Islam: Enighetens religion – del 20

De Tolv Imamerna är som de tolv stjärnbilderna i zodiaken, i dess spirituella fäste. I centrum står Profeten, solen, vars ljus belyser denna konstellation. För Shi’ah är Imamerna en del av, och en fortsättning, på Profetens andliga verklighet. Och tillsammans med honom, som är källan och ursprunget i både den metafysiska och biologiska meningen, utgör han konturerna i det andliga universum som Shi’ah lever i.

När det gäller den politiska aspekten av Tolv-Imam Shi’ah, så är där ett direkt samband med Imamens personlighet. Den perfekta regeringen är Imamens. Den kommer att realiseras med ankomsten av Mahdi, som redan nu är osynlig härskare över världen men inte uppenbarat sig direkt i det mänskliga samhället.

I hans frånvaro är varje statsform, av nödvändighet,  imperfekt. Eftersom människans ofullkomlighet speglas i deras politiska institution.

Shi’ism accepterar inte kalifatet, i sedvanlig mening, som den legitima muslimska politiska makten. Här måste en åtskillnad göras mellan den ideala politiska härskaren som Shi’ah ser i Imamen –  och  Sunni ser i Khalifen samt ett godtagandet av den rådande situationen.

I det senare fallet har det funnits shiiter som svurit trohet mot kalifatet och även stödde den. Men strukturen inom den politiska teorin är olika i de två fallen, särskilt när det gäller kalifatet.

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: