Jord Arbete Kapital = JAK

https://i1.wp.com/www.merpengar.se/bilder/merpengar2.jpg

Harald Alfons von Schilttenbach och hans fru har bostadslån – utan att betala ränta.

– Folk baxnar när de hör att det är möjligt, säger han.

De hade bostadslån i Swedbank, men flyttade för tre år sedan över lånet på 220 000 kronor till banken Jord, arbete, kapital, JAK Medlemsband – som är räntefri och ägs av medlemmarna.

Principen går ut på att medlemmarna lånar pengar till varandra, förklarar Karin Nordström, ställföreträdande VD på JAK. Därför finns ett krav: man måste över tid spara lika mycket som man lånar.

Lånar man, som i Haralds fall, 220 000 kronor på 10 år, måste sparinsättningarna vara lika stora som amorteringarna, till dess att hela lånet är betalt.

Efter 10 år är lånet betalt, och då finns 220 000 kronor att ta ut, från JAK:s sparkonto.

Trött på direktörsbonusar

– Jag var så förbannat trött på alla bonusar till bankdirektörerna.  De här pengarna finns ingen som tjänar på. Det är en självtillfredsställelse, säger han och fortsätter:

– Folk tror inte det är sant. De baxnar när man berättar att lånen är utan ränta och att banken ägs av medlemmarna. De blir nästan misstänksamma och undrar vad kroken är, säger han.

”Ränta är på fattigas bekostnad”

– Vår grundidé är att man inte ska kunna tjäna pengar på andras bekostnad. För det är vad som händer i ett system som bygger på räntor. Pengar kommer alltid någonstans ifrån, säger Karin Nordström på JAK.

– Praktiskt är vi precis som en vanlig bank, bara att vi inte betalar ränta till spararna, bonusar och utdelning till aktieägare.

Jag är också medlem i JAKsedan 2,5 år – bli det du också om du har behov av att spara, eller låna – eller både och….

  1. #1 av Jordgumman på 21 april, 2011 - 14:43

    Salam!
    Jag har frågat dian döttrar å så men jag har aldrig fått svar hehe.
    Så du kanske svarar mig ? Varför heter dina barn Johansson i efternamn, varför har de tagit ditt?
    Massallah fin blogg!
    Komentera gärna bloggen: http://www.jordgumman.wordpress.com

    • #2 av Marie på 22 april, 2011 - 08:41

      Hej Jordgumman,
      Jag brukar titta in här lite då och då, jag tycker du är så duktig på att skriva och blogga, älskade dina Khadija-videos!

      Du undrar varför våra barn tagit mitt efternamn istället för sin pappas. Det är så att när våra barn föddes så tänkte båda min man och jag att deras liv kommer att bli mycket svårt här i Sverige med ett efternamn som deras pappas. Eftersom han fann att många dörrar stängdes för honom så snart han sa sitt namn. Han ville inte att det skulle hända hans barn också. Så för att underlätta för dom, så lät han dom ta mitt supersvenska namn istället.

      Idag skulle jag vilja att dom bytte sitt efternamn, och dom har pratat om det också, men då och då så inser de att om de i telefon skulle presentera sig för bank, myndigheter, företag som ex.vis Mohammed Ali i efternamn, då skulle de inte få lika lätt att få sin röst hörd.

  2. #3 av Jordgumman på 22 april, 2011 - 09:02

    Hej!
    Vad kul att du gör de..
    Tack för svar!

Kommentera

