När ska denna terror sluta?

Fy så fruktansvärt det som skett i Oslo idag! Bomber mitt i maktens centrum, mitt i Oslo. All denna förödelse, blod och död! När de började rapportera om en galning som sköt vilt på Norges Socialdemokratiska ungdomsförbunds läger, så gick nästan ögonen i kors… VAD är det som händer?! Ingenting passar ihop med varandra, inget passar heller ihop med Norge – av alla länder? Vem kan ha ett horn i sidan på en enda norrman??

Jag har följt rapporteringen ända sedan kl halv sex i afton, så gott jag kunnat. Så hörde jag att en islamistisk Talibangrupp tagit på sig dåden: Sure, they wish! De har inte logistik och intelligens nog att dra ihop ved och göra upp en eld, hur skulle de ha förmåga att göra detta? Inte en chans. Men jag skulle inte bli förvånad om man ändå stannar vid, och klamrar sig fast vid denna grupp som påstår sig ha gjort detta – för att slippa avslöja de rätta gärningsmännen. Bättre då skylla på Al-Qaida – så enkelt, så bekvämt. Men jag kan inte för mitt liv tro att de skulle ha gjort det, inte för att jag tvivlar på att ifall de kunde, så skulle de säkerligen göra det. Men de har, som sagt, inte förmågan till något sådant.

Det är verkligen ett puzzlement vad som ligger bakom detta: sprängd regeringsbyggnad och en galning som vilt skjuter folk på en ö… ungefär samtidigt. Vad finns det för gemensam nämnare mellan dessa händelse? Och VARFÖR?

Jag kan bara anta att det är någon som tillhör en av de högerextrema organisationer som står för de flesta terrordåd i Europa….men det får väl tiden utvisa – om det visar sig vara det: kommer då SverigeDemokraterna att be om ursäkt?

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

