Allmaktens / Ödets Natt

https://i1.wp.com/upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d4/Laylat-al-qadr.jpg

.

 

Imam Sadiq(A) sade: ”Den bästa månaden är Guds månad – månaden Ramadan – och hjärtat i månaden Ramadan är Allmaktens Natt (Laylat al-Qadr).” [Bihar al-Anwar, vol, s. 386]

Den Heliga Profeten(S) sade: ”O människor! Sannerligen har en stor och välsignad månad omfamnat er. En månad, där det finns en natt i den, där handlingar är bättre än tusen månader.”[Bihar al-Anwar, vol 96, s. 342]

I dagarna infinner sig Leylat-l-Qadr = Allmaktens/Ödets Natt. Den infinner sig under en av 3 nätter: natten till den 19:e, 21:a eller den 23:e Ramadan – sunnimuslimer har natten till den 27:e Ramadan. Och för den som är osäker, eller vill vara på den helt säkra sidan så rekommenderas att tillägna de sista 10 nätterna under Ramadan månad i bön, dua och kontemplation.

Denna natt är en extremt viktig natt för alla Muslimer. Det är natten under vilken vår kod för vägledning, dvs den Heliga Koranen, uppenbarades från Gud till Profeten Muhammed. Den uppenbarades under Ramadan månad [2:185]

”För att ge människorna vägledning [inleddes] i månaden Ramadan uppenbarelsen av Koranen i vilken vägledningen klargörs och en måttstock ges med vilken rätt kan mätas och skiljas från orätt.”

Gud beskriver denna natt som bättre än tusen månader. Under den natten kommer änglarna och Anden ner, av Guds lov, för att uföra varje befallning (97:1-5).

Al-Qadr (Allmaktens natt)

I GUDS, DEN NÅDERIKES, DEN BARMHÄRTIGES NAMN

[97: 1-5] SE, VI har uppenbarat denna [heliga Skrift] under Allmaktens Natt.  Och vad kan låta dig förstå vad Allmaktens Natt betyder.Allmaktens Natt är mera värd än tusen månader; då stiger änglarnas härskaror och Anden ned med sin Herres tillstånd för [att utföra] alla [Hans] uppdrag. Den [Natten andas] fred till dess dagen gryr!

Även de andra heliga böckerna; Torah, Zabor, Enjeel (Evengeliet), uppenbarades under månaden Ramadan för de Profeter och de folk som fanns på den tiden.

Man kan se Allmaktens natt som en fest för själen. Man bör försöka hålla sig vaken hela natten och be om välsignelser och förlåtelser. Det är den heligaste natten på året och vore oklokt att ignorera. Denna natt, om man ber Gud – helt ärligt ifrån hjärtat – om välsignelser och att Han ska förlåta oss, så kommer han inte att förneka oss något av detta då vi ber under denna natt. Denna natt är en nåd så stor att den förtjänar att hedras på bästa sätt.

Den tid du ägnar dig åt bön denna natt ger dig belöning som om du gjort detsamma under 1000 månader (dryga 80 år). Är det inte en natt som förtjänar att hedras?

Det som är rekommenderat att göra denna natt är

 – först och främst att duscha – göra s.k. ghusl.

Efter salat-l-Maghreb (och innan salat-l-Asha), be en bön på 2 rokoe som innehåller: Surat-Alhamd (en gång) och Surat-l-Ikhlas 7 gånger – under båda rokoe. När dessa är avslutade säg ”AstaghferAllah Rabbi o etobo elej” 70 gånger.

[Innan du hinner ställa dig upp ifrån bönen så har Gud förlåtit dig, och dina föräldrar, era synder]

Läs dua Kumayl, dua-eTaube, Taebeen mm…. och gör Ziyarat-l-Imam Hussein (dvs gör hälsning till Imam Hussein). Även Joshen Kebir och Seghir är rekommenderat att göra för de som kan dessa.

Sedan är det som är rekommenderat att göra: att be 100 rok’a (dvs 50 böner om 2 rokoe/st – som morgonbönen).

Vid dessa böner läs:

       1 gång Surat-Alhamd (en gång)

       10 gånger Surat-l-Ikhlas (Surat-l-Ahad)

Även Salat-l-Jafar är rekommenderat denna natt.

Och avsluta natten med Salat-l-Leyl.

Läsa versen AL-QADR (ovan) 1000 gånger är också rekommenderat.

Nu hoppas jag att inte folk skräms för allt som är rekommenderat att utföra denna natt, inte alla kan alla dessa böner och du’as, men man bör i alla fall försöka sig på de saker som man vet att man kan, och så kan man åtminstone försöka sig på de andra uppgifterna.

Som hjälp  med dessa du’as finns ju också numera internet där man kan leta upp någon som läser den och så sitter man och lyssnar. Dessa korta nätter finns ju inte heller tid att läsa AL-Qadr versen tusen gånger, men läs åtminstone 50 ggr – eller 10 ggr….

Vi brukar be de 100 rok’a som, ska utföras på var sitt håll i huset, och så möts vi då och då för lite te och smågott emellanåt. Be t.ex 10 böner, och ta en liten te-paus. Forstätt sedan och be 10 böner till och ta en paus igen… osv. Tänd lite stearinljus runtom i huset så sätter det stämningen för natten. Jag älskar denna natt och ser fram emot den.

När ni ber så inkludera även era bröder och systrar runtom i världen: tacka för det du har – och be för de som inte har. Kasta inte bort denna natt – kom ihåg att det är du själv som är den stora vinnaren i det du gör denna natt.

För oss så hade vi den 19:e Ramadan idag – det innebär att vi hade den första Leylat-l Qadr igår natt. Då Ramadan månad är lite speciell så följer inte alla samma datum och om detta säger jag att alla har rätt, och ingen har fel, och det är inte något att orda om. Men som sagt: vill man vara säker så ägna de sista tio dagarna i extra bön.

Annonser
  1. Lämna en kommentar

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: