Zzzzz!!!!! Så kul är min arbetsplats…

https://i1.wp.com/blogg.vk.se/uploads/425/images/boredom.jpg

 

Jag jobbar inom den mest ”hippa”, moderna och ständigt aktuella bransch som finns. Folk tävlar och kämpar för att få komma in i den, men få lyckas. En del lyckas väldigt bra medan andra bara får sina 15 minuter i solljuset….

Trots detta är de som jobbar på detta kontor de tristaste som finns. Jag har nog aldrig varit med om något liknande. Aldrig någonsin har jag heller uttryckt något sådant – att någon är för tråkig för mig! Men HerreGud alltså, det är som att jobba i dödens väntrum… långvården som jag praktiserade på i 9:an ligger närmast till hands att jämföra med.

Trots att jag är den enda som praktiserar en religion, klär mig i slöja och modesta kläder, dricker inte och hoppar inte runt på barer – trots detta är jag den enda med personlighet, gnista, ”go”, humor – you name it – på hela detta kontor! De pratar aldrig med varandra, annat än om debet och kredit, och ”var är den och den fakturan”, avräkningar och annat.

Varje måndag har vi morgonmöte med frukost. VD:n berättar hur veckan har gått för de olika filialerna, det blir både goda och dåliga nyheter undre stundom. Ibland kommer han med så goda nyheter att man inte kan annat än att utbrista glädje över detta – och jag är den ende där som inte är anställd. Men alla andra sitter bara och tittar ner i bordet eller lägger på ännu en gurkskiva på mackan!!!

Luncherna spenderar de i ett fantastiskt lunchrum runt ett och samma bord. ALLA sitter antingen och läser Metro, en bok eller löser korsord. Ingen pratar med den andre. Lägg ovanpå detta att personalen är mellan 25 – 34 år i ålder. Jag är bland de äldsta där, förutom VD:n då som är betydligt äldre. Och HAN är trevlig, den enda pratbara människan på kontoret.

Jag har inga problem med att ”liva upp” en arbetsplats. Jag gick in och var precis som jag är: pratade med alla, frågade frågor, ”vad fin tröja du har”, ”vad duktig du är”, en liten anekdot om livet eller om något som hände på väg till jobbet eller något kul jag läst i tidningen… ja, osv…

Efter ett tag insåg jag att jag inte fick någon respons alls på nästan något jag sa. En del titta lite underligt på mig som om jag vore lite ”out there”…. Så jag har slutat vara mig själv. Jag har ”anpassat mig”, precis som man ska göra när man kommer till en ny arbetsplats. Men jag säger bara: ”GUUUD, så tråkigt!”. Hur orkar folk leva och vara så nollställda och trista hela dagarna??!?! Är dom likadana hemma, måntro? En förlamad 80-åring verkar ha mer skoj än dessa, unga, människor!

Dessutom är deras arbetstakt långt under all kritik. Långsaaaaamt ska det gå. Så lite som möjligt per arbetsdag, verkar det som. Själv springer jag runt som en tätting efter jobb, jag orkar inte sitta overksam ens i 5 minuter, jag blir så himla stressad då.

Jag skulle dö av boredom att vara anställd där, och en skräck är om VD:n erbjuder mig jobb. Faktiskt! Jag skulle ju inte kunna tacka nej, precis.

Sådärja, nu har jag begått ett helgerån: förtalat min egen arbetsplats! Usch så hemsk jag är, men jag tycker bara det är tragiskt att se unga människor skapa åt sig själv en sådan tragisk arbetsmiljö. För det är ju kollegorna som gör arbetsplatsen, att man längtar dig varje dag. Alla har tip-top datorer, stolarna är ergonomiskt utformade åt alla, arbetsborden är höj- och sänkbara och massor av förmåner finns där som minsann inte finns på alla arbetsplatser – ÄNDÅ är arbetsmiljön dålig: på grund utav människorna. Tragiskt, mycket tragiskt!

 

 

  1. #1 av Svarten på 4 april, 2011 - 19:38

    Efter den läsningen fick jag helt plötsligt lust att skriva ett översvallande positivt inlägg om min arbetsplats och mina arbetskamrater.

    Men vår chef är ett stort j*vla ¤#@£”$?& 😦

    • #2 av Marie på 4 april, 2011 - 20:30

      Men då har du ju en himla tur, Svarten! Det är ju arbetskamraterna man umgås mest med och verkar vara tillräckligt kloka för att inte anamma chefens j*vla ¤#@£”$?& – stil.
      …. vi får bara hoppas att det inte är du som är chefen…!?? :-/

  2. #3 av Camol på 4 april, 2011 - 22:18

    Håller verkligen med, det är arbetskamraterna som gör arbetsplatsen trivsam eller inte!

  3. #4 av Mohamed Omar på 5 april, 2011 - 09:05

    Assalam alaikum

    Jag ville bara tipsa dig om en ny islamisk webbtidning.

    Den heter Fria ordet.

    Du hittar den här: http://friaordet.nu/sv/

Kommentera

