Ayatollah Mutahharis historiska tal om Palestina

Min svärson gav mig denna länk som visar ett mycket känt, kraftfullt tal som Shahid Ayatullah Motahhari höll för över 20 år sedan angående Palestina och Zionistregimen Israel. Den som lyssnar på videon och inte gråter, måste ha ett hjärta av sten. Han talar verkligen från djupet av sitt hjärta, denne store Ayatullah Motahhari.

Egentligen kanske jag inte borde ta upp det, men man kommer ändå att höra i hans tal anledningen varför shiamuslimska statsmakter är de som är mest högljudd och hårdför när det gäller palestinafrågan – de som oreserverat står bredvid dom:

”The problem that would fill Hussain ibn Ali’s heart with sorrow todayis this issue. Was Hussein present today he would say if you people would want to mourn for me today, if you want to lament over me – your slogan must be Palestine! Shimr of 1300 years ago is dead, is gone. Get to know your Shimr today!….”

”It’s a shame to call ourselves shias of Ali Ibn Abu Talib” om vi inte gör något för palestinierna, fortsätter han.

Profeten sa: ”Vem som helst som hör en muslim ropa på den Islamiska Ummahn om hjälp och inte svarar – han/hon är inte en muslim!”. Hårda ord, men inte desto mindre sanna! Lyssna på hans hjärtskärande tal:

  1. #1 av Sara på 17 februari, 2011 - 15:54

    Ingen fara, Ahmadinejad har ju lovat att ta hand om Israel, fast han har nu lovat det i snart 6 år men ännu inte kunnat åstadkomma något. Undrar verkligen när han ska påbörja sin rensning av Israel från världs kartan då hans tid som president är snart ute!!!

    • #2 av Marie på 17 februari, 2011 - 22:30

      Sara: rensningen är på väg, ser du inte det? Det är de diktatorer i arabvärlden som säkrat Israels existens – nu är den säkerheten helt ur balans….

  2. #3 av Sara på 19 februari, 2011 - 06:32

    Med all respekt åt dina tankar och med all förhoppning om att detta ska stämma så tror jag nog inte på det på samma sätt som du 🙂 Förlåt om jag kanske lät sarkastisk i min föregående kommentar. Det är bara det mitt hjärta brister av sorg att makthavare runt om i världen använder islam för att kunna skylla på sina smutsiga politiska lek.
    Tillbaka till rensning av Israel så tror jag snarare att det som händer i arabländerna är ännu en lek av stormakterna. Kolla bara hur mycket protesterna i Egypten ställde till med. Men samtidigt sker en blodbad i bl.a. Bahrain och ingen verkar bry sig. Så tyvärr så har jag lite svårt och tro att diktaturer i arabvärlden bara håller på och avgår utan vidare motstånd som Mubarak fallet. Kanske beror det på att jag är uppvuxen i ett land där politiker gång på gång har svikit folk

    • #4 av Marie på 19 februari, 2011 - 10:04

      Sara: det du säger är exakt det jag själv känner. Jag har svårt att tro på att folken i dessa länder ska få det självbestämmande som de vill ha. Jag tvivlar starkt på att väst kommer att låta det ske. Vi ser ju hur det gick med Algeriet, som hade demokratiska val för ca 20 år sedan och folket valde ”fel” parti – enligt väst. Så de satte dit ännu en diktator.

      Samma sak kommer förmodligen att hända i alla dessa länder, igen. Västländer har tillräckligt stor makt där, med militär och allt, i alla dessa länder att de kan fortsätta hålla på. Jag hoppas bara att folket i så fall fortsätter protestera…. de stackars folken, när ska de få lugn och ro i sina liv?

  3. #5 av EveryDayIsKarbala på 7 mars, 2011 - 10:34

    Hej, Marie

    Jag är ny på din blogg. Det är roligt att du skriver om Ahle Bayts och för deras lära vidare. Må Gud belöna dig och din familj för ditt arbete.

    Detta är ett klipp om det historiska talet som du skriver om

    http://www.shiatv.net/view_video.php?viewkey=49bda7e8c9df49e3d293

    Med bästa hälsningar
    Samer

Kommentera

