Muslimsk helgdag?

https://i0.wp.com/estb.msn.com/i/20/D3C44D242A9D729A362A4877688BC.jpg

Socialdemokraten Carin Jämtin har börjat flagga för att Eid-ul-fitr, muslimernas ”julafton” som hon uttrycker det, ska bli en röd dag i almanackan. Alltså skulle alla svenskar vara lediga denna dag.

Och det låter ju gott och väl, och jag som muslim kan inte annat än känna mig smickrad. Men jag tycker nog att hon är lite fel ute. Nog för att vi är många muslimer här i Sverige, men vi är ändå en minoritet i sammanhanget. Att alla andra svenskar ska ”tvingas” vara lediga, och därmed måste också många företag hållas stängda, på grund utav en religiös minoritet som firar något som resten av befolkningen inte förstår sig på – det tycker jag är lite övermaga.

Nog för att jag vet att Sverige klassar sig själva som ett sekulärt land, men kristendomen har ändå präglat vårt avlånga land i en hel massa år och personligen skulle jag blivit mer glad om man på regeringsnivå skulle önska fira de kristna högtiderna på ett mer seriöst kristet sätt: att våra statsöverhuvuden hade ett Påsk/Jultal till folket, att de gick till kyrkorna och inviterade resten av folket dit under dessa högtider t.ex. Klä sig i folkdräkter, gör julspel på gator och torg och uppbåda en hel massa rabalder när det finns en kristen högtid bakom knuten.

Sedan har vi en svensk ursprungsbefolkning, som kanske har högtider som man kanske först ska tänka på ifall man vill anordna en ny helgdag?

Det är få arbetsgivare (mig veterligen) som nekar att man får en ledig dag under Eid, men det är många muslimer som inte kan få jobb i Sverige idag på grund utav att det syns på dem att de utövar sin tro. Jag tror man ska börja i den änden istället om man vill få bort rasismen och få muslimer att känna att de tillhör vårt kära avlånga land. Jag förstår att Jämtin har mycket goda intentioner med sitt förslag, men jag tror att hon är fel ute i just detta ärende.

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

