Är det tillåtet att tatuera sig?

Fiqh-fråga

https://i1.wp.com/rlv.zcache.com/heart_mom_tattoo_sticker-p217808966492931828qjcl_400.jpg

Fråga:

Vilken regel (hokm) gäller om tatuering?

Svar:

Det gör inget om man tatuerar, men om det räknas som ornament då måste kvinnorna täcka den från främmande män. (Seyyed Sistani)

Det är tillåtet (djayez) om den inte har gjorts med fåfänga paroller men bättre är att undvika den i alla fall. (Seyyed Fadhlallah)

Versen som befaller kvinnorna att ”inte visa mera av sina behag än vad som [anständigtvis] kan vara synligt” omfattar inte ornament i ansiktet och händerna till handled, men om detta ornament ät starkt, motbjudande och orsakar visst sedelfördärv är det otillåtet (haram). (Ayatollah Makarem Shirazi)


  1. #1 av Svarten på 9 mars, 2011 - 11:33

    Yipieeee! Äntligen något som är tillåtet – om än med vissa förbehåll 🙂

    • #2 av Marie på 9 mars, 2011 - 13:17

      Jag tror ibland att du ser saker och ting med bara ett öga, Svarten. ALLA goda ting är tillåtna i Islam, bara det dåliga är förbjudet. Och det är inte alltid det dåliga är 100% förbjudet heller, utan vissa saker är bara Makruh (dvs ej rekommenderat). Jag vet dock inte riktigt själv om jag tycker att spruta in bläck i kroppen tillhör goda ting – men det är tydligen inte förbjudet, i alla fall hos de största utav våra lärda (vilka är de som hänvisats till ovan).

    • #3 av Svarten på 9 mars, 2011 - 15:39

      Äh, jag blev bara så hejdlöst glad 🙂 Det tråkiga är att jag absolut inte har någon lust att tatuera mig 😦

  2. #4 av savaism på 9 mars, 2011 - 13:30

    Sinnessjukt hur man som muslim kan påstå att tatuering INTE är haram. Våra kroppar tillhör Allah, och vi ska alla återvända till Allah. Vill man stå inför Allah med tatueringar och förstöra det han skapat? Sinnessjukt.. Och att offentligt påstå att det är halal, som du gör på din blogg kan leda till att du missleder många muslimer och sådana saker bör man vara väldigt försiktig med, för på domedagen kan det vara du som får betala för deras synder.

    • #5 av Marie på 9 mars, 2011 - 13:37

      savaism: ”Att jag på min blogg…”??!?! Jag förstår att du har svårt att begripa viss läst text, så jag ska förklara.:

      Jag återger ovan olika lärdas (inom Islam) åsikter i ämnet. Bara det. Punkt slut. Det är inte MINA åsikter, utan något som DE har funnit som svar på frågan när de studerat islam.

      Om du, på din blogg skulle återge era lärdas åsikter – och dessa inte skulle stämma överrens med en sunnimuslim som följer en annan skola, skulle du då anse att du ”missleder muslimer”?

      Du menar alltså att inom islam finns bara EN åsikt? Då är DU den förste som påstår något sådant. Inom sunni-islam är det förbjudet att göra uppror emot en förtryckande härskare – ÄNDÅ så går de flesta sunni-muslimska lärde ut och stödjer upproren som nu sker i arabvärlden… 1) missleder dom då muslimerna? 2) Eller är dom utav en annan åsikt än de som påstår att man inte får göra uppror? Bara ett av dessa alternativ kan gälla i den frågan – vilket av dom är rätt… anser DU?

  3. #6 av Sistersindeen på 9 mars, 2011 - 14:59

    Asselamu aleykum syster, jag har inte mycket kunskap om fiqh men det jag har lärt mig är att tatuering är haram. Jag visste inte alls att det fanns muslimer som anså att det var tillåtet subhanAllah.

    Men vad anser du, eller de lärda som tillåter tattuering om denna hadith?

    The Prophet (PBUH) said: “May Allaah curse the women who do tattoos and those for whom tattoos are done, those who pluck their eyebrows and those who file their teeth for the purpose of beautification and alter the creation of Allaah.” (al-Bukhaari, al-Libaas, 5587; Muslim, al-Libaas, 5538).

    • #7 av Marie på 9 mars, 2011 - 15:21

      Sisterindeen: Tack för din fina kommentar. Det är mycket vi inte vet om islam som ändock finns där ute. Man får oftast reda på sånt som man söker efter.

      Ovanstående regler gäller endast för de personer som valt dessa som sina andliga ledare. De som inte har ovanstående som andlig ledare måste kolla vad deras egna ledare har för åsikt i ämnet. Om din andlige ledare säger att det är förbjudet – ja då är det haram för dig att tatuera sig. Så enkelt är det.

      I en kvinnas naturliga väsen finns att hon tycker om att kokettera sig, att känna sig vacker, fin och bekräftad. Det är naturligt för henne att vilja göra sig vacker för sin man, och för sig själv. De flesta kvinnor som inte kan eller får möjlighet att göra detta mister ofta en del av sitt väsen, en del mister till o med livslusten!

      Själv litar jag inte till Bukhaari, och inom Shia har jag aldrig hört någon hadith som den du återger. Tvärtom vore det förtryck att säga att ”Allah förbannar” kvinnor som gör sig vacker med dessa små medel. Jag har förståelse för om man tycker att det är haram att plastikoperera sig, då det är ett enormt ingrepp (jag vet inte om det är haram eller inte hos våra lärda- ville bara säga det) . Men att plocka hårstrån som man finner missprydande – skulle DET ge helvetet?! Vilken orättvis Allah man presenterar! AstaghferAllah!

      Du måste ju själv, med din egen logik och sånt som du vet eller tar reda på, dra slutsatsen om du anser saker och ting som presenteras dig vara logiskt. Islam passar ihop med hjärnan, som handen i handsken. Om du ser/hör något som inte passar – förkasta då det omedelbart.

      Även om jag helt och fullt litar på mina lärda, så skulle jag inte tatuera mig, då jag själv inte tycker det låter särskilt hälsosamt med tatueringar.

  4. #8 av savaism på 9 mars, 2011 - 16:12

    Åh herre min Gud, du låter otroligt ilsken. Alla dessa utropstecken och frågetecken och ditt sätt att skriva ”DU” i caps lock låter i mina öron som att du skriker DU och pekar argt på mig. Jag kanske inbillar mig, men du verkar vara väldigt upprörd över att jag kanske formulerade mig lite felaktigt?

    Då får vi ta det om helt enkelt 🙂 Du må ha citerat vad lärda människor inom islam anser om tatueringar, men jag ifrågasätter dessa uttalanden om att det är halal väldigt starkt och tror att dessa uttalanden som du lagt upp på din blogg kan vara missledande för muslimer.

    En annan sak jag reagerar väldigt starkt på är när du skriver detta: ”Ovanstående regler gäller endast för de personer som valt dessa som sina andliga ledare. De som inte har ovanstående som andlig ledare måste kolla vad deras egna ledare har för åsikt i ämnet. Om din andlige ledare säger att det är förbjudet – ja då är det haram för dig att tatuera sig. Så enkelt är det.”

    Om ens andliga ledare påstår att något är förbjudet, blir det då haram automatiskt oavsett vad profeten eller Allah säger om saken? Gäller samma regel om en andlig ledare säger att någonting är halal, ska man förbise vad Allah och Profeten sagt om ett visst ämne, i detta fall tatueringar?

    Sen säger du även att man själv med hjälp av sin egen logik ska dra slutsatser om saker är logiska eller ickelogiska vilket för mig låter som ett uppmanande till att plocka och välja vad som är bäst för dig inom islam och att allt annat ska ignoreras. Jag tror inte att vi människor alltid vet vad som är bäst för oss, därför begår vi så många misstag trots att Allah har förbjudit oss till att göra vissa saker. Men det finns alltid bra anledningar givna till varför Allah har förbjudit vissa saker i livet och även om jag själv inte är en perfekt muslim så rättfärdigar jag inte mina felaktiga handlingar genom att säga ”min logik säger att detta är halal för mig, därför är det halal” Jag vet om att jag gör fel men försöker bättra på mig istället för att ändra något Allah har gjort haram till halal.

    Jag vet att inom islam så finns det tusentals åsikter men det finns bara ett svar som är rätt och det är vad Gud förespråkat för oss människor.

    Har du svårigheter till att hålla dig till ämnet? Det är en helt seriös fråga. För jag kan se att du gång på gång tenderar att hoppa in andra ämnen och du är snabb med att peka ut sunni-muslimer som minsann gör ditten och datten när jag endast ifrågasätter uttalanden om tatuering skulle vara halal.

    • #9 av Marie på 9 mars, 2011 - 20:31

      Smickra inte dig själv och tro att du upprör mig – du får jobba rätt mycket hårdare än så om du vill uppröra mig!

      Jag är inte en person som skriker. Någonsin. Jag är en mogen, fullvuxen kvinna som har huvudet på skaft och inte finner någon anledning att höja rösten. Inte ens i en kommentar. Man gör utropstecken för att förstärka ett påstående eller en fråga. Det gör jag även i mina inlägg. Skulle jag skrika i mina inlägg?! Om jag kursiverar eller capslockar ett ord så betyder det väl inte att man skriker? Snarare att man visar att om jag pratat så skulle jag betonat det ordet i meningen. Nu får du sluta fåna dig, avslöja inte din dumhet alltför mycket.

      En lärd får inte tala mot Koranen eller Profetens ord i något ämne. De enda ställen de får ha en åsikt i är de ställen som är ”tomma” – dvs det finns inga TYDLIGA (obs: betoning, inte skrik), direktiv, varken i Koranen eller i Hadither. Så svaret är att: Nej, om de talar emot Koranen eller Profeten så ska man inte följa dom.

      Men å andra sidan – OM (obs: betoning, inte skrik) de skulle tala emot Koranen eller Profeten så skulle de också genast bli sparkade som andliga företrädare. Och då skulle de inte finnas bland de alternativ folket har att välja bland när de väljer andlig ledare.

      Slutligen tycker jag att man sätter sig själv på väldigt höga hästar när man säger till andra att de vill ”rättfärdiga sina felaktiga handlingar”. Vilka handlingar har jag gjort som är felaktiga, och som du gör bättre? Jag går inte in på andras bloggar och talar om för folk att de begår ”felaktiga handlingar”, som för att visa mig själv bättre än andra. Min moral sätter stopp där. Jag kan kanske påpeka att jag är av annan uppfattning, och helt ärligt tycka att skillnaden är intressant, men aldrig att jag skulle skriva någon på näsan att de gör haram. Då de inte gör det – eftersom de följer något som de själva tror på, då de fått information utav SINA (obs: betoning inte skrik) lärda att det är tillåtet (med jag kanske tycker att det är otillåtet).

  5. #10 av Sara på 9 mars, 2011 - 22:35

    intressant diskussion.. går det bra att fråga varför du inte litar dig på Bukhaari?

    • #11 av Marie på 9 mars, 2011 - 22:55

      Sara: Självklart! Jag blir bara glad för folk som frågar.

      Bukhari, Muslim och de andra bland ”Sahih Sitta”, samlade in sina hadither under överinseende och godkännande utav sittande regenter. Det innebär att om de återgav en hadith som inte gillades av de regerande, så fick de inte ha med den. Detta gör dessa källor inte särskilt trovärdiga: det FINNS riktiga hadither i dom, men då det är så många som inte passar ihop med Koranen och Profetens person, så måste vi förkasta hela deras verk. Tyvärr är det så.

  6. #12 av savaism på 9 mars, 2011 - 23:56

    Du är väldigt nedlåtande vilket är synd för du är som du säger en fullvuxen kvinna. Det handlar inte endast om antalet utropstecken och caps lock, utan jag har enligt dig svårt att ”begripa saker” när det bara handlade om ett missförstånd och innan du redigerade din kommentar så skulle jag inte göra min ”dumhet mer tydlig”. Men jag tycker fortfarande att du tar upp intressanta inlägg på din blogg så jag kommer fortsätta klicka in mig här.

    • #13 av Marie på 10 mars, 2011 - 00:14

      Du är mer än välkommen, både att läsa och att kommentera. Jag accepterar och förväntar mig att inte alla ska hålla med om allt jag skriver och lägger ut här. Och jag tar gärna emot synpunkter. Även kritik. Vad jag dock har svårt för det är när man vill säga till folk att de begår synder, det tror jag att alla tycker är missprydande på alla sätt.

  7. #14 av Ala på 10 mars, 2011 - 01:12

    Varför kan man inte bara ha förståelse för att Marie bara klistrat in frågor och svar utav olika lärda. Det finns faktiskt olika inriktningar och tolkningar inom islam. Dessa lärda har bevis för sina fiqh och har kommit fram till sina svar utifrån olika bedömningar, av koranen, hadith och historisk aspekt. Varför skulle just din synsätt vara rätt?

    • #15 av Marie på 10 mars, 2011 - 13:24

      Nej, Ala – som du ser så förstår inte en del att man bara har återgett något som andra har sagt. Inte lätt för somliga, tydligen…. :)!

  8. #16 av ummo maryam på 10 mars, 2011 - 09:38

    Salamo aleikom søster.. I´ll write u in english and I hope thats ok.. Im a sunnimuslim and as i can understand u belong to shia islam so thats why we differ in our way to look at islam. But it still make us muslims Alhamdolilah. Im pulling my hair off while reading this.. like many have commented… how can you say that tattoos are halal? La 7awla wa la quatiya illahbillah…

    You are answering that it depends on witch scholars that a person is ”following” Well the only scholar a muslim is to follow is Muhammad salAllahoaleihiwasallam…
    Please read the text im pasting. Muslims have the Quran and the sunnah, and this is our source for knowledge in our deen. This is the problem i feel is the biggest with shia islam.. How can u follow and accept so much bida3 when all is written in sunnah and in the Quran?

    Praise be to Allaah.
    Tattooing, in which the skin is pierced with a needle and a blue or other coloured dye is injected, is haraam in all forms, whether it causes pain or not, because it involves changing the creation of Allaah, and because the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) cursed the one who does tattoos and the one for whom that is done. In al-Saheehayn it is narrated that ‘Abd-Allaah ibn Mas’ood (may Allaah be pleased with him) said: “May Allaah curse the women who do tattoos and those for whom tattoos are done, those who pluck their eyebrows and those who file their teeth for the purpose of beautification and alter the creation of Allaah.” (al-Bukhaari, al-Libaas, 5587; Muslim, al-Libaas, 5538). These are sa7eeh sunnas..

    Please dont mislead our ummah…

    Wa aleikom salam kjære søster

  9. #17 av Rasul på 10 mars, 2011 - 14:55

    Ska vi tro nu på allt som står i Bukhari?

    Narrated ‘Amr bin Maimun:
    During the pre-lslamic period of ignorance I saw a she-monkey surrounded by a number of monkeys. They were all stoning it, because it had committed illegal sexual intercourse. I too, stoned it along with them.

    Sunni references:
    Sahih al Bukhari Volume 5, Book 58, Number 188:

    • #18 av Marie på 10 mars, 2011 - 17:36

      Rasul:
      WHAT??! Det var det värsta…. eller kanske inte. Finns värre och konstigare.

  10. #19 av Rasul på 10 mars, 2011 - 15:38

    @ ummo maryam We do not believe in your Nawasib leaders! We do not believe in lies from Sahih Bukhari and Sahih Muslim, what do you want from us, to believe in all this?

    Narrated Anas bin Malik:
    The Prophet said, ”The Hell Fire will keep on saying: ‘Are there anymore (people to come)?’ Till the Lord of Power and Honor will put His Foot over it and then it will say, ‘Qat! Qat! (sufficient! sufficient!) by Your Power and Honor. And its various sides will come close to each other (i.e., it will contract).”

    Sunni References:
    Sahih Bukhari: Volume 8, Book 78, Number 654:

    Narrated Aisha:
    Allah’s Apostle heard a man reciting the Qur’an at night, and said, ”May Allah bestow His Mercy on him, as he has reminded me of such-and-such Verses of such-and-such Suras, which I was caused to forget.”

    Sunni references:
    Sahih al Bukhari, Volume 6, Book 61, Number 558:

    Narrated Aisha:
    Once the Prophet was bewitched so that he began to imagine that he had done a thing which in fact he had not done.

    Sunni references:
    Sahih al-Bukhari Volume 4, Book 53, Number 400:

    Narrated Abu Huraira:
    Allah’s Apostle said, ”Abraham did not tell a lie except on three occasions.”

    Sunni reference:
    Sahih Bukhari, Volume 4, Book 55, Number 577:

    and many more lies from Bani Ummayyad`s sunna…

    O Sunnis, this is your Sahih Sunnah? LOL

  11. #20 av Rashed på 6 maj, 2012 - 15:38

    Rasul…. I feel sorry for you

Kommentera

