Pressfriheten i Sverige – ett vilda västern

http://www.bonniertidskrifter.se/_internal/cimg!0/k1ojo9ghv6ieds9misq0gqv3e06m0h5/Bonnier%20Tidskrifter%20f%C3%A5r%20ny%20logotype

.

I Sverige är pressfriheten ett slags vilda västern, endast reglerad av tillit och ansvar. Här ser vi det inte som ett demokratiproblem att ett enda företag står bakom var tredje dagstidning som vi bläddrar i, de flesta biobesök vi gör, en av fyra minuter som vi tittar på tv, och en mycket stor andel av alla böcker vi läser.

Om vi bortser från public service-bolagen, som också är mycket stora men som är hårt styrda av diverse regler, är företaget Bonnier ohotad herre på den vilda medietäppan. Av hundra kronor som vi köper information för går ungefär trettio kronor till denna ägare. Det är tre gånger mer än till någon av konkurrenterna vilket ger Bonniers en enorm makt över det offentliga samtalet i Sverige.

Sedan den borgerliga valsegern 2006 har Bonnier inte bara blivit större och mäktigare än någonsin, utan är numera även djupt involverat i ett ekonomiskt och politiskt maktspel ägnat att säkra dess överlevnad. I detta spel har integriteten visat sig vara till salu.

Före valet 2006 var Bonniers på väg att förlora sin särställning som Sveriges största medieägare. Till råga på allt styrdes Sverige av en socialdemokratisk regering som inte gjorde någon hemlighet av att den ville utmana Bonniers rätt att dominera så som man gör på mediemarknaden.

Den borgerliga valsegern 2006 blir startskottet till en makalös expansion där familjeföretaget gör några av sina mest spektakulära köp. Bara ett halvår efter valet köper Bonniers hela TV4 och snart tillsätts en ny hungrig vd utsedd att återerövra företagets position i den svenska mediedjungeln.

Bonniers medier har upprepade gånger under senare år påverkat sina ägares och sina borgenärers affärer, vilket är nästan ofrånkomligt med tanke på den dominanta position som företaget har. Exemplen är många och uppsåtet naturligtvis alltid svårt att leda i bevis. Men flera av Bonniers gamla chefredaktörer har med förskräckelse sett hur det journalistiska oberoendet luckrats upp på deras gamla arbetsplatser. En av dem är Sydsvenskans förre chefredaktör Hans Månson, som summerar problematiken träffande:

– Det är lättare att vara etisk om man är rik.

Den här veckan initierar Aftonbladet Kultur en diskussion om en av Sveriges största makthavare, kanske någon för någon att delta i?

Annonser
  1. Lämna en kommentar

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: