Ramadan månad

https://mammamaries.files.wordpress.com/2010/08/ramadan_1.jpg?w=300

Imam Sadiq(A) har sagt:” Säg inte ‘Detta är Ramadan’, eller ‘Ramadan har avlägsnat sig’ eller att ‘Ramadan har anlänt’, ty Ramadan är ett av Allahs(SWT) namn, den Mäktige och Glorifierade, som varken anländer eller avlägsnar sig. Sannerligen anländer och avlägsnar sig, det som är begränsat, så säg istället ‘månaden Ramadan’.”

[al-Kafi vol. 4, s. 70]

Säger islam att början av varje månad (av månåret)är beroende endast av det land man bor i, eller kan första dagen i månaden börja, oavsett vart man har sett nymånen?

Våra lärda har två skilda åsikter om detta:

Första: att endast det land där man ser nymånen i påbörjar sin månad. Därmed är första dagen i månaden något relativt som skiljer sig från land till land. Imam Khomeini(RA), Sejjed Sistani samt Sejjed Khamenei samt en del andra bland våra lärda har denna åsikt. (Sejjed Sistani är, bland mycket annat, även astronom).

Andra: Om man ser nymånen i något land, så är det giltigt för alla länder som har gemensam natt, även det minsta, med detta land. Därmed är den första dagen i månaden något absolut för alla länder som har helt eller devis gemensam natt. Sejjed Khoi(RA) samt Sejjed Mohammed Baqer Sadr(RA) och några andra bland våra lärda har denna åsikt.

Därmed gäller följande:

Enligt första åsikten bestäms inte första dagen i månaden bara för att det är den första dagen i mellanöstern. Mellanösterns första dag i Ramadan månad kan därför vara vår sista Shaban dag. Deras fitr högtid kan inträffa vår sista dag i månaden Ramadan.

Enligt den andra åsikten, då man har en gemensam natt med mellanöstern, börjar man också första dagen i Ramadan månad tillsammans med dem.

Då fastan under hela månaden är påbjudet(wajib), samt fastan under fitr högtiden är förbjudet(haram) ber vi var och en att vara noggrann med att undersöka detta och följa sin lärda Merdje.

Jag vill rekommendera ett bra inlägg som Ala (Regndroppe) har gjort angående Ramadan månad, där hon ger många bra tips om hur man ska orka med och hinna med sådant man bör göra, och vill göra.

  1. #1 av Ehsan på 14 augusti, 2010 - 12:37

    Det intressanta är att många tvivlar på Ulema vad gäller månen, men vad spelar det för roll om du börjar fastan en dag senare eller tidigare? Om du tvivlar på din Marj’a i en sån banal fråga och gör egentolkning istället hur kan du då lita på din Marj’a i viktigare frågor såsom exempelvis hur du ska be? Där har vi detaljerade fatawi för precis allt men inte är det någon som ifrågasätter det.

    • #2 av MammaMarie på 14 augusti, 2010 - 12:58

      Ja Ehsan, jag håller med dig. Jag tror problemet kan vara att månen är rörlig, till skillnad ifrån andra frågor i islam. Dess schema är inte exakt varje år, och bara för att månskäran syns i ett land så behöver den inte synas i nästa land – även om den finns där. Och syns den inte så får man ju inte fasta osv… detta är en sak jag finner väldigt trist i att inte alla följer en och samma. Längtar till Imam Mehdi (a.s.) kommer och alla hamnar under samma följe!

  2. #3 av Suck på 15 augusti, 2010 - 16:45

    Handlar inte om att tvivla men frågan om månen och början av Ramadan är inte en fråga för marja.
    Det är inte plikt att följa dem i den frågan.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: