Ramadan månad hadither

Den Heliga Profeten(S) har sagt: ”De människor bland mitt Ummah, som memoriserar 40 hadith (traditioner) angående religionens frågor, vilket de är i behov av, kommer Allah att uppväcka de på Domens Dag som jurister och rättslärda.”

[Bihar al-Anwar, vol 2, s. 156; al-Ikhtasasm s. 2]

Hadith nr 1

Varför namnet Ramadan?

Den Heliga Profeten(S) sade: ”Sannerligen har månaden Ramadan fått sitt namn eftersom den stöter bort synderna.”

Kanz al-Ummal, H: 23688

Hadith nr 2

Ramadan, Guds Namn:

Imam Sadiq(A) har sagt: ”Säg inte, ‘Detta är Ramadan’ och ‘Ramadan har gått’ och ‘Ramadan har anlänt’ för sannerligen är Ramadan en av Allahs Namn, den Mäktiga, den Ärofulla, som varken anländer eller avgår. Sannerligen ankommer och avgår det som är kortlivat, säg istället ‘Månaden Ramadan'”,

al-Kafi, 4, s.70

  1. #1 av Hawraa på 3 augusti, 2011 - 12:17

    Salam aleykum Marie!
    jag tycker väldigt mycket om din blogg, men jag har en fråga om du kunde skriva upp några böner och duaa (som är mustahabb under månaden ramadan), eller sätta upp en länk som man kan hitta sånna grejer i.. Tack i förhand och Ramadan mubaraak !!

    • #2 av Marie på 3 augusti, 2011 - 18:54

      Wa aleykum salam Hawraa,
      Tack för dina vänliga ord, min nie är hela tiden att skriva om Ramadan just nu och jag har många inlägg på gång, men tyvärr så jobbar jag och är heeeelt slut efter det… så min energi är inte den bästa just nu så inläggen uteblir tyvärr – men jag ska göra en ansats för din skull :)!

Kommentera

