En fantastisk natt!

Ja, vilken underbar natt jag och min make har haft inatt!

Ånej, misstolka mig inte nu, vi har nämligen ägnat oss åt att be inför Räkenskapens natt – den natt Gud bestämmer hur mycket utav hälsa, pengar, mat, jobb och övrig barrekeh vi ska få under det kommande året.

Förutom de särskilda böner man ska be denna natt, och duas man bör göra, har jag utfört hela mitt register av böner, duas och tesbieh som jag har i min egna bönebok. Jag har nämligen under årens lopp samlat en massa sådana i en särskild bok åt mig själv – där jag skrivit alla böner på arabiska, men med svenska bokstäver. Den är verkligen superbra och något jag rekommenderar alla att göra.

Jag känner verkligen att jag har fått en extra injektion utav dessa böner. Stärkt på många nivåer, och väl behövligt inför Ramadan månad, som ju ligger bakom hörnet. Jag hoppas och ber att det kommer att gå bra, trots de långa fastedagarna.

Jag planerar att under de nästkommande åren, då Ramadan månad ligger mitt i juni-juli, förhoppningsvis kunna resa till ett land där dagarnas längd är mer mänskliga. Men, men, vi får väl se hur det går med den saken… man kan ju alltid drömma och planera i alla fall, det kostar ju inget. Jag tror ju att jag själv kommer att kunna fasta, men jag känner att jag måste tänka på min lilltjoppa Yomyom också. Hon längtar alltid till Ramadan månad och jag vill att den längtan ska hålla i sig hela livet, därför måste man göra det mer möjligt och mer intressant för henne under dessa första fasteår.

Idag är dock en tyyypisk söndag – vädret är grått och det duggregnar konstant. Man är trött och hängig och vi ska äta ”left-overs” från igår. Längtar tills måndagen infinner sig.

 

http://inutiburkan.files.wordpress.com/2010/08/ramadan_50238410.jpg

  1. #1 av E på 19 juli, 2011 - 17:26

    Salam oaleikum 🙂
    jag kommer alltid o frågar dig något, förlåt men du verkar kunna så mycket ! hamduallah !

    Jag undrar, har sökt på internet men hittar inte rätt svar,måste man ha gjort wudu för o göra duaa(eller kan man göra det lite när som helst) och räknas dua när jag tex sitter kvar efter bönen och säger saker på svenska tex väsligna bröder o systrar (ja du vet sånt) eller ber om någonting. Räknas DET som dua ? eller om inte, vad är duaa har ju läst om det men tänkte om det är samma sak 🙂 för jag brukar sitta kvar efter bönen och be om någonting och de som jag skrev, men även göra dikhr.

    • #2 av Marie på 19 juli, 2011 - 19:05

      Salam E,

      Ingen fara, jag tycker om när man frågar mig, och om jag kan så svarar jag mer än gärna 🙂

      Det enda som man måste säga på arabiska är själva bönen (Salah) och det som är wajib att säga då. Qonot, t.ex. som inte är wajib i själva bönen, utan är en ”present” ifrån Gud som är placerat nästan mitt inne i bönen – inte ens den behöver vara på arabiska, utan du kan använda vilket språk du känner dig mest bekväm med.

      Duaa är därför självklart helt rätt och riktigt på svenska eller vilket språk du vill. Inte heller behöver du wudu för att göra duaa. Duaa är något du gör frivilligt då är inget obligatoriskt – men självklart är det ett plus om du har wudu, men som sagt absolut inte ett måste. Att prata med Gud kan du göra när som helst och var som helst och under vilka omständigheter som helst.

      Det låter underbart att du sitter kvar en stund och gör duaa och dikhr, fortsätter du så kommer du se hur det kommer att påverka dig – utan att du själv märker det. Fortsätt så och Etta QabberAllah, InshaAllah :)!

Kommentera

