dag som Yomyom ska komma.” Jag sa till min chef att hon i så fall har en himla tur: då slipper hon ta med sig sin dotter – för jag har inte planerat att ta med min dotter igen. Jag vill jobba i lugn och ro och utan kaos. Menmen… man vet ju aldrig. Ungar har en förmåga att kunna övertala en till saker man absolut aldrig skulle gå med på om någon annan skulle fråga.

Nu är det ju Halloweentider också. Tack o lov så har Yomyoms systrar planerat olika halloween fester, så i år slipper jag eländet. Nästan i alla fall. Min lillYom har inhandlat häxperuk och dylika ting som hon ständigt poserar med framför mig. Sedan vill hon att jag ska skjutsa runt henne till fler butiker där hon kan införskaffa ännu mer skräckinjagande detaljer inför festtillfället. Så man går ju aldrig riktigt helt fri…

Yomyom har tjatat i evigheter om att få färga sitt hår knallrött. Så tillslut – som sagt så går det alltid få mamma att gå med på det mesta i det här huset – har hon fått vad hon velat. Idag färgade jag hennes hår med en knallröd färg som hon inhandlat. Med tanke på att hon initialt ville ha blå färg på håret så får jag ändå känna mig lite grann som en vinnare… även om det nog mer beror på att det inte fanns blå hårfärg att köpa.

.

blonde haired toddler who has distroyed a computer

.

 

  1. #1 av Svarten på 30 oktober, 2011 - 10:49

    ”Ungar har en förmåga att kunna övertala en till saker”

    När det gäller Halloween tycks du ha kapitulerat helt och hållet 🙂

    • #2 av Marie på 30 oktober, 2011 - 10:54

      Hahaa…. jag erkänner, jag är en svag mor. Genom bloggen kanske det verkar som det bara är frågan om halloween som kan fälla mig, men i verkligheten har jag svårt att säga nej till det mesta. Och det irriterar mig högeligen. 😦

  2. #3 av Niina på 30 oktober, 2011 - 18:01

    Härliga ungar 😀 Vad i hela världen är det här med blått hår, det vill min jänta också ha?!! Känner mig stenålders…

    • #4 av Marie på 30 oktober, 2011 - 20:16

      Va?!? Jag trodde det bara var min lilljänta som är konstig. Hon gillar nämligen att vara udda…hon ääälskar se folk som har gigantiska chockrosa eller illgröna hårsvall. Hon har inte sett något blått dito, därför vill hon ha blått. Tack o lov att jag inte vet var dessa människor går och färgar sina hår, men visste jag det så skulle jag absolut inte avslöja det för min dotter. Hon skulle tjata ihjäl sig! Roligt höra att det inte bara är jag som är en urtöntig morsa – även om jag själv färgade mitt hår grönt, blått och rosa i mina tonår – fast jag använde filtpennor och stod och färgade håret med :)! …. jag är nog ganska stenålders ändå ;(

      • #5 av Niina på 31 oktober, 2011 - 18:14

        Hahaa, filtpennor, vilken idé. Tack o lov är det lite svårare med filtpennor till mörkbrunt hår 😀
        Färgade själv en gång håret svart, hmm som blev lila (är blondin)…snacka om att vara udda.
        Fast det får ju inte jäntan veta 😉

Kommentera

