Varför används inte samma vågskål i media

Jag måste säga att jag blev ytterst förvånad när jag i måndags – den första vardagen efter terrordåden i Oslo – slog på morgonTV:n och där pratades och debatterades, avhandlades och analyserades det om Oslodåden: men inte en enda representant ifrån Sverigedemokraterna, Nationaldemokraterna eller dylika anhängare satt i TV-sofforna och gjorde avbön och bedyrade att de minsann inte är några terrorister och att deras ideologi inte alls stödjer terrorism.

HUR kan det komma sig att detta uteblivit? Idag är det tisdag, visserligen har jag inte suttit framför TV:n ännu, men jag har inte sett eller hört talas om att någon representant från dessa ideologier har behövt göra avbön. Hade det däremot varit en muslim som begått dådet, skulle TV-sofforna vara fulla utav muslimska representanter som varit tvungen att sitta där och högt säga att islam inte är en terror-ideologi och att varken islam eller muslimer stödjer terrorism.

Varför behandlas inte alla lika? Varför används inte samma vågskål i media? Medias hyckleri avslöjar sig mer och mer. De skriker ut att vi ska stödjer ”Alla lika, alla olika”, de säger att vi är en demokrati som behandlar alla lika, men är det så verkligen – i praktiken alltså?

 .

  1. #1 av Maryam på 27 juli, 2011 - 09:44

    Du fick ner de tankar som cirkulerade i mitt huvud efter dagens läsning i tidningarna, ner i ett inlägg , på ett riktigt proffsigt sätt, mashallah!
    Tack för ditt inlägg

  2. #3 av Anna-Maria på 27 juli, 2011 - 19:34

    Assalamu alaikum!
    Tack för din fina kommentar – vi norrlänningar emellan förstår nog varandra.. 🙂
    Nog är det rätt ödsligt med muslimer och särskilt kvinnor med sjal här uppe fortfarande, men det är nog ett litet minijihad.. jag inte mött så mycket kritik alhamdulillah, så jag försöker klä mig i ett leende och rak hållning så att folk får se en stolt och glad muslimsk kvinna! 🙂
    Men självklart – det är skillnad att gå på en -30 graders gata med hårda blickar i Kalix jämfört med ett varmt och öppet Stockholm. Det är synd att det inte finns någon moske eller mosalla vare sig på min studieort i Kalix eller i Haparanda som jag bor i just nu.

    Och som Maryam ovanför säger – tack för ditt inlägg! Det är viktigt att detta uppmärksammas, annars kommer vi cirkla runt i någon vi-och-dom-karusell..

    • #4 av Marie på 27 juli, 2011 - 19:48

      Aleykum Salam Anna-Maria,
      Jag tror inte det är svårare att gå i Norrland med slöjan, tvärtom. Visserligen är man lite udda, men norrlänningar är mer inkluderande än Sörlänningar – det har jag lärt mig av livet. Jag tycker inte att Stockholm känns särskilt varmt och öppet, man kanske är mer van här nere, men trots det får man hårda ögon på sig ibland… något jag aldrig upplevt i Norrland faktiskt. Däremot så kan det ju vara viktigt att ha ett litet umgänge tillhands ibland där man är lite likasinnade i sin tro, som träffas nån gång då och då…. bra med tankeutbyte. Tycker du det går bra att bo där uppe så rekommenderar jag att bo kvar, absolut. Man FÅR vara lite udda i norra delarna av landet, det finns plats för alla original där 🙂 här i söder accepteras inga original – bara kopior :D!

  3. #5 av Asiya på 30 juli, 2011 - 09:59

    Hej! SDs partiledare jimmie gav ifrån sig ett uttal… ”ifall muslimerna ej funnits så skulle in anders ha gjort som han gjorde.” resten av sd medlemmarna har tagit avstånd från de…. ska länka

Kommentera

