Nu är jag 23 år…

.

https://i2.wp.com/sofiasinredning.blogg.se/images/2010/ny_95193997.jpg

.

…. för andra gången!

Men enligt Islam är jag faktiskt inte mer än 23. Eftersom jag faktiskt varit muslim i 23 år detta år – därmed har jag varit muslim i halva mitt liv nu!

Jag har haft bästa födelsedagsfirandet på åratal. Kanske i livet. Och den har pågått hela härliga helgen! Jag hade nämligen mor och far här. I fredags – på födelsedagen alltså – fick jag verkligen känna mig som en liten, liten flicka. Jag blev nämligen väckt utav mamma, pappa och Yomyom kl halv sju på morgonen, när de kom in i mitt sovrum och sjöng ”Ja må hon leva….” bärandes en bricka med tårta, kaffe och presenter! Preciiiis som när man var liten! Jag blev chockskadad en liten stund där – men det var alldeles….alldeles, underbaaart :D!

Sedan kom mina barn (vilket påminde mig om att jag kanske inte är en sån liten flicka ändå ) en efter en och gratulerade mig och så hade vi en stilla evening tillsammans – så stilla det nu kan bli i denna familj…. vilket inte är mycket. Kaos kanske är en bättre beskrivning?

Idag skjutsade vi mor och far till flygplatsen och vinkade adjö för denna gången. Vi är alla så tacksamma över att de besvärar sig med att åka ända hit till Malmö, fastän hälsan deras inte alltid är den bästa.

När vi lämnat dom vi gaten och satt oss i bilen för att lämna flygplatsen så sammanfattade Yomyom det hela alldeles utmärkt, även om det lät rätt så dystert: Mamma… nu är det roliga slut!”

Så man kanske kan förstå ungefär hur mycket morföräldrarna är efterlängtade hela tiden. Nu är det tillbaks till vardagen igen, och jag är ingen lilldotra längre utan bara maka och mor, och endast det – men bara fram tills nästa gång jag träffar mamma och pappa min igen.

Jag har levat i en liten bubbla nu i fyra dagar och har lite svårt att komma till insikt att jag faktiskt ska till jobbet i morgon. Det känns lite svårt att ställa om sig, känner jag. Första gången det känns grått att gå till jobbet – inte bra alls. Men, men, det reder sig nog.

  1. #1 av Lisa på 12 juni, 2011 - 23:11

    Grattis, vilken härlig familj du har. 🙂

  2. #2 av B på 13 juni, 2011 - 00:08

    Grattis i efterskott ,må dina dagar fyllas med glädje och harmoni inshallah!

    • #3 av Marie på 13 juni, 2011 - 06:19

      Betool och Lisa:

      Jag tackar och bockar :)!

  3. #4 av Camol på 16 juni, 2011 - 08:50

    Grattis i efterskott! Och till 23 år som muslim, mashAllah!

    • #5 av Marie på 16 juni, 2011 - 17:09

      Tack Camol! Ja du har väl säkert några år kvar tills du uppnår den ärbara åldern :D!

  4. #6 av Elin på 19 juni, 2011 - 01:46

    MashaAllah! Stort grattis.

    • #7 av Marie på 19 juni, 2011 - 10:47

      Tusen tack kära du :)!

  5. #8 av Ala på 29 juni, 2011 - 13:50

    Lite sent, men grattis till din födelsedag, årsdag av shahada och midsommar 😛 Hoppas att allt är väl annars inshallah. Många kramar

    • #9 av Marie på 30 juni, 2011 - 17:01

      Åh, tack så mycket Ala!! Och i övrig är allt toppen med mig :)!

Kommentera

