Islam: Enighetens religion – del 17

Den person som inviger cykeln av Wilayah, och vars uppgift det är i alla tider att fylla funktionen av Wilayah är Imamen, vars person är så central inom Shi’ism.

Därför kallas den första imamen, Ali, för Waliallah. I allmänhet betyder ”imam”: den person som står längst fram och därmed ledare vid församlingens böner.

Det är i denna mening begreppet vanligtvis används i vardagsspråket inom både Sunnism och Shi’ism. T.ex. ”så och så heter imamen i den moskén”. Det innehar även en hederspost-betydelse, och avser då en som står i spetsen för det religiösa samfundet. Det är i detta sammanhang titeln tilldelats framstående religiöst lärda som Imam al-Ghazzali eller Imam al-Shafi’e etc.

Men specifikt inom Shi’ismen är Imamen en person som är den verkliga härskaren i samhället och i synnerhet arvtagaren av de esoteriska lärorna från Profeten.

Han är en som bär ”det Muhammedanska Ljuset” (al-nur al-Muhammadi) inom sig och som uppfyller funktionen Wilayah.

Både Sufism och Shi’ism anser att det finns ett profetiskt ljus som har funnits från början i varje profet från Adam och framåt.

Det är källan till all kunskap och identifieras med det ‘Muhammedanska Ljuset’ eller ‘Muhammedanska Realiteten’ (al-haqiqat al-muhammadiyah), vilket är logiskt. Det är detta Ljus som fortsätter från en cykel av profet till en annan och det är detta Ljus som finns inom Imamen, genom vars närvaro han blir ”Imam”.

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: