Ramadan – Hälsoguide till fastande del 1/3

https://mammamaries.files.wordpress.com/2010/08/ramadan_1.jpg?w=300

Fysiska förändringar under fastan

För många är den viktigaste frågan angående fastan ifall det är bra eller dåligt för vår hälsa? Svaret på detta kräver en snabb överblick över vad som händer inne i kroppen under fastan.

De förändringar som sker i kroppen när man fastar beror på hur lång och kontinuerlig fastan är. Tekniskt sett går kroppen in i ett fastande tillstånd ca åtta timmar efter den senaste måltiden, då tarmarna slutar ta upp näringsämnen från maten.

Normalt är glukos, som lagras i lever och muskler, kroppens främsta energikälla. Under fasta används detta lager av glukos upp först, för att tillhandahålla kroppen energi. Senare under fastan – när glukoslagren är slut – blir fett nästa lager energikälla som kroppen tar ur

Endast med en längre fasta, under flera dagar eller veckor, går kroppen så småningom till proteinlagren för sin energikälla. Detta är den tekniska beskrivningen av det som brukar kallas ”svält”, och detta är klart ohälsosamt. Vad som händer är  att protein frigörs och kollaps av muskler sker, vilket är varför människor som svälter ser utmärglade ut och bli mycket svaga.

Eftersom Ramadanfastan bara sträcker sig från morgon till kväll, finns det goda möjligheter att fylla på energilagren genom att man äter före gryning och intar måltider efter skymning. Detta ger en progressiv, mjuk övergång från att använda glukos och sedan fett som huvudsaklig energikälla, och förhindrar nedbrytning av muskler genom proteinet.

Användning av fett som energi hjälper viktminskning, bevarar muskler och på sikt minskar dina kolesterolnivåer. Dessutom leder viktminskning till bättre kontroll av diabetes och sänker blodtrycket. En avgiftningsprocess tycks också inträffa, då alla gifter som lagras i kroppens fett löses och avlägsnas från kroppen. Efter några dagars fasta framträder högre nivåer av vissa hormoner i blodet (endorfiner), vilket resulterar i en bättre nivå av pigghet och en övergripande känsla av allmänt psykiskt välbefinnande.

Balanserad mat och vätskeintag är viktigt under fastekvällarna. Njurarna är mycket effektiva på att upprätthålla kroppens vatten och salter, t.ex. natrium och kalium. Men dessa försvinner genom svettning. För att förhindra muskelnedbrytning måste måltiderna innehålla tillräckliga nivåer av energigivande livsmedel, t.ex. kolhydrater och lite fett. Därför är en balanserad kost med lämpliga mängder av näringsämnen, salter och vatten avgörande.

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: