My weekend…

Helgen har passerat rätt så obemärkt, vi har inte planerat några större utsvävningar för helgen, så det var tur att vi igår var bjudna hem till stordotra för att fira hennes makes 22 årsdag – i efterskott. En libanonresa kom ju i vägen för att vi skulle kunna gratta på rätt dag.

Grattis kära svärson :)!

Dom hade verkligen bunkrat upp med supergooood mat, vi var alla frälsta när vi gick därifrån. De är så otroligt duktiga i köket, och mest imponerande är att dom vågar pröva nya saker – själv är jag rätt så torr på sånt. Vilket inte minst retar mig själv mest, då jag är trött på mina egna ”standardrätter”.

I fredags satt jag och flertalet vänner ute och mumsade på en massa mys ute på deras gård, med vatten pipa och en hel massa gott sällskap. Från klockan sju på afton satt vi, och det blev kallare och kallare. Jag har lärt mig att jag ska söka mig in i rumsvärmen om det blir för kallt, men det konstiga är att när jag väl sitter där och fryser så kommer jag aldrig ihåg varför det skulle vara så viktigt. Så jag sitter kvar i tron att det ju är löjligt, lite kyla har väl ingen norrlänning dött av… liksom.

Men sen, när jag vid 22-tiden kommer hem, så påminns jag om anledningen varför jag ska söka mig ifrån kyla – jag får muskelkramper ju!! I ryggen (!) och fötterna. Sendrag överallt… hur kul är det – på en skala?!

Och det har pågått hela helgen, av och till, och det går inte sova. Jag blir så irriterad på mig själv, för att jag inte minns detta mellan gångerna jag utsätter mig för kyla. Det där ordspråket alla äldre har kört med i hela mitt liv – så fort man har öppnat ett litet bilfönster:

”Man ska inte sätta gamla gubbar och kärringar i drag”

visar sig vara helt korrekt. Jag har dock aldrig förstått varför – men nu vet jag vad ordspråket betyder i alla fall. Den som söker, skall finna… är alltså ett ordspråk som även det stämmer in på verkligheten.

Precis nyss har en härlig åsk- och regnskur passerat våra huvuden: jag bara älskar sånt väder, det är supermysigt. Ali och Gabriela kom inrusande efter en stund, alldeles genomblöta efter en – som de säkert tänkt – romantisk promenad. Istället fick de kura ihop här och dricka lite varmchoklad medan de spelade kort med Yomyom på balkongen.

Normalt brukar det vara ljust och soligt vid den här tiden (18.00), men istället är det mörkt och murrigt, och det känns som skymning ute. Kroppen har därför ställt in sig på nattsömn känner jag. Och det är flera timmar kvar tills man kan gå och sova, utan att helt skämma ut sig….

Jag har blivit erbjuden en full hälsoundersökning, ett sånt där forskningsprojekt på MAS. Så på tisdag ska jag infinna mig där. Det handlar tydligen om diabetes – vilket jag ju inte lider utav, men de var intresserade utav mig ändå. Men å andra sidan – vem är inte det….?! Men trots att det bara är min kropp de vill åt, så det är väl aldrig dåligt att få veta hur kroppen egentligen mår? Så jag har faktiskt accepterat erbjudandet! Ska bli intressant tycker jag.

  1. #1 av berit på 23 maj, 2011 - 19:41

    Nämen, jag är också ”utvald” men ska iväg på onsdag, sen kan vi ju roa oss med att jämföra hälsostatus!!!!
    Själv ser jag detta som en slags kick-off för mitt hälsosammare jag!!!!

    • #2 av Marie på 23 maj, 2011 - 20:18

      Nämen! Hur har vi missat att prata om det, när vi ändå pratat om våra krämpor :)! Synd du inte hade samtidigt som mig, hade varit kul att gå ut efteråt och äta tillsammans, då vi ju måste fasta från 22.00 kvällen före… Och självklart ska vi jämföra och tävla vem det är mest synd om… :)!

  2. #3 av Zaynab på 25 maj, 2011 - 10:00

    Tack för update, jag har ju undrat vad du på andra sidan jorden pysslat med 😀 hihi… nemen.. seriöst 😀

Kommentera

