Tinnitus

.

https://mammamaries.files.wordpress.com/2011/10/tinnitus.jpg?w=300

 

När jag var liten hade jag tinnitus. Jag visste förstås inte att det var tinitus då, att det fanns ett namn på det hele, det hörde jag om senare i livet.

Tinnitus kan beskrivas som öronsusning, man hör hela tiden – eller vid vissa tillfällen – ett högt monotont pipande ljud. Det är oerhört jobbigt. När jag var barn pågick det hela tiden, hela dagarna. Jag tror inte jag sa något till någon förrän jag var i ca 7-8 års ålder. För hur skulle jag förklara att jag hörde ett ljud som ingen annan uppenbarligen hörde?! Jag minns inte att någon reagerade särskilt över det hela, så jag sa inget mer igen.

Öronsusningarna slutade dock någon gång i tonåren, jag märkte faktiskt inte precis när det försvann, men plötsligt var det borta. Och jag har ända tills idag känt stor tacksamhet över att inte ha kvar detta för jag minns ju hur jobbigt det var.

För ca 3-4 veckor sedan så hörde jag, när jag la mig för att sova, ett högt pipande ljud. Det lät som om någon spolade i en kran, två våningar ovanför oss, på ett sätt som gjorde att det liksom tjöt i rören. Jag blev irriterad efter en kvart och undrade varför dom inte kunde sluta spola, eller åtminstone inte spola så hårt i kranen… men efter en stund så tänkte jag att det inte kan vara kranen, kanske kom ljudet utifrån. Så jag ställde mig upp och lyssnade genom fönstret. Men inget pågick därute, inga ljud alls.

Dessutom slutade ljudet så snart jag ställt mig upp. Men så snart jag lagt mig ned igen så började det om igen. Neeeej! tänkte jag: det sitter i örat! Jag har fått tillbaks mina öronsusningar!!Heeelp!

Jag brukar vakna väldigt lätt, så för att ta bort udden av de högsta ljuden som eventuellt kan uppstå när man lever i ett lägenhetskomplex så sover jag med öronproppar. Men när man har öronsusningar, tinnitus, så funkar inte öronproppar för ljudet förstärks när man har såna på sig: man hör det susande ljudet som finns inne i örat ännu bättre.

Ljudet finns dock bara på ena örat, tack och lov, men det är ändå riktigt jobbigt. Och det hörs endast när jag lägger mig ned. Jag fattar inte hur jag har fått tillbaks det, ja jag förstår inte heller vad som orsakade att jag hade det i unga år heller. Jag har aldrig läst om ”fenomenet” tinnitus, men faktiskt tagit tag i den saken lite grann nu.

Tydligen kan tinnitus bero på:  bullerskador, en hjärnskada, högt blodtryck, depression, spända nackmuskler och/eller käkmuskler vilket ofta beror på bruxism. Och jag har inget utav ovanstående, förutom det sistnämnda. Så kanske man ska söka hjälp för det… det vore ju fantastiskt. Trodde inte att sådant skulle kunna botas på något sätt, då jag ju inte försökte bota det under barndomen. Låter i alla fall positivt.

.

 

  1. #1 av Camol på 3 oktober, 2011 - 11:45

    Salam aleikom
    Hoppas allt är bra med dig och din familj annars! Det låter riktigt jobbigt med tinnitus. Stress kan ju göra att man får många andra åkommor också så kanske det kan vara det. Hoppas att det går över på något sätt!
    Kramar

    • #2 av Marie på 3 oktober, 2011 - 12:06

      Tack Camol. Jo jag har förstått att stress tydligen kan vara en orsak, men jag känner mig inte alls stressad på det sättet. Men man vet ju aldrig, får kolla upp det som sagt. Tack för omtanken :)!

  2. #3 av marzieh på 5 oktober, 2011 - 06:25

    Hej Marie:
    Här är min e-mail.adress
    marzieh_shahrebanoi@yahoo.com
    jag redan skrivit till dig.
    mvh
    Marzieh

Kommentera

