BÖNEPLATSEN

https://i0.wp.com/www.islamguiden.com/bilder/kidz.jpg

 

BÖNEPLATSEN

  1. Bönen är ej tillåtet på en Ghasbi-plats. Platsens/markens ägare måste alltså tillåt att man ber där. Ägarens tillstånd får vara uttryckligt eller underförstått.

  2. Sajdah-platsen måste vara Tahir(ren). Platsen där man står eller sitter, får vara icke-Tahir, förutsatt att det inte finns någon möjlighet för Najasat att nå en bedjandes kropp eller kläder.

  3. Man får inte be på en plats, där bönen inte kan avslutas på föreskrivet sätt eller där fara för livet existerar, t ex på en hårt trafikerad väg under rusningstiden.

  4. Böneplatsen får ej vara instabil.

  5. Det måste finnas tillräckligt med utrymme så att bedjanden kan stå upprätt och så att Roko och Sajdah kan utföras på korrekt sätt.

  6. Om en man och en kvinna ber på samma plats, måste kvinnan stå minst ett spann (d v s 9 tum [23 cm]; 15 fot [4,6 m] är dock bättre) bakom mannen, eller så bör ett draperi eller vägg anbringas dem emellan.

  7. Den plats, mot vilken pannan trycks under Sajdah, bör inte vara mera än c:a 6 cm högre eller lägre än den plats, där tårna och knäna ställs.


MASJID

Det betonas att Bönen måste förrättas i en Masjid(moské). Följande prioriteringsordning gäller för Masjid:

  1. Masjidul-Haram (kring Kaba): här motsvarar en bön 100.000 böner på annan plats enligt nedan;

  2. Masjidul-Nabi (Medina): här motsvarar en bön 10.000 böner på annan plats enligt nedan;

  3. Masjidul-Kufa och Baitul-Mukaddas: här motsvarar en bön 1.000 böner på annan plats enligt nedan;

  4. Masjid Jame: här motsvarar en bön 100 böner på annan plats enligt nedan;

  5. Marknadens Masjid: här motsvarar en bön 12 böner på annan plats.

Vad gäller kvinnor är deras hem bättre än en Masjid.

Profeten har sagt: På domedagen kommer alla ting att äga tal, och tre skall då klaga inför Allah.

  1. En Masjid som försummas, d v s som ingen besöker för att be;

  2. En Alim som människor genom okunnighet om den sanna tron inte utnyttjar; och

  3. Ett exemplar av Koranen som ställs på plats där ingen läser ur den och som förblir belagd med damm. Profeten har också uttalat följande: ”Ingen bön får förrättas i en Masjids närhet utom i denna Masjid”.


Platser, där bönen är Makrooh

Att förrätta bönen på en smutsig plats, på ett slakteri eller på en plats, där en eld brinner, där en eld brinner framför den bedjande, på plats med avbildningar av människor eller djur, eller på plats med ett öppet exemplar av Koranen eller annan bok framför den bedjande är inte bra. Dessutom är det Makrooh att be på en begravningsplats, eller på en grav, eller bakom en grav, eller mellan två gravar, eller på en plats, där en människa står mitt emot. Det är Makrooh att be i Hamam, eller på vägar eller mot en öppen dörr eller på en salthaltig plats eller i ett rum, där någon är Junub.

Annonser
  1. #1 av Faten på 13 augusti, 2011 - 18:52

    jag har en fråga snälla ifall du kan göra en inlägg där förklarar mer om varför muslim kvinnor måste bära slöja?? jag och min fästman har lite problem med det, jag älskar slöja men han tycker inte det är så viktig inom islam jag vill ha en bra bevis att det är viktigt snälla om du kan förklara till mig… tack för din fina blogg jag läser den alltid och lär mig mycket av den

  2. #2 av malin på 13 augusti, 2011 - 20:20

    Den plats, mot vilken pannan trycks under Sajdah, bör inte vara mera än c:a 6 cm högre eller lägre än den plats, där tårna och knäna ställs.

    För att?

    • #3 av Marie på 14 augusti, 2011 - 13:33

      Malin: Jag kan inte säga precis varför, men det finns ju helt klart flera orsaker, och Gud vet bäst vilken de absoluta anledningarna till detta är. Den ”bör” inte vara högre eller lägre och en orsak kan t.ex vara att om stället för Sadjoud är lägre än så, så kanske det inte är bra för kroppen/huvudet/hjärtat mm…. att det har en hälsoaspekt.

      Att den inte ska vara högre kanske kan vara att om där inte finns någon gräns på hur högt stället för sedjoud kan vara, så kanske folk slutar att prostrera på knä till Gud… då man ju med tiden kan få för sig att stället för sedjoud kan vara hur högt som helst och så kanske man bara arrangerar stället för sedjoud i höjd med hakan, när man står upp, och så nickar man bara till med huvudet lite mot Mecka – människor är och förblir människor och kanske någon blir alltför högfärdig tillslut för att göra sedjoud på knä.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: