En längesensaga

.

Idag har jag gått igenom alla gamla kartonger vi har i källarutrymmet, för jag har letat efter några viktiga dokument. Jag fann tyvärr inte dessa dokument, däremot fann jag en del annan bråte. Men bland bråten fanns en hel massa guldkorn. Bland annat hittade jag en dikt som jag skrev 1982. Jag var alltså mitt i den eländiga tonårstiden och jag delar här med mig av denna dikt, där jag lämnar läsaren helt till egna eventuella tolkningar:

http://hemimammasskrivelser.files.wordpress.com/2011/06/14ecd189ab5bcef4.jpg?w=590

Berätta för mig
en längesensaga,
så mycket jag glömt
så lite jag minns,
nu tomt
och ängsligt
inom mig.
 
Berätta för mig
om glädjen och sången,
de ljusa dagarna
och nätternas ro,
nu tomt och ängsligt
omkring mig.
 
Berätta för mig
om dagen imorgon,
att jag må slippa
fler sorgfyllda år.
Berätta för mig
om värmen
som väntar,
där ensam och frusen
jag sökande går.
 
1982-01-31
 
https://mammamaries.files.wordpress.com/2011/09/dscn2535.jpg?w=225
  1. #1 av pinglan på 13 september, 2011 - 14:00

    Vilken fin dikt! 11 månader efter att du skrev den så föddes jag! haha!
    Å va länge sedan det var jag hälsade på här hos dig, nu måste jag försöka läsa ikapp mig lite!

    • #2 av Marie på 13 september, 2011 - 19:14

      Haha… oj så gammal jag känner mig helt plötsligt :/ ! Tack för komplimangen över min tidiga diktkonst dock 🙂

      Däremot är det nog inte så mycket att läsa ikapp, jag uppdaterar numera alltför sällan.

      • #3 av pinglan på 14 september, 2011 - 11:02

        åldern är bara en siffra, min vän. Du är väl för bövelen inte gammal heller! 😀

      • #4 av Marie på 14 september, 2011 - 15:37

        Nejdå, pinglan, inte gammal: bara något brådmogen….

  2. #5 av annokas på 13 september, 2011 - 23:46

    Vilken jättefin dikt mammamarie. Fortsätt att skriva dikter.

    kramar annokas

  3. #6 av Fatima på 14 september, 2011 - 22:07

    Vacker. ❤

    • #7 av Marie på 14 september, 2011 - 22:10

      Tack, kära du.

Kommentera

