Tillbaks från Estland

https://i1.wp.com/media-cdn.tripadvisor.com/media/photo-s/01/41/b8/1e/tallinn-old-town-toompea.jpg

 

Ja så är vi tillbaks på familjär mark, efter 3 dagar i Estland. Jag måste säga att vi var förvånade utav kultur”krocken” vi blev varse där – dvs det fanns ingen kulturkrock! Tala om vänligt folk.

Inte en enda gång blev vi varse om att någon tittade snett eller konstigt på oss: för att vi var ”utlänningar” och pratade utrikiska, eller ens för att vi bar slöja. Och både jag och Fatima var de ENDA människorna där med slöja. Inte så långt ögat nådde såg vi någon beslöjad kvinna där! Det var verkligen en underlig upplevelse måste jag säga.

Jag tror den enda erfarenhet estländarna har utav muslimer är den från TV:n – trots det verkade de oerhört glada och positiva när vi träffade på dom, och dom försökte verkligen göra sitt bästa för att hjälpa oss eller att få oss att trivas. De gånger vi tittade oss vilset omkring, efter var vi befann oss, så var det alltid någon estländare som kom fram och frågade om vi var vilsna och om de kunde hjälpa oss.

Detta fick mig, naturligtvis, att rannsaka mig och mitt eget folkslag: om vi skulle se en estländare stå på torget och se vilsna ut – hur många av oss går då fram och frågar om vi kan stå till tjänst? Svaret jag fann är förstås nedslående… för jag tror inte många svenskar tänker på det sättet :(!

Upplevelsen var verkligen en ny erfarenhet: Det där att ingen tittar nedvärderande på oss slöjbärare. Jag tycker själv att det inte är så mycket sådant här i Malmö, men jag vet att många andra muslimer känner att det är nedvärderande blickar på dom hela tiden. Nu när jag umgåtts i ett land bland folk som inte ser sig själv som bättre än andra – och därför inte nedsätter andra människor – så känner jag däremot skillnaden markant.

Jag tror att jag är så van med dessa blickar (här i Sverige)att jag helt enkelt inte längre bryr mig, tydligen känner jag dom ändå, men jag värderar dom inte till mer än vad dom är värda: vilket vill säga att den dynga som kommer ut från ett kreatur är mer värd än de människor som ägnar sig åt dessa nedlåtande blickar (och ofta medföljande nedlåtande ord), eftersom kodynga faktiskt är till nytta för landet och samhället – då den kan användas till att förbättra jordmånen och få bättre skörd!

Superfint hotell för blotta 350 kr/natt för två personer i ett dubbelrum. Inkl frukost! Inte illa. En annan anekdot är att Estland gick från och med detta år, 2011, över till valutan Euro, så allting var ännu prissatt i både deras estniska kroon och i euro. Och det var många taxichaufförer vi bekantade oss med, jag tror vi åkte minst 20 mil taxi där – och betänk då att Tallinn är en stad som är kanske lite större än Malmö. Men vi fick i allafall se hela stan :)!

Förutom det vänliga och trevliga estniska folket tycker jag att landet trots 3 dagars konstant molntäcke – är mycket, mycket intressant och fint. Skulle vilja se det på sommaren också. För de som aldrig funderat på att åka dit (vilket jag själv aldrig någonsin drömt om 🙂 ), så rekommenderar jag det verkligen.

  1. #1 av Fatima på 9 april, 2011 - 21:04

    Vilken fin bild på Old Town!

    Kan tänka mig att det hade varit vackrare på sommaren, vill dit igen och besöka slottet som vi missade. 😀

  2. #2 av Zaynab på 10 april, 2011 - 00:14

    MashaAllah, jag fick lust att flytta dit nu haha! Så fint att nu blivit så vänligt bemötta. Underbart att läsa – gläder mig! Hoppas du samlat krafter nu då syster för en maaassa nya blogginlägg 😛

    • #3 av Marie på 10 april, 2011 - 07:52

      Fatima; Du lär nog behöva åka dit fler gånger – och då få du passa på :)!

      Zaynab: Ja jag önskar att jag hade det, men det blev ingen som helst vila där borta: bara spring, spring hela dagarna! Men förhoppningsvis får jag en nytändning ändå. Det är alltid nyttigt att byta miljö lite då och då :D!

  3. #4 av Zaynab på 10 april, 2011 - 17:22

    ja, hur som helst. Välkommen hem! ❤

  4. #5 av Amina på 10 april, 2011 - 19:00

    AlHamduallah salame, skönt att allt gick bra med er resa. Alltid roligt med något nytt och spännande. Kram Amina

    • #6 av Marie på 10 april, 2011 - 21:42

      Tack kära Amina, ja det är alltid kul med lite luftombyte, även om det inneburit en hel del stress :)!

Kommentera

