Säger Koranen att män kan slå kvinnor?

Ord som används i Koranen har flera betydelser och innebörder. Vilken som ska användas var kan bara de med insikt om den esoteriska (inre) dimensionen av Guds Lagar utröna.

Ett exempel är ordet ”slå” (eller ”att slå”) = ”dharab,dharabto, dharabton” :

Här finns 4 betydelser.

1. Att gå, att resa, att avlägsna sig, att förmå göra något. ( att ”slå jorden” betyder att man reser t.ex)         ( ”Fi etha dharabton fil ardh”)

(4:101):” När ni går ut (för att kämpa) är det inte fel av er att förkorta bönen….”

2. Att slå (med svärd).

(37:93): ”Och han smög sig fram till dem och slog till dem med hela sin styrka ( så att de gick i stycken).”

3. Att göra en liknelse

(22:73) ”Människor Hör på den liknelse, som här framställs för er…”

4. Att ge ett exempel ( i arabiskan säger man ”att slå ett exempel”)

(43:57) ”När Marias son anförs som exempel (på en gudom vid sidan av Gud), larmar ditt folk (Muhammad)…”

Jag är bara en enkel kvinna utan några som helst ”sheikh”ambitioner, men det hindrar ju inte att jag själv kan fundera lite runt fråga… snarare så är det just vad man BÖR göra, och sedan fråga vidare om sina funderingar.

När det kommer till versen:

(4:34) …”om ni ser tecken på illvilja hos dem, förmana dem då och varna dem och om detta inte hjälper håll er borta från deras nattläger och (som sista utväg) tillrättavisa dem handgripligen”

Här har översättaren valt att översätta ordet ”dharabto” till ”tillrättavisa dem handgripligen”. Varför han väljer detta – liksom de flesta väljer att översätta ordet med – förstår jag inte.Varför inte välja ord som ”avlägsna er” eller ”gå därifrån”.

Som brukligt, inom Islam, är att titta på Profetens Sunnah för att kunna förstå Koranens inre mening, där man inte är helt säker.

Mig veterligen så reste Profeten, han avlägsnade sig från platser, slog med svärd (eller såg till att andra gjorde det), gav exempel och anförde liknelser. Men jag har aldrig någonsin läst en hadith eller hört något ryckte om att han slagit någon kvinna, varken någon inom familjen eller utanför familjen.

Varför väljer man då, undantagslöst, att översätta detta ord i just denna vers med ord som ”tillrättavisa dem handgripligen” ? Finns det någon hadith att visa upp i ärendet? Någon av Profetens traditioner som gått mig förbi?

Om nu ordet ”dharab” inte innehar meningen ”att slå”, varför valde då Gud just det ordet i denna sura, kan man fråga sig?

Man måste beakta den tid och den atmosfär som Koranen blev nedsänd i. Detta var ett folk där kvinnan stod lågt i värde: att slå henne hörde till vardagen. Att använda henne som förbrukningsvara och kunde bli utkastad när hon inte längre var önskvärd, och utbytt mot en annan kvinna – hörde till vardagen. Att begrava flickor, levande, hörde till det normala.

I denna miljö och till detta folk, blev Koranen presenterad först. Tittar man på versen, och valet av ord, kunde det se ut som om Gud gav folket (läs: männen) möjlighet att ha kvar vissa ”traditioner”, men under vissa villkor, då Koranen tydligt ger anvisningar hur han inledningsvis ska gå till väga (dvs anamma tålamodets väg).

Detta sätt att tala till araberna, på arabernas vis, underlättade för många – trångsynta – att lyssna på budskapet, och att tillslut acceptera Islam.

Jag kan tänka mig att om Koranen blivit presenterad hos ett annat folk, där kvinnor stod högre i kurs, skulle Gud valt ett helt annat ord där – i den Suran.

Men, som sagt, för att förstärka den riktiga betydelsen i denna vers måste vi gå till Profeten och hans Sunnah för att avgöra vilken av de olika betydelser av ordet som ska användas i den situationen.

  1. #1 av annoka på 20 januari, 2010 - 22:30

    Tack mammamarie för svar på min fråga.Intressant tycker jag.

    många kramar annoka

  2. #2 av Svarten på 21 januari, 2010 - 07:19

    Enligt Laleh Bakhtia, som gjort den omdiskuterade översättningen av Koranen, ”The sublime Quran”

    http://www.sublimequran.org/

    har ordet ”dharab” 25 olika betydelser. Hon har valt ”att gå iväg” och hänvisar till hur profeten Muhammed behandlade sina fruar.

    Se http://tinyurl.com/cjh2gj

    • #3 av MammaMarie på 21 januari, 2010 - 08:40

      Tack, för den hänvisningen den har jag inte sett. Ordet har många betydelser, men just i Koranen har man hittat 4 olika användningar av ordet.

  3. #4 av Fatiha på 21 januari, 2010 - 10:56

    Ja samma ord men olika innebörd.
    Inte lätt med språk.
    Men håller med dig Marie, profeten var en tålamodets man subhana allah.
    Var det något som han inte gillade så förklarade han, om de nu inte lyssnade så gick han helt sonika därifrån. Som för att ståfast vid sin åsikt.

    Tålamod är svårt. Ibland försvinner den man måste verkligen tänka på hur man beter sig hela tiden.

    Tack för inlägget väldigt intressant.

  4. #5 av pinglan på 21 januari, 2010 - 12:47

    staghfir Allah, inte kan man säga att gud skulle valt ett annat ord i en annan tid. Däremot så skulle författaren (översättaren) av koranens budskap valt ett annat ord.
    För övrigt tycker jag att det var mycket bra att du tagit upp den här frågan, för det är en sak som ickemuslimer ofta tar upp som argument mot oss muslimer. Tummen upp!

  5. #6 av sökaren på 27 februari, 2010 - 17:30

    Salam mammamarie! väldigt intressant det du skriver. jag har länge funderat på varför vi muslimer har så många olika tolkningar. vad är meningen med hela budskapet i islam om folk förvränger det hela, hur vet man vad som är rätt. Kanske bör fler kvinnor utbilda sig till imamer för att männen ska sluta tolka åt oss. En sak jag inte heller förstår är varför talar Gud till männen om kvinnor i koranen, och inte direkt till kvinnorna? skulle vara snällt om du kunde svara mig det.

    • #7 av MammaMarie på 27 februari, 2010 - 18:44

      Sökaren:

      Bra frågor:

      Problemet är att vi tillåter oss att vem som helst får tolka Koranen. Det går inte. Bara de verkligen lärda får göra det och de som har bäst kännedom om det djupaste, esoteriska, innehållet och tolkningarna av Guds Lagar, är Imamerna (från Ahlulbayt). Man tillät ju tyvärr inte dessa regera, som du kanske känner till, därför går många frågor ännu obesvarade. Hade Imamerna fått regera i fred hade vi haft en av dessa att förklara exakt vad Gud menar med det vi inte själva kan uttolka.

      Varför Gud oftast verkar tala till männen
      i Koranen vet jag inte. Jag kan tänka mig att det beror på att män, genom tiderna, alltid varit ledarna över folken – och därmed har haft makten över människor och genom det begått mycket förtryck. Då männen generellt varit/är ledare för familj, stammar, folk och länder och begått/begår många fel och misstag ( med avsikt eller inte) så blir han hårdare med männen.

      Men även kvinnor inkluderas ju här och där…. När Gud talar till männen på detta sätt så kan ju vi (kvinnor, barn och folket som inte styr) se och bedöma ifall ledare i världen (eller vår Ummah) uppför sig på rätt sätt eller inte. Gör de INTE det så är det meningen att folket (kvinnor, barn och de som inte styr) SKA protestera och tvinga ledaren att göra rätt – eller byta ledare.

      Detta är hur jag själv tolkar det hela… vilket inte nödvändigtvis behöver vara den egentliga orsaken.

  6. #8 av sökaren på 28 februari, 2010 - 01:23

    Uppskattar ditt svar och din ärlighet. Tror starkt på att Profeten och Hans hushåll kände till tolkningarna, och att de var felfria. Har hört att profeten sagt att islam kommer delas i 73 sekter och en är rätt, och att vi ska finna den rätta. Idag kan man ju bekräfta hans ord om detta då Islam har splittrats och att många olika tolkningar finns. Det jag undrar då är att varför vi idag på 2000-talet har blivit ”övergivna”…vi har ingen att vända oss till, hur ska man tro på lärda..då dessa inte är felfria? vad är meningen med att vi existerar nu när vi inte ens har en gemensam ledare?…..mammamarie har så många grejer jag vill diskutera och inte kan ta det här.
    Om det är ok för dig, skulle jag kunna maila dig det?

    • #9 av MammaMarie på 28 februari, 2010 - 01:31

      Det är klart du kan maila.
      mariej0hansson@hotmail.com

      Vi är inte övergivna. Det finns ändå många djupa källor att fiska ur när det gäller kunskap och tolkningar. Fram tills dess att den väntade Mehdin kommer, så måste vi välja en ledare bland oss. Du ska välja med omsorg den som DU är övertygad om är den bäste bland de man har att välja bland… du måste välja bland de Mutjtahid som finns. Och det finns många.

  7. #10 av mimo på 4 juni, 2010 - 13:45

    Om nu ordet ”dharab” inte innehar meningen ”att slå”, varför valde då Gud just det ordet i denna sura, kan man fråga sig?

    Dharab betyder slå! PUNKT SLUT!

    Dharabto = betyder slå på arabiska och det finns ingen annan tolkning eller synoynom av det ordet. Ja, svenska koranen är förändrad till tolkning så därför jag rekomenderar dig att läsa den på arabiska, orginalet. Där står det att man ska slå kvinnor.

    Det står även om att muslimer ska sprida sin religion med svärd, vilket dom gjorde och inte nog med det, muslimerna våldtåg och mördade miljoners kristna runt om i mellanöstern. Vad anser du om detta? Är man en sann muslim om man gör detta?

    Jag undrar nu varför du är muslim, nu när du upptäckt att man får slå kvinnor inom islam?

    • #11 av MammaMarie på 4 juni, 2010 - 16:27

      Utifrån din kommentar utgår jag ifrån att du är väldigt ung. Kanske du inte heller förstår att läsa, eller så är det själva läsförståelsen du har svårt med. Jag ger dig ett gott råd att öva på det i så fall så att du får ut alla information från texter du lyckas traggla dig igenom…. läs igen – kanske med hjälp någon som kan förklara vad där står också.

  8. #12 av mimo på 4 juni, 2010 - 20:24

    Va roligt du är. Ja, jag är 20 år men är inte född i Sverige, vilket betyder att jag har studerat arabiska i mitt hemland.

    Du borde känna till att i arabländerna så har man ingen rätt till:

    1. Lära sig om andra religioner – bara islam!
    2. Alla som går till skolan måste läsa koranen och även lära sig många verser utan till. Annars får man stryck med linjan av lärare eller rektorn.

    Detta kallas förtryck! Undrar om du vet vad islam tycker om sådant? I så fall du anser att det inte är tillåtet att tvinga på sin relgion hos andra människor, undrar jag om du har sett situationerna i mellanöstern.

    Den koran som de tvingar de kristna i mellanöstern att läsa, är det samma koranen du läser här i sverige?

    Försök få tag på någon kristen från mellanöstern så du får höra på verkliga historier.

    • #13 av MammaMarie på 4 juni, 2010 - 22:32

      Som sagt, du verkar inte känna till skillnaden på ideologi och kultur. Att människor blivit mördade utav kyrkan på grund av att de sagt att jorden är rund, att jorden cirkulerar runt solen – och inte tvärtom – är det kristendomens/Jesus fel? Eller beror det på kulturen som tillät detta? Anser DU att den kristna tyrannen Bush, som skickat ut soldater över halva världen för att ta över andra länder, vars soldater mördar och våldtar och torterar folk …. anser DU att de representerar kristendomens budskap? De flesta krig idag ( på 2000-talet) begås/ och stöds / utav kristna länder. Är det ett bevis för att kristendomen har ett krigiskt budskap?

      Man vill bomba ”demokratin” in i andra länder…. är DET Jesus budskap?

      Naturligtvis inte. Eftersom du går på högskola har du bra chans att lära dig skillnad på kultur och ideologi/religion. Om du vill lära andra måste du själv kunna skillnaden. Skillnaden mellan vishet och den dumhet du sprider är att om man är minsta lilla vis så kan man skilja på kristna människor som agerar illa och kristendomens budskap. JAG vet skillnaden – och det är inte MIN religion. Om du är klok så bör du ha intresse utav att skilja på muslimer och islam….. judar och judendomen osv….

      Vill du höra verkliga historier om kristendomen? Här nedan är dagens sanning:


      http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7247265.ab


      Kyrkan och kristendomen skänker ingen som helst tröst för människor.
      Den lockar inte folk – snarare stöter den bort folk från religionen, och då måste DU förstå att det finns något fel någonstans. Jag skulle aldrig ha mage att påstå att någon är hjärntvättad bara för att de faller för kristendomen, det vore att att förminska min egen intelligens – och andras.

      Det måste väl finnas någon
      anledning bakom varför folk lämnar kristendomen/kyrkan och att folk, särskilt ungdomar, lockas mer och mer till islam i ökande takt…? Det måste ju vara att de finner något där som de inte finner någon annanstans i samhället. Tänk på det en stund.

      Halva förra året ägnade jag åt att studera Bibeln; helt utan att någon tvingat mig, vilket jag aldrig gjorde som icke-muslim. Anledningen var att jag är intresserad utav att veta kärnan i andra religioner, och se likheterna mellan dom… inte skillnaderna – som DU gör – som påstår att ”jag har kärlek till alla människor precis som min religion förespråkar.”…. det är ju helt befängt! Att Du förespråkar kärlek… det finns ingen kärlek i det budskap du skriver här. Du har kallat mig för: DUM, HJÄRNTVÄTTAD, ATT JAG LEVER I EN LÖGN, SVENSK ( i betydelsen utav ”dum och lätgtlurad)… OSV. Är DET kärleksbudskapet som du vill sprida så betackar jag mig – liksom nog de flesta andra skulle göra.

      Du var inte ens född när jag blev muslim,
      ska DU komma och lära MIG om islam? Som inte vet ett dugg om religionen? Du gör dig själv till åtlöje helt enkelt. Lär dig om det riktiga kärleksbudskapet – Islam! En riktig muslim är först och främst ödmjuk, vilket inte du verkar ens veta vad det är. Jag gratulerar och är glad för dig att du funnit din tro och jag tänker inte övertyga dig om att lämna den vägen, jag är bara glad att du funnit en tro på Gud.

  9. #14 av mimo på 5 juni, 2010 - 18:31

    Till att börja med: George Bush är INTE kristen! Sedan ska du kolla på hans döttrar som festar och super ihjäl sig, to.m. knarkar. Bara detta bevisar att han inte kommer ifrån en kristen familj. Han själv är inte och lever inte som kristen, vilket har visat sig i det sociala arvet. Jag känner ingen från mellanöstern som gillar George Bush – varken kristna eller muslimer. Nog om det förespråkar inte Bibeln krig i någon slags form, inte heller att sprida den kristna läran genom krig och folkmord. Vilket ingen kristen har gjort.

    Du skriver att människor blivit mördade utav kyrkan på grund av att de sagt att jorden är rund, nej så var inte fallet. I alla fall kan du förklara folkmordet så mer än 1,5 miljoners kristna dog i mellanösterm runt 1915? Var det på den tiden man fortfarande gick runt och tänkte att joden är platt eller ville man UTROTA den kristna befolkningen?

    Du håller med om att i mellanöstern inte ska tvinga på sin religion – bra. Men nu i Sverige har jag chansen till att lära mig mer om min tro – Tack Gud. Nu nämner att på högskolan har jag bra chans till att lära mig mer m.m., denna möjlighet finns överallt i Sverige. Man får ju lära sig om olika relgioner redan när man börjar skolan, vilket är absolut otillåtet i mellöstern. Kan du förklara detta? Jo, en av anledningar dom är rätta för sanningen och dödar folk som konveterar till kristendomen. Ja, jag är klok nog med att kunna skilja islam och muslimer m.m.. Jag vet vad koranen förespråkar!

    Att svenskar går ifrån kyrkan är ett av djävulens verk. Jorden är inte en trevlig plats att bo på inte bara på grund av att folk går ifrån kyrkan, utan krig, svält, vulkaner, naturkatastrofer och allt som Bibeln nämner vilket tyder att Jesus återkomst.

    Du skriver:
    Kyrkan och kristendomen skänker ingen som helst tröst för människor. Den lockar inte folk – snarare stöter den bort folk från religionen, och då måste DU förstå att det finns något fel någonstans. Jag skulle aldrig ha mage att påstå att någon är hjärntvättad bara för att de faller för kristendomen, det vore att att förminska min egen intelligens – och andras.

    Jag skriver:
    Jag undrar vilken kyrkan du gick till innan du konverterade? Jag undrar vilken kyrkan stötar bort folk från religion, när själva kyrkan i sig är Guds hus? INTE DEN KYRKAN JAG GÅR TILL I ALLA FALL.

    Kan du då förklara för mig varför svenskar med tiden slutar gifta sig på kyrkan? Man brukar sägen när en person tror att världen vänder ryggen mot en så borde man titta noga en gång till, det är kanske man själv som vänt ryggen åt världen. Felet ligger visserligen i svenska befolkningen, som med tiden är hellre förlovad i 20 år eller bara sambo. Ja, precis så svenskar befolkningen vänder ryggen mot kyrkan, men borde titta extra noga på hur världen ser ut idag. Har muslimer förbättrat den svenska befolkningen och på vilket sätt? Kan du svara på mina fråga: Har kristna eller muslimska utlänningar anpassat sig mer till Sverige?

    Ja, jag förstår att det finns fel någonstans, felet ligger inte i mina ögon i alla fall. Du skriver att du skulle aldrig ha mage att påstå att någon är hjärntvättad bara för att de faller för kristendomen, men din koran har mage att kritisera min religion och förneka Jesus som Guds sone och ända vägen till frälsningen.

    Du skriver:
    Det måste väl finnas någon anledning bakom varför folk lämnar kristendomen/kyrkan och att folk, särskilt ungdomar, lockas mer och mer till islam i ökande takt…? Det måste ju vara att de finner något där som de inte finner någon annanstans i samhället. Tänk på det en stund.

    Jag skriver:
    Ja, en av många anledningar till islams ökning, är att muslimer skaffar många barn. Varför många konverterar till islam beror även på att muslimerna invandrare som mest runt 1980, då fler muslimska kvinnor började gifta sig med muslimska män. Bra att du tar upp ordet locka, eftersom tyvärr lockar inte kristendomen eftersom den anses vara en ”gammal” religion i och med att den funnits länge i Sverige är det säkert inte roligt att vara tråkig och kristen – precis som vissa anser att blond är tråkigt. Men islam som är den nykomna största religion i sverige, är något mer exotisk för den svenska befolkningen och det sägs ju att människor särskilt ungdomar lockas till det okända?!

    Jag har sett likheter och skillnader i båda relgioner. Så jag vet nog mer än du kan ana.

    Har jag verkligen sagt att DU lever i en lögn? Jag pekar inte mot dig som person när jag skriver. Jag skrev: Tycker bara att det år synd att man ska behöva leva i en lögn hela livet, när det finns en anna ljus väg till evigt liv. Och jag anser inget folk med att uttrycka mig på detta sätt.
    Du tror att jag skriver våldsamt men du skulle höra min tonröst och hur jag talar. Jag går inte i personattacker. JAG DÖMDE INTE DIG PERSONLIGEN: utan skrev: Från vad man läst hitills så låter du korkat och dum. I och med att du är svensk så är det lätt att hjänrtvätta dig med en falsk koran.
    Det betyder att jag tycker att du LÅTER dum och korkad utifrån vad jag läst HITTILS. Jag går inte attack mot personligheter. Kan du skilja betende och personlighet?
    Du tror att jag gör det utav onda, nej jag gör det utav kärlek för jag tycker att du verkar vilse i din själ.

    Du skriver:
    Du var inte ens född när jag blev muslim, ska DU komma och lära MIG om islam? Som inte vet ett dugg om religionen? Du gör dig själv till åtlöje helt enkelt. Lär dig om det riktiga kärleksbudskapet – Islam! En riktig muslim är först och främst ödmjuk, vilket inte du verkar ens veta vad det är. Jag gratulerar och är glad för dig att du funnit din tro och jag tänker inte övertyga dig om att lämna den vägen, jag är bara glad att du funnit en tro på Gud.

    Jag skriver:
    Vad spelar det för roll om jag var född eller inte född när du konverterad? Jag som är uppväxt i en muslimskt land kan definitivt lära dig mer om religionen. Hela religionen kretades runt omkring mig, vad har du att säga om islam i ett svenskt kristet land?

    Nej, en riktig muslim är inte ödmjuk, inte alls utifrån mina personliga erfarenheter och din koran förespråkar inte ödmjukhet genom att man får slå kvinnan, döda, sprida tron genom svärdet, förneka jesus, våldta, gifta sig med flera fruar (går definitivt inte att behandla alla lika, och mohammed gjorde inte det heller), eller gifta sig med mindreåriga m.m.

    AMEN!

  10. #15 av zulqarnain på 22 maj, 2012 - 10:30

    Titta gärna på denna länk, det beskriver exakt det du skriver om.
    Jag har denna koran hemma!
    http://www.sublimequran.org/

    • #16 av Marie på 22 maj, 2012 - 11:06

      Åh, tusen tack så mycket! Jättebra :)! Precis vad jag letat efter!

  1. Uppdarg granskning | Shimaaa

Kommentera

