Cencur

.

https://i1.wp.com/miizing.blogg.se/images/2010/skrivmaskin_71752956.gif

I mitt tonårsrum hade jag en skrivmaskin, en Facit, som stod uppställd på mitt skrivbord. Jag satt där och skrev, vet inte riktigt vad jag skrev för jag hittar inga lämningar utav några maskinskrivna dokument från den tiden bland mina gamla lådor – lådor som jag funnit efter en arkeologisk utgrävning ur källarvalven härom sistens.

Men ett dokument är i alla fall bevarat. En dag när jag kom hem satt ett pappersark i maskinen där det var nedplitat några rader. Jag mindes inte att jag skrivit något innan jag gick ut, så jag stegade fram till min skrivmaskin och läste vad där stod – det var min käre far som behagade skämta med mig. Vilket han ofta gjorde, och gör än idag. Han hade skrivit några förbluffande rader, för att reta mig (obs, jag var ännu tonåring och han älskar irriterade tonåringar – särskilt roligt är det att reta dom ännu mer, tydligen)

Jag spelade med i spelet och fortsatte på hans lilla historia, sedan lämnade jag kvar arket i maskinen – och gick ut igen. När jag kom tillbaks hade han avslutat sagan…..ni kan ju kanske gissa vilka rader jag skrivit, och vilka min far bidragit med :)! Jag har skrivit ned det precis som det är skrivet, utan styckeindelning (och ja, jag vet, att censur stavas med ett s – men så står det faktiskt:

 

CENCUR
Det var en gång en flicka som hette Marie. Hon bodde i en liten by 
som hette Boliden. Där hade hennes far byggt ett hus som såg ut som 
ett slott. Marie fick disponera ett av rummen på bottenvåningen. 
Hennes snälle far lät sätta in en röd linoleummatta på golvet och 
tapetserade väggarna med jättesnygga blommiga tapeter. Men flickan 
uppskattade inte alls dom fula brokiga tapeterna som hennes snikne 
far satt upp. Och inte heller den vedervärdiga linoleummattan som 
han monterat in. Hon tyckte att det såg förskräckligt ut, hon ville 
genast byta, men hennes stygge far ville inte lyssna på det örat. 
Han köpte bara mynt för alla sina pengar och brydde sig inte ett 
dugg om hur det såg ut i det förfallna skjulet som han byggt till 
sin familj. Detta är vad den stygga häxan tror och tycker. Häxan 
har flera gånger försökt att få Marie att tycka illa om sin far, men
har skändligen misslyckats i sitt uppsåt. Marie älskar sin far och
hur skulle hon kunna göra annat så snäll som han är. Han brukar 
skriva små rim ibland och det gör henne mycket glad. 
Här är ett.

Marie hon är så snäll och rar
älskar högt sin far
Hon är så glad för att hon har
just en sådan far
1981

Obs! Vill bara tillägga att min fars egenhändigt byggda villa är
en liten enplans-villa.... inget annat.

photo
  1. #1 av annokas på 13 september, 2011 - 23:41

    Vilken gullig historia. Jag förstår verkligen varför du håller av din far och mor så mycket.

    Många kramar annokas

  2. #2 av savaism på 14 september, 2011 - 00:44

    Men gud! Jag smälter!

  3. #3 av Erika på 14 september, 2011 - 09:23

    Ja,det är verkligen pappa i ett nötskal! Det där måste du ju spara för evigt 🙂 Så kul att ha kvar!

    • #4 av Marie på 14 september, 2011 - 15:36

      Ja, visst var det tur att jag var så pass försigkommen att jag sparade det, annars brukar jag inte vara särskilt bra på att spara – särskilt om jag anser det vara klotter…. men det här var ändå ett vitsigt klotter så det fick hänga med i kartongerna :)! Och nu är det ju sparat för evigt – på nätet till och med!!

  4. #5 av savaism på 14 september, 2011 - 17:36

    Kan du inte skriva ett blogginlägg om hur dina föräldrar reagerade när du berättade att du skulle konvertera till islam? Och att du skulle gifta dig med en muslim osv. Hur var dem inställda till allt detta? Om det inte är mycket begärt dvs 🙂

    • #6 av Marie på 14 september, 2011 - 22:07

      Det kanske jag kan göra, men det var faktiskt inget märkvärdigt alls… de se typ bara ”jaha”…. inget mer. Så det skulle inte bli ett särskilt långt inlägg :), min familj är väldigt toleranta utav sig – ja det är faktiskt hela min släkt.

  5. #7 av Fatima på 14 september, 2011 - 22:05

    Hahahah! Men vad GULLIGT! Söta lill-mamma och fina morfar!

    • #8 av Marie på 14 september, 2011 - 22:10

      Ja, visst är vi för söta .)?

  6. #9 av Leila på 15 september, 2011 - 12:32

    Så söta!! ”och brydde sig inte ett
    dugg om hur det såg ut i det förfallna skjulet som han byggt till
    sin familj.” Hahaha! Vad elaaaak du var mamma, du hade ju världens drömhus som barn 😀

    • #10 av Marie på 15 september, 2011 - 14:09

      Elak?!? Jag??? Jag jag tyckte vi hade ett så fruktansvärt trist hus, jag ville ha ett hus med massor av rum och flera våningar – ett litet slott helt enkelt. Och pappa jämförde alltid sitt hus med slott och herresäten…. inte lämpligt tyckte jag.

  7. #11 av D. på 15 september, 2011 - 23:22

    Vilken sööööt historia och pappa!

Kommentera

