Profetens Sahaba (närmaste vänner)

Sunni muslimer säger sig ha ett stort märke mot Shia muslimer som de ständigt tjatar om…. Det gäller Profetens närmaste vänner – Sahabas – som Koranen talar mycket fint om. De påstår ständigt och jämt att vi pratar illa om dessa Sahaba. Jag är väldigt trött på detta brukar inte annar gå i svaromål men jag ska prata lite om det här:

(anledningen är att jag ser muslimska hemsidor som, istället för att berätta om Islam och ena muslimerna i världen, använder dessa uttrycksmöjligheter till att istället smutskasta muslimer, till stor glädje för Islams motståndare. Inte nog med det… när jag kommenterat där så varnar de ickemuslimska läsare att följa min länk och läsa mina sidor! Sedan togs alla mina kommentarer bort av bloggägaren! Vad är dom rädda för?! Notera att jag inte är ”nervös” för att länka till henne och hennes smutskastning utav Shia…)

Vill först klargöra tre benämningar nedan:

1. Mohadjerin = Profetens närmaste och mest trofasta Sahabas(vänner) som flydde tillsammans med Profeten och hans familj ifrån Mecka. (Mohadjerin anses av alla vara ett snäpp, eller kanske flera snäpp, närmre Profeten än Ansar.)

2. Ansar = Invånarna i Medina som välkomnade Profeten till deras stad. ”Stödjarna” eller ”Hjälparna” kan man översätta ordet med. Undermeningen är ”de som hjälpte Profeten att bli vinnare”.

Det är dessa 2 grupper som Koranen berättar om när den talar om Sahabas.

3. Saffin och Kamel krigen = två krig där två motparter – Mawiya i Saffin, och Aisha i Kamelkriget – krigar emot Imam Ali ( Ali, som även han är en av Sunnis erkända khalifer).

Islams historia, liksom all historia, är skriven utav de som vinner krigen och de som regerar. Det är Sunni muslimer som regerat i islams historia…All denna historia som berättar t.ex om Saffin och Kamelkrigen visar att av de Sahabas som ännu levde under tiden av dessa krig befann sig 100% av dessa på Imam Alis sida i båda nämnda krig.

Vid tiden av Mawiya och kriget vid Saffin levde ännu ett hundratal av Muhadjerin och alla dessa närvarade med 100 procents uppslutning vid Imam Alis sida. Detta var 25 år efter Profetens död så de var många väldigt gamla, över 90 år vissa av dom. Även större delen av Ansaris och ca 140 andra Sahabas var med där på Imam Alis sida…. vid Aishas krig emot Imam Ali (Kamelkriget) levde ännu fler Muhadjerin och även där befann sig alla dessa med Imam Ali. Aisha, å andra sidan, hade 2 ifrån Ansar på sin sida.

Bland Muhadjerin fanns i Saffinkriget en man vid namn Ammar Ibn-Yaser, som brukade vara deras ledare i krig. Om honom sa Profeten: ” Ammar är en bit mellan mina ögon” (menandes att han är väldigt nära Profeten)…. en dag sa Profeten till Ammar Ibn-Yaser: ”Tålamod Ahl-l-Yaser, er familj ska alla träffas i Paradiset”. Men det mest kända citatet från Profeten – och som ALLA muslimer tillerkänner som sann är ”den felande sidan skall slakta Ammar!”.


Mawiya dödade Ammar i det nämnda kriget emot Imam Ali. Och av de ca 600 Sahaba som befann sig i detta krig (med Imam Ali), dödade Mawiya och hans män 365 stycken. Från SAHABAS!!! Mawiya, som en del muslimer säger ”Radiullah anho” för ( = ”Gud accepterade på honom”), var alltså en Sahabamördare!

Vid Saffin fanns många på plats som var förvirrade. De ville kämpa, men de var inte säkra på vilken sida de skulle stå på, så dom bara stod där… förvirrade. När Ammar ibn-Yasir blev dödad utav Mawiya visste dom… Profetens välkända hadith att ”den felande sidan skall slakta Ammar!” rang plötsligt i folks öron.

Bland annat en man vid namn Khuzaimah ibn Thabit al Ansaari sa: ”NU är sanningen uppenbar” och beväpnade sig och gick in i striden emot Mauwiya tills han själv dog. Hela historien om Ammar ibn-Yasir blev mycket besvärande för Mauwiya, naturligtvis, för att alla kände till Profetens Hadith. Så de försökte sopa det under mattan, men det gick ju inte då det var en mycket stor händelse.

Folk kom fram till Mauwiya och citerade Profetens Hadith om Ammar. Mauwiya frågade ”Dödade VI honom? Nej, det var dom som tog honom till kriget som dödade honom i och med det.” …. Hur logiskt låter detta? Det skulle innebära att det te.x var Profeten som själv dödade Hamza då han var orsaken bakom att Hamza var med och dog i ett av sina krig. Även att det var Mauwiye själv som dödat alla sina egna soldater!…och det var ingen som tvingade Ammar att närvara i detta slag, utan han kom själv, frivilligt.

Alla Sahabas – utan undantag – var alltså med Imam Ali, och VI skulle prata illa om dom??! Vilka lögner!


Vem satte Mawiya till makten? Det var Omar:

– Första Khalifen Abu Bakr satte Yezid (Mawiyas storebror) som prins i Damaskus.

– Yezid dog tidigt (under Khalifen Omars tid). Omar accepterade att Yezids bror Mawiya blev dennes efterträdare och han satt på tronen i 40 år.

– Mawiya krigade under 4 år emot Imam Ali (alltså hela Alis tid som Khalif) och dödade även Profetens sonson Imam Hassan.

– Mawiya dog och dennes son Yazid efterträdde honom. Det var denne Yazid som dödade Profetens andre sonson Imam Hussein vid Karbala.

De enda som INTE accepterade Mawiya som regent var Ahlul-beit och dess anhängare. Av alla de 1000-tals Sahabas som fanns på Abu Bakrs, Omars och Othmans tid…. varför satte inte dessa Khalifer en enda av dessa stora män som prins i Damaskus, som vid denna tid var en mycket viktig provins? VARFÖR!?

Vilka Sahabas är det vi talar illa om? Inte en enda, detta är ett faktum som inte går att bortse ifrån. Sahabas är ifrån oss och med oss! Och vi är ifrån Sahaba…

Om vi, i Sverige ex.vis, idag skulle få 4 personer tilldelade oss att välja som ledare för landet och våra liv…vem skulle vi välja först av alla? Bara de dumma skulle välja den som anses sämst – eller ens näst bäst – av dessa. Naturligtvis skulle vi utse den bäste av alternativen. I den islamiska Ummahn är detta tydligen inte alltid fallet…

Profeten pekade tydligt ut sin familj som hans efterträdare. Även Sunni säger att av Khaliferna var Imam Ali den bäste i kunskap, moral och som uttolkare av Shariah. De vet även att han var bror till Profeten i detta liv och på Domdagen.

Ibn Abbas berättar att Profeten(S) lade sin heliga hand på bröstet och pekade på Alis(A) axel och sade:

”O Ali(A) du är vägledaren och genom dig vägleds de vägledda efter mig.”

[Tafsir-e Kabir Fakhr-e Razi, vol. 19, s. 14]

Det mest märkvärdiga i det hela är att det nog är första och enda gången i historien som ett folk ( företrädesvis de som kallar sig sunni ) håller på båda sidorna. De prisar båda sidor i kriget och hejar på båda sidorna. Eftersom det är helt klart att de accepterar Imam Ali som khalif och även de andra 3 khaliferna som satte Ummayyaderna (Mauwiyes släkt)  på tronen, och i och med dessa tres godkännande av Mauwiye så accepterar de idag även honom: även om en del säger att han kanske inte var den ultimata ledaren, men ”Gud accepterade på honom” och ”Gud accepterade på Ali” säger de…..?!?

  1. #1 av Bahlool på 16 november, 2009 - 00:25

    Mycket bra inlägg, kan ju tillägga lite saker:
    Enligt sunni hadith, så dör den som slåss mot den rättmätige ledaren, jahilias död. Alltså en kafirs död, en otrogens död.
    Ali var den rättmätige kalifen och enbart han valdes av folket. Abu Bakr valdes av några hundra vid Saqifa.
    Umar valdes av Abu Bakr.
    Uthman valdes av 6 män som stod under dödshot och enbart Ali valdes av folket, han vägrade och då kom ännu fler och röstade på honom så han gav med sig.
    Så Muawiya och hans män stred som kuffar mot den rättmätige ledaren. Jag har själv frågat flera sunniter om det här och ingen av dem vågade eller ville svara, de menade allihopa att de inte vll gå in på det.

    Vad det gäller Ammar. Hans föräldrar dog som de första martyer. Han ville ha något att dricka och profeten sa till honom, du kommer möta mig den dagen du ber om något att dricka inför ett slag och du får mjölk/honung (beroende på vilken källa)
    När han fick det, började han le och ssa idag ska jag träffa min älskade Profet.
    Jag svarade damen på hennes blogg och jag är förvånad att hon hävdar att Abu Bakr valdes av Profeten Muhammed..denna lögn har jag aldrig aldrig hört förrut.

    • #2 av MammaMarie på 16 november, 2009 - 12:48

      Nej, det kommer ibland saker som ingen hört förut. Det är väl så att dom ignorantaste själva tolkar saker och ting. Jag tror inte att hon egentligen vet…. Ja, att dom inte accepterade Profetens val utav efterträdare brukar motiveras som att det är inte han, utan folket, som ska välja denne…! Men det har ju aldrig skett förrän när de gick ut och tvingade Imam Ali till att bli deras ledare. ”Min sko är mer värd för mig än att leda er” sa han ju till dom….

  2. #3 av Sunnah på 23 maj, 2013 - 15:59

    Att ljuga är en del av Shis (rafidas) religion, hela denna artikel var en stor lögn vill ni veta sanningen om shia (rafida) gå in på islam.nu och lyssana på föreläsningen ”sanningen om shia”.
    Shia tror att koranen är ändrad att orginal koranen innhöl 17000 verser dagens koran innehåller 6000 , shia begår shirk och mycket mer, och de hatar alla sahabah utom 7 st. Shi är kuffar de är inte muslimer!

  1. Svar på fråga: ”Är det inte ni (shia) som…..? | MammaMarie

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: