Profetens hustrur

.

https://i2.wp.com/www.littlechapel.com/images/icons/pretty_flowers2.jpg

.

Muhammed(s.a.a.s.) nämnde aldrig sin första fru Khadija, utan att samtidigt ära henne högt. Efter att hon dog gifte han sig med många, men de flesta giftermål var av politisk natur. Äktenskap blev på den tiden ett sätt att föra människor samman, för att försöka få olika stammar att bli en.

Några av dessa fruar gjorde dock livet svårt för honom, medan andra var väldigt ödmjuka.

Profeten(s.a.a.s) fördelade sin tid lika mellan alla sina fruar, men det fanns de som inte tyckte om denna balans, dessa två var Aisha och Hafsa. De ville känna sig speciella, för de såg sig själva som speciella. Så dessa fruar brukade störa honom när han skulle till någon av de andra fruarna. De kunde säga att ”Usch, vad dålig andedräkt du har” t.ex. En fru, en koptisk kvinna som hette Maria, brukade tillreda en dryck till honom som han gillade, och det tyckte inte de två svartsjuka kvinnorna om så de sa att det gav honom dålig andedräkt.

Det hände att Profeten(s.a.a.s) berättade något i förtroende till en av sina fruar, och sa till henne att inte avslöja det för någon annan. Vilket hon ändå gjorde(ett tydligt svek emot Profeten, och Gud säger i Koranen att de troende ska lyda ”Gud och Hans Sändebud”). Gud avslöjade då för Profeten(s.a.s) hennes svek.

Och Sändebudet(s.a.a.s.) ville, på sitt eget ödmjuka sätt, lära dessa fruar något: så han höll sig ifrån de av dom som besvärade honom för mycket. Då kom en ny vers till honom(s.a.s) – för att lära kvinnorna:

” PROFET! Varför pålägger du [dig själv] – i en önskan att vara dina hustrur till lags – förbud mot det som Gud har förklarat tillåtet för dig? …..Gud har tillåtit er att frångå eder(löften) [vars innehåll strider mot lag och rätt] och att plikta för detta. (66:1-2)

”Det hände att Profeten i förtroende berättade något för en av sina hustrur och hon förde det vidare; när Gud lät honom veta detta nämnde han något om det [till andra] men undanhöll [en del]. Då han sade det till henne frågade hon: ”Vem har låtit dig veta det?” – och han svarade: ”Han som vet allt, är underrättad om allt, har låtit mig veta det.”

”[Det är bäst för er båda] att ni vänder åter till Gud i ånger över [ert handlingssätt], eftersom era hjärtan har avvikit [från pliktens väg]! Om ni gör gemensam sak mot honom [bör ni veta att] Gud är hans Beskyddare och att därför också Gabriel och de främsta bland de troende och [alla] änglar står vid hans sida. (66:3-4)

Vad dessa två kvinnor gjort var så allvarligt att Gud uppenbarade en sådan vers. Där Gud presenterade en hel armé, som skydd för Profeten: med Sig Själv (Allah), Gabriel och alla änglar samt de främsta av de troende (nästan en ny mobahilla), som talar om att detta var en stor sak. Han ville tala om för oss HUR MYCKET han blev besvärade utav dessa, sina fruar.

Sedan kommer nästa vers:

”Om [Profeten] skulle förskjuta er skänker honom kanske hans Herre bättre hustrur än ni – kvinnor som underkastar sig Guds vilja, sanna troende, ödmjuka inför Gud, som ångrar [sina synder] och troget tillber sin Herre, och som ständigt går [Guds ärenden] – förut gifta eller ungmör.” (66:5)

Beskrivningen i versen vill antyda att de kvinnor som avses, de två svartsjuka fruarna, inte bara var svartsjuka: utan även fattades de egenskaper som de ”bättre hustrurna” skulle besitta, som Gud kanske skulle skänka honom ifall han beslutade sig att skilja sig ifrån de två. Dvs de hustrur som avses (Aisha och Hafsa) var alltså INTE ”kvinnor som underkastar sig Guds vilja, sanna troende, ödmjuka inför Gud, som ångrar [sina synder] och troget tillber sin Herre, och som ständigt går [Guds ärenden]”.

En del säger att Profetens(s.a.a.s) fruar var immuna ifrån straff. Koranen svarar dem:

”Gud har utpekat Noas hustru och Lots hustru som varnande exempel för dem som framhärdar i att förneka sanningen; deras män var två av Våra rättfärdiga tjänare och de svek dem. Men [männen] kunde inte skydda dem mot Guds [straff] och [på Domens dag] skall de få höra dessa ord: ”Gå in i Elden med de [övriga fördömda]!” (66:10)

Här visar Gud att även om man är en profets hustru, son (ex. Noas son) eller släkt på annat sätt, så är man inte immun från Hans straff. Profeten(s.a.a.s) hade alltså både goda och mindre goda fruar.

Profetens(s.a.a.s) hustrur var däremot ALLA, utan undantag, ”Umm-el-Mu’minin”, dvs ”de troendes mödrar”, och därmed var det förbjudet för dom att gifta om sig efter Profetens död och var rena och kyska och gifte sig aldrig med någon och begick heller aldrig en synd som otukt, men i övrigt var de så bra eller dåliga som de själva valde att vara.

Jag tror man blandar ihop det faktum att de var rena från att begå otukt, med att de var lovade straff-frihet i livet efter detta, vilket alltså är två helt olika saker.

Deras öde i livet efter detta, berodde helt på deras egna bedrifter – och inte på vem de varit gifta med.

*Angå vers 66:5 – Vi kan se detaljer i Koranens kommentarböcker och i hadith att versen avser Aisha och Hafsa. I Bukhari finns en återberättelse utav Abdullah Ibn Abbas om att Umar bin Khattab vittnade för Ibn Abbas att dessa två fruar är Aisha och Hafsa, deras hjärtan hade avvikit och Koranen varnade dem (Bukhari i kapitlet ”Tafseer av Koranen”, ”Kitabul Tafseer”). LÄNK TILL BUKHARI

  1. #1 av jannan på 1 december, 2010 - 17:09

    masallah! Dina texter är mycket lärorika . Det krävs kunskap och vilja för att komma så långt som du gjort syster!

    • #2 av MammaMarie på 1 december, 2010 - 19:12

      Tack kära du, jannan för din komplimang. Det är vilja som krävs, kunskapen får man på vägen. Det viktiga är att man inte bara fastnar på nätet när man söker kunskap utan att man även läser på annat håll – men framförallt: diskutera med andra!

  2. #3 av jannan på 2 december, 2010 - 01:13

    håller med till hundra!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: