Idag firar vi Eid al-Ghadir

Happy Eid :)!

.

https://mammamaries.files.wordpress.com/2010/11/eid_al-ghadir_celebration.jpg?w=300

.


Precis som Islam, framställs Shiaism också missvisande och oriktigt och missförstås därför på grund av okunnighet och fientlighet. Shia-skolan är inte en sekt ”uppfunnen av judarna” som vissa hävdar, utan är den enda skola som har fäst sig till den Helige Profeten(S) och den heliga Ahl al Bait, i lydnad till Profetens Sunnah och i underkastelse till Guds vilja.

Mellan shia/sunni finns vissa skillnader när det gäller profetskap, men de främsta skillnader är inne på ämnet Imamat. Detta är den främsta orsaken till oenighet bland de shiamuslimska -och andra skolor. Vi tror att alla profeter, innan de reser från den här världen, nominerade sina eftertrtädare – även Profeten Muhammed (S) som nominerade Imam Ali att vara en vägledning efter honom. Den andra skolbildningar hävdar att han inte gav någon direkt indikation om detta.

Hur som helst har vi våra bevis att visa att den Heliga Profeten(S) gav tydliga tillkännagivanden om detta.

Vilka bevis finns för att visa att det är obligatoriskt att följa Ahl al Bait, efter den helige profetens bortgång?

Det är mot Islams läror, att en person följer sina egna begär och infall,  man ska följa den vägledning som givits honom av Skaparen, Allah (swt).
Shia tror att före den helige Profetens(S) bortgång sade han vid många tillfällen och särskilt vid Ghadeer, vad folket skulle göra – Det har återberättats i Sahih Muslim och många andra källor att:

Någon dag (efter hans sista pilgrimsfärd) stod Guds budbärare (S) upp för att ge oss ett tal vid en vattenkälla som är känd som Khum (Ghadir Khum) som ligger mellan Mekka och Medina. Han prisade Allah, och sade sedan:

”O ‘folk! Skåda! Det verkar som att tiden närmar sig när jag skall kallas bort (av Allah). Se, jag efterlämnar till er två dyrbara saker. Den första av dem är Allahs bok där det finns ljus och vägledning … Den andra är min Ahl al-Bait. Jag vill påminna er i Allahs namn om min Ahl al-Bait. Jag vill påminna er i Allahs namn om min Ahl al-Bait. Jag vill påminna dig i Allahs namn om min Ahl al-Bait. (tre gånger). ”

Sunni referens:

Sahih Muslim, Chapter of the virtues of the companions, section of the virtues of Ali, 1980 Edition Pub. In Saudi Arabia, Arabic version, v4, p1873, Tradition #36. And many others such as Sahih al-Tirmidhi, Musnad Ahmad


Vi anser Imam Ali vara den första Imamen / efterträdaren / kalifen till den helige Profeten(S), i enlighet med sitt tal vid Ghadeer Khum, framför 120.000 Hajjies (Pilgrimer). Där den Helige Profeten, enligt order från Allah (SWT), höll ett tal där han förklarade Imam Ali vara den naturliga efterträdaren efter honom:

Den 18 Dhul-Hajjah, efter att ha avslutat sin sista pilgrimsfärd (Hajjatul-Widaa)  lämnade Profeten Mecka mot Medina, där han och alla människorna nådde en plats kallad Ghadir Khum (som ligger nära dagens Juhfah).

Det var en plats där människor från olika provinser ska ta farväl av varandra och ta olika vägar hemåt. På denna plats uppenbarades följande vers:

”FÖRKUNNA, du Sändebud, allt vad din Herre har uppenbarat för dig! Gör du inte det, har du inte förmedlat Hans budskap. Gud skall skydda dig mot människorna; Gud vägleder inte förnekarna av sanningen!” (Koranen 5:67)

Enligt versen ovan anges det att den heliga Profeten (S) ombeds att ge ett särskilt meddelande, och att om han inte gör det, kommer religionen inte att ha varit slutfört, Islam skulle varit inkomplett. Så vad är då detta speciella budskap?

Några Sunni referenser som bekräftar att uppenbarelsen av ovanstående vers i Koranen kom precis innan Profetens tal i Ghadir Khum:

(1) Tafsir al-Kabir, by Fakhr al-Razi, under commentary of verse 5:67, v12, pp 49-50, narrated on the authorities of Ibn Abbas, al-Bara Ibn Azib, and Muhammad Ibn Ali.
(2) Asbab al-Nuzool, by al-Wahidi, p50, narrated on the authorities of Atiyyah and Abu Sa’id al Khudri.
(3) Nuzul al-Quran, by al-Hafiz Abu Nu’aym narrated on the authorities Abu Sa’id Khudri and Abu Rafi.
(4) al-Fusool al Muhimmah, by Ibn Sabbagh al-Maliki al-Makki, p24
(5) Durr al-Manthur, by al-Hafiz al-Suyuti, under commentary of verse 5:67
(6) Fathul Qadir, by al-Shawkani, under commentary of verse 5:67
(7) Fathul Bayan, by Hasan Khan, under commentary of verse 5:67
(8) Shaykh Muhi al-Din al-Nawawi, under commentary of verse 5:67
(9) al-Sirah al-Halabiyah, by Noor al-Din al-Halabi, v3, p301
(10) Umdatul Qari fi Sharh Sahih al-Bukhari, by al-Ayni
(11) Tafsir al-Nisaboori, v6, p194
(12) and many more such as Ibn Mardawayh, etc…

Den sista meningen i ovanstående vers visar att Profeten(S) var medveten om reaktionen från hans folk när han levererat meddelandet, men Allah informerar honom att inte oroas, för han kommer att skydda hans Sändebud från människorna.

Man kan undra varför folk skulle uppröras över att Profeten sa (som sunnimuslimer menar) att: ”Jag lämnar er Koranen… och min Sunnah…”??! Varför skulle Profeten vara orolig över att tillkännage detta – något som ALLA redan visste och erkände sig till, därför fanns det en stor mängd personer (skrivare) som samlade allt som Profeten sa/gjorde och när han INTE kommenterade något eller vidtog åtgärder(: vilket är själva kärnan i Sunnah:n)? Och vilket ALLA muslimer i hela världen gemensamt tror på.

Det som Profeten oroade sig över innan han skulle göra religionen komplett, var att peka ut sin efterträdare. Han var orolig, för att han visste att Ali ibn Abu Talib(a) hade många fiender, och att dessa fiender skulle vända sig emot honom, och Ali.

Och varför skulle annars Allah varna sitt Sändebud på det sätt som Koranversen ovan visar. Det är nämligen en mycket allvarlig varning till Hans Sändebud, som ju säger att om han inte levererar meddelandet, så har han inte gjort sitt jobb helt enkelt. Vilket, för ett Sändebud, skulle varit katastrofalt!

ghedir

Berget Ghedir Khumm, där vattenkällor finns.


Annonser
  1. #1 av umzahra på 25 november, 2010 - 10:46

    Eid ghadir mubarak kära syster ,Må gud låta oss vara fasta vid welayat Amir el mominin inshallah!
    Jätte fint inlägg förresten!

  2. #2 av Bahlool på 25 november, 2010 - 18:09

    Kan tilläggas att ibland så finns det sunniter som erkänner att Proften (saw) sa såsom jag är er Mawla (herre) så är Ali er mawla..men de översätter den till den ovanligare översättningen, som kompis eller vän. Då ska man ställa sig frågan, varför skulle Profeten ställa upp över 100 000 muslimer, i brinnande hetta för att förklara för folk det här är er homie, det här är er vän, det här är er kompis? Har Profeten inget bättre för sig än att utmåla Ali till vän av folket?

    Ali Madad!

    • #3 av MammaMarie på 25 november, 2010 - 18:48

      Ja Bahlool, detta fascinerar mig otroligt mycket. Det tog ju timmar att samla ihop alla tusentals också, så alla förstod ju allvaret i det han skulle säga… och sen bara peka ut en person som ens vän…. måste ha känts snopet i så fall :)!

  3. #4 av equilibrium på 25 november, 2010 - 19:28

    Sättet de förklarar denna (onödiga? kompis deklaration)på är att de spinner på historien om ett tiotal sahabas hade varit missnöjda med Ali(as),så profeten (saws) bestämde sig för att reda ut oredan inför HUNDRATJUGOTUSEN PERSONER!
    ibland undrar jag hur en sunnimuslim orkar vara sunnimuslim.
    Men En dag som denna ska det inte hånas! Må våra sunnitiska bröder vägledas

    • #5 av MammaMarie på 25 november, 2010 - 20:37

      equilibrium: ”hur en sunnimuslim orkar vara sunnimuslim.”…. hahaa, jag måste skratta faktiskt :)! Den var rolig. Jag känner likadant, men jag håller helt med dig om det sista: att de inte ska hånas och att de må vägledas – men jag antar att de känner likadant om oss…? Men någon logik måste man ju faktiskt komma med om man ska vägleda….

  4. #6 av equilibrium på 25 november, 2010 - 19:30

    Allahuma sali ala muhammad wa ale muhammad ! 🙂

  5. #7 av equilibrium på 26 november, 2010 - 03:02

    Men ser man till våra representanter rent objektivt är det en ganska feg jämförelse, De vi valt, å ena sidan, Imam Ali, Fatima, Hassan och Hussein, vs, Abu bakr Omar och abu Huraira. askjs”#”#dkjw!??? Det är ju taskigt rent språkmässigt att göra sådana jämförelser. Det följer helt naturligt att i händelse av en persons bortgång följa de som stod honom närmast, och de som var mest kunniga. Inte de som rent historiskt även visade sig skulle komma att hota med att bränna ner profetens dotters hus etc. etc. Undrar mer än ofta vad som försiggår i sunnitiska lärdes huvuden. Fy vilken halvkapacitet deras hjärnbarkar måste gå på.

    för att återkomma – Sunni islam har Zero logical basis! Den enda stöttepelare den vilar på är det faktum är att den har varit etablissemanget i fjorton hundra år, bortsett från detta historiska faktum är det inget annat än en samling kanoniserad g-o-j-a.

    Hur kom du att bli shiamuslim btw mammamarie?! skulle varit mer än kul att få höra din story! gärna i ett superkort mejl (om du orkar?)

    Ha det supergott!

  6. #9 av pajam på 26 november, 2010 - 11:15

    Eid mubarak kära syster,
    jazakillah kheir för detta utförliga och underbara inlägg om ghadir dagen.

  7. #10 av Meis på 3 december, 2010 - 01:19

    Mamma Marie jag vet inte vad jag ska skriva eller hur jag ska uttrycka mig med jag skriver det kort. Du är helt fantastisk! Må Gud belöna dig med det bästa han kommer belöna de bästa människorna som följt Den Barmhärtige, hans käraste Profet och Profetens Hushåll. Jag önskar dig av hela mitt hjärta ett stort slott i paradiset med massa träd av alla slags goa frukter och en enorm trädgård med alla fina växter och stora rosbuskar i alla färger!! Av hela mitt hjärta önskar jag dig det.

    • #11 av MammaMarie på 3 december, 2010 - 08:25

      Oj, tack Meis. Jag blev verkligen rörd av din kommentar. Tack snälla :)!

  1. Ramadan föreläsning – Ghadir Khumm | تهرس

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: