Dör man som syndare om man gör uppror mot förtryckare?

Imam Hussein(A) sade: ”O människor, alla ni som är vittnen till att en orättfärdig härskare tillåter handlingar (a’mal) som är förbjudna av Gud, och som ser att härskaren bryter mot gudomliga fördrag, att han handlar i strid med Profetens sunnah, att han behandlar människor på ett skamligt och fientligt sätt – alla ni som är vittnen till sådant och inte protesterar i ord eller handling, skall sannerligen behandlas av Gud på samma sätt som förtryckaren själv.” [Tarikh al Umam wa al-Muluk, vol. 3, s. 307]

https://i0.wp.com/sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/images/news_images/125/1492810_520_292.jpg

Imam Ridha(A) sade: ”Den som stödjer en förtryckare (thalim) är själv en sådan.” [Aiyon al-akhbar, s. 348]

Anledningen varför hela Västvärlden är svurna fiender till allt som heter Shiastyre, på minsta sätt, börjar uppenbaras mer och mer framför våra ögon. Den är att shia anser att man ska göra uppror mot en tyrann, en ledare, som förleder och förtrycker det folk han är ämnad att bry sig om och leda på den rätta vägen. Om en ledare har rätt att döma folk för olika brott, hur kan man då tro att denne ska vara rättvis, om samme person – dagligen – låter förtrycka sitt folk?

Så det är klart att en sån ska bort. Tyvärr har Väst insett det finurliga i att muslimer är delade i 2 större grupper, och de har för länge sedan bestämt att den ena gruppen ska ”styra”. Jag gör ordet styra inom citattecken för att det är egentligen en tyrann, som kallar sig för sunnimuslim, och man använder honom som en marionett och Väst styr de muslimska/arabiska länderna genom dessa.

Vad är det då som gör att de lyckats styra arabvärlden bara på grund av att de styrande varit sunnimuslimer? Jo, man har utnyttjat regler som företrädare för just sunniislam påstår tillhör islam. Jag har hört talas om dessa, men inte forskat i dom nämnvärt för att jag alltid trott att det bara varit rent förtal mot sunniislam. Nu har jag dock luskat runt lite och funnit att dessa regler faktiskt finns – i verkligheten!

Vi kan dela upp muslimer i Shiat-ul-Ali och Shiat-ul-Omar. (Ja, jag vet att man inte kallar sunnimuslimer för Shiat-ul-Omar, ingen behöver anmärka detta, men alla som följer Ali(a.s) har en linje medan de som följer Omar har en helt annan linje).

De som följer Omar har alla en och samma linje när det gäller toleransen emot styrande: de som leder Ummahn (inom sunniislam) får bete sig i princip hur som helst – enligt alla som har någon betydelse inom sunniislam. Det är förbjudet att motsätta sig något som de styrande gör. Jämför de 2 inledande (grönmarkerade) citaten ifrån 2 av shias största företrädare Imam Hussein och Imam Ridha, med sunniislams råd från sina ledare i detta ämne, här nedan:

Al-Bahjouri sade: ”Det är en plikt att lyda sin ledare även om han inte är rättvis eller pålitlig och även om han syndat eller gjort fel.”

Abu Hanifa förklarade att ett statsöverhuvud inte får avsättas på grund av att han är en ”dålig” person (fâsiq).

Hudhaifa bin al-Yaman berättade en hadith där Profet Muhammad sade: ”Det kommer att finnas ledare efter mig, som inte följer min vägledning och min sunna och bland dem kommer det finnas män med hjärtan som ett satans hjärta i en människokropp.” Och jag frågade Profeten Muhammad : ”Vad bör jag göra i en sådan tid?” Han svarade: ”Lyssna och lyd ledaren, även om han piskar din rygg och tar dina pengar, lyssna och lyd honom.”

Enligt en annan tradition frågade Auf bin Malik: ”O Allahs budbärare, råder du oss att kämpa mot dem? Han svarade: ”Nej, kämpa inte mot dem så länge de inte hindrar er från att be era böner (salat). När du ser något hos dem som du inte gillar, avsky deras handlingar inte dem, och sluta inte handla i lydnad mot dem.”

Bukhari och Muslim rapporterade från Abdullah ibn al-Abbâs, ”om någon ogillar sin ledare måste han vara tålmodig. Agerar han med det minsta tecken på upproriskhet eller destruktivitet gentemot sin ledare och sedan dör, så dör han i det för-islamiska tillståndet av okunnighet (jahiliyya) och synd.”

(Ovanstående är alla sunnireferenser, för de som inte känner till dom.)

Hur mycket onda människor det än funnits i världen känner jag inte till en enda, av människohand skriven, ideologi som har sådana omänskliga lagar och regler som nämns här. De är rent ut sagt tyranniska, oavsett hur man vrider och vänder på dom. Men man vill göra gällande att dessa ord är uttalade utav den största, och mänskligaste, av människor som Gud skapat: Profeten Muhammed(s.a.a.s.)!

Om nu Profeten(s.a.a.s) tillskrivs dessa hadither måste man väl ändå gå till Koranen för att checka om dessa uttalanden verkligen kan stämma? Hela Koranen genomsyras ju av profeter, som en efter en genom århundradena, inte gjort annat än uppror emot de härskande. Profeten(s.a.a.s) själv gjorde ju uppror emot Quraish. Varför gjorde han det om han menar att man inte SKA göra uppror?! Var han en ledare som gjorde fel i sitt ledarskap?? Nej, aldrig i livet!!

Att påstå att Profeten(s.a.a.s) skulle ha sagt ovanstående är rent ut sagt förtal av grövsta grad! Profeten(s.a.a.s) skulle aldrig lämna sitt folk så blottade och svaga mot övermakter och tyranner för all evinnerlig framtid. Denna svaghet, som Västvärldens ledare upptäckte, har glatt dom mycket. De har nog inte skrattat lite åt denna ”islamiska” lag, och folket som följer dom.

Däremot tror jag inte att de skrattar särskilt mycket åt värdens shia-”auktoriteter” – jo, framför varandra skrattar de säkert, men skrattet är rätt ytligt och inte sällan sätter de skrattet i halsen… för dessa shiamakter har visat sig inte vilja låta sig tämjas och spela med i deras spel.

Världen gläds nu åt vad man börjat kalla för ”Den Nya Arabvärlden”. Åt upproren och protesterna emot sina diktatorer. (De som är glada är förstås världens civila befolkning, verkar ännu inte riktigt som om alla världsledare är lika glada dock). Gladast är förstås all världens muslimer.

Men vad kanske ingen tänker på är att det hela egentligen även är en protest emot vad jag i början av inlägget kallade ”Shiat-ul-Omar” (kan även tillägga AbuBakr och Uthman, men det var ändå Omar som var den störste ledaren av dessa tre, därför namnger jag bara honom). Därför tror jag att en stor omvärdering utav islam kommer att ske bland sunniter när allt väl lugnat ner sig, något annat kan jag inte tänka mig. För har verkligen hundratusentals miljoner muslimer nu verkligen begått en synd, när de protesterat – och fällt flera despoter?!

Jag tycker att citat (”hadither”) som dessa är precis vad Väst skulle säga till en av sina knektar (tillsatta diktatorer som alla är utbildade i väst) att skapa lagar om i sitt land, för att hålla folket på plats – men så behöver de inte det, för det har man själv ordnat om…. :

”Lyssna och lyd ledaren, även om han piskar din rygg och tar dina pengar, lyssna och lyd honom.”

”Agerar han med det minsta tecken på upproriskhet eller destruktivitet gentemot sin ledare och sedan dör, så dör han i det för-islamiska tillståndet av okunnighet (jahiliyya) och synd.”

…. vilken del av helvetet menar man väntar dessa frihetstörstande människor?

EU-kommissionens ordförande Barroso och Muammar Kadaffi vid G8-mötet i Aquila, Italien i juli 2009.

Europeiska kommissionens ordförande José Manuel Durão Barroso Myser på G8-mötet i sin maskots sällskap.

Egyptier kramas på Tahrir-torget efter att Hosni Mobarak avgått som president. Foto: Khalil Hamra/Scanpix Egyptier kramas på Tahrir-torget efter att Hosni Mobarak avgått som president. Är det dessa som är ”okunniga(jahiliyya) och syndiga Foto: Khalil Hamra/Scanpix
———————————————————————————————-

Profeten(S) sade: ”I varje generation bland mina följeslagare kommer det att finnas rättfärdiga medlemmar i mitt Ahl al Bayt som kommer att bekämpa korruption och fördärv, som de vilseledda människorna kommer att försöka att införa i min religion. Observera! Era imamer kommer att vara era representanter inför Gud. Så var noggrann med vem du väljer som representant.” [Ibn Hajar i sin Sawaiq ul Muhriqa, s. 90]

Den Heliga Profeten(S) sade: ”Den som önskar leva och dö som mig och komma till Paradiset (jannah), som min Herre har lovat mig, nämligen den eviga himlen, bör erkänna Ali(A) som sin ledare efter mig, och efter honom bör han erkänna Alis(A) söner, eftersom de är människorna som inte kommer att lämna dig utanför vägledningens dörr och inte heller kommer de låta dig att gå vilse.” [Kanz al-Ummal, av al-Muttaqi al-Hindi, vol. 6, s. 155, Tradition #2578]

Återberättad av Umm Salama: Den Heliga Profeten(S) sade: ”Ali är med Koranen och Koranen är med Ali. De kommer inte att separeras från varandra tills de båda återvänder till mig vid Källan (i Paradiset).” [Mostadrak al-Hakim, vol.3, s. 124]

Profeten(S) sade: ”Den som vill uppfatta Adams(A) moral (akhlaq), Nuhs(A) visdom (hikmah) och Abrahams(A) uthållighet och tålamod (sabr), måste iaktta Ali ibn Abi Talib(A).” [Amali Mofid Astan Qods, s. 25]


Sunnikällor:

Livingislam

Hizb-ut-Tahrir

  1. #1 av Arwa på 6 mars, 2011 - 20:45

    Har egentligen varken tid eller lust att ge mig i in en diskussion men äsch, får bli en snabb, ostrukturerad kommentar…

    Hur tolkar du då att i pricip alla erkända sunnimuslimska föreläsare/shejkher/imamer (t.ex. Qaradawi, Dedew, Amr Khaled, Ahmed Hassan m.fl) även innan arabrevolutionens början har stöttat denna och gått ut i media och uppmuntrat rebellerna och starkt fördömt ledarna + att oräkneligt många sunnimuslimska lärda fängslats och torterats och utvisats (Wagdi Ghoneim, Dedew, Qaradawi är bland de nutida) genom åren eftersom de motsatt sig ledarna? Och om sunnimuslimer nu motsätter sig rebellism, hur förklarar du att det just är sunnimuslimer som startat, lett och fortfarande leder revolutionen?

    Jag gillar verkligen inte att skilja på sunni och shiaislam (har både och i min familj+uppfostrats till att respektera och se det goda i båda) men blir så fruktansvärt provocerad av tonen i dina ständiga inlägg… brukade dagligen följa din blogg tidigare men nu är det sällan jag är här tyvärr, just pga din hets mot sunnimuslimer. Chill out…:) vi har alla samma tro i grunden – sunnimuslimer följer och älskar faktiskt också imam Ali och Hassan och Hussein r.a. – kärleken till dem byggs upp redan från födseln och följer med ända till graven. Vi har ju fler likheter än skillnader, så varför ständigt haka upp sig på skillnader (som nästan alltid är totalt felaktiga. Många ggr har du tillskrivit sunniislam saker som är totalt främmande för mig och den sunniislam jag följer)och blossa upp dessa?

    O förresten – kom inte med ditt vanliga argument om att du bara använder sunnikällor för du vet mycket väl att 1. man inte kan ta lösryckta citat och dra slutsatser utifrån det 2. långtifrån alla källor är pålitliga.

    Jag gillar dig Marie – du är en stark, intelligent och beundransvärd person men snälla snälla snälla… om du nu måste jämföra shia och sunni hela tiden – använd välgrundande argument och en respektabel ton. Lite verklighetsförankring skulle inte heller skada.

    • #2 av Marie på 6 mars, 2011 - 22:47

      Arwa: Först och främst så vill jag säga att jag fullt förstår din upprördhet över att jag skriver om sunniislam på det här sättet. Men jag vill gärna att någon, som du t.ex, gärna diskuterar detta. Jag är inte förvånad att folk – sunni eller shia eller andra i förtryckt tillstånd oavsett religionstillhörighet – gör uppror mot förtryck.

      Jag är inte heller förvånad över att era ledare stödjer dom, för det hör till det självklara och allmänmänskliga. Stora sunnimuslimska sheikher har fördömt dessa ledare och samtidigt kritiserat västländers sena stöd till massorna, och USA:s tydliga intresse att försöka ta plats nu, särskilt i Libyen. Fantastiska Sheikher, som har all min respekt! Riktiga ledare till sitt folk, mashaAllah!

      Vad jag säger, jag vet inte om jag var tydlig nog i mitt inlägg, är att dessa protester – både från folket och dessa sheikher och ledare – helt går emot tydliga regler som finns inom sunni-islam. Bukhari har ju en av de mest trovärdiga hadithsamlingarna inom sunni, och i hans bok står ju att:

      ”Agerar han med det minsta tecken på upproriskhet eller destruktivitet gentemot sin ledare och sedan dör, så dör han i det för-islamiska tillståndet av okunnighet (jahiliyya) och synd.” och att PROFETEN skulle ha sagt: ”Lyssna och lyd ledaren, även om han piskar din rygg och tar dina pengar, lyssna och lyd honom.”

      Om vi tar bort våra känslor och diskuterar bara på ett logiskt, intellektuellt, plan så ser det ut såhär – om du tycker annorlunda får du gärna säga det, för jag kan inte se det på något annat sätt:

      Dessa är mycket tydliga hadither om att folket inte FÅR protestera – oavsett om det är en grym diktator man lever under. ”Även om han piskar din rygg och tar dina pengar…osv”!! Kan inte bli tydligare!

      Denna regel innebär, i praktiken, att de som nu gör uppror emot dessa ledare som ”piskar din rygg och tar dina pengar…” alltså går emot vad Profeten påstås ha sagt – och alltså går emot Profeten – och därmed Islam! Det är DET det innebär – i praktiken. Och det är DET jag pratar om. Alla sunnimuslimer känner till dessa regler. Ändå går de nu ut, i massor. Alltså protesterar de, kanske indirekt, (kanske utan att tänka på det?), emot dessa regler: som bara finns inom sunniislam.

      Jag själv kan inte tänka mig att Profeten skulle ha uttryckt dessa ”hadither”, de är helt klart falska. För att inte få protestera emot en orättvis ledare går helt emot den mänskliga naturen. En förtryckt människa har endast 2 vägar att gå – inte 3 eller fler:

      1) Antingen lyckas den grymme ledare att knäcka en människa, 2) eller så kommer den förtryckte att resa sig upp mot förtrycket. Människan har stor värdighet hos Gud. De hadither som tillskrivs Profeten i detta fall vill alltså mena att om man är muslim så ska man finna sig i att leva i misär och förtryck, att bli piskad och rånad och misshandlad – utan att göra något i protest…!!? En som lever så blir tillslut en bruten människa, som inte har ork att ordna mat till sin familj, ta hand om och uppfostra sina barn till goda muslimer osv… på vilket sätt skulle det gagna Islam och Ummahn?

      Sådana uttalanden är sagda endast utav en förtryckare: och Profeten var sannerligen inte en förtryckare, han kom, tvärtom, och gjorde folket till fria människor. Allah är ingen förtryckare, utan en Barmhärtig Förbarmare.

      Därför säger jag att dessa uppror, i praktiken, även är en protest emot de som påstår att Profeten skulle ha sagt sådana saker som jag nämnt ovan och i inlägget. Vilka är dessa?: Abu Hanifa, Bukhari och Muslim bland annat – stora ledare inom islam som alla sunnimuslimer har stort förtroende för. Hur kommer det förtroendet att se ut framledes? Kan man fortsätta lita på allt de påstått om Profeten och vad han sagt? Det är här jag säger att man kommer att behöva omvärdera sakernas ting, inom en viss framtid, inom sunniislamiska världen.

      För – i praktiken, dvs när man pratar om att praktisera islam – så har (enligt dessa hadither) de ledare du nämnt gjort fel när de stödjer upproren. Enligt shiaislam har de däremot gjort ALLT rätt: både folket och dessa ledare. Det enda som man kanske kan säga är fel är att de inte gjort upproret tidigare….

  2. #3 av A.H på 10 mars, 2011 - 03:18

    Well said Marie! Tack så hjärtligt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: