Sexualmoral inom Islam – del 46

————————————————————————————————-

HALLELUJA!!! Eller Alhumdulillah – som vi muslimer säger, serien om Sexualmoral Inom Islam är avslutad!!! Detta är sista inlägget:
————————————————

Kan en kvinna använda preventivmedel utan att fråga sin man?

Frun har full rätt att använda preventivmedel utan hans godkännande. (Minhaj, vol, 2,sid 276). Men hon kan inte använda metoder som kommer i hans väg ifall han inte vill. Ex vis kan hon inte tvinga honom använda kondom eller avbrutet samlag.

Då sex, liksom för kvinnan, är hans äktenskapliga rättigheter. Denna rättighet involverar dock inte att hon ska bära hans barn. Att ha barn eller inte är ett personligt val som kvinnan själv ska göra och därför kan hon använda preventiva metoder utan hand godkännande.

Detta var den juridiska aspekten av Shariah. Men på en mer praktisk nivå, är sådana val bäst gjorda genom samstämmig överenskommelse mellan man och fru. Annars leder det bara till missförstånd och misstro.

Den juridiska aspekten är för att skydda de grundläggande rättigheterna för kvinnan, men i det verkliga livet, bör man och kvinna basera sitt liv tillsammans på kärlek, ömhet och samarbete. Koran ”..och vi har skapat mellan er kärlek och ömhet...”
—————————————–

Jag kommer, senare, att redovisa vilka nya tekniker inom mänsklig reproduktion som är tillåtna inom Islam, och sedan även om ev framtida dito metoder som kan komma att uppfinnas – och vilka av dess som då kommer vara tillåtna…eller ej.

————————————————————————————————-

  1. #1 av Anonymous på 22 augusti, 2009 - 14:26

    Jag har följt din serie med ett stort intresse. Det är bra att du har vågat ta upp ett så tabuladdat ämne. För det är väldigt viktiga frågor som jag tror att det är många som inte känner till.Nu ser jag fram emot att få se vilken serie som du skall hitta på nästa gång.Jag väntar med spänning.:)kramar annokaps tack för din gulliga komentar på min blogg det samma gäller verkligen för dig.

  2. #2 av Fatima på 24 augusti, 2009 - 01:41

    Har du raderat min kommentar? :'(Skrev en till detta inlägg i lördags, det kanske inte publicerades..? :/Ville bara säga att jag följt din serie och att jag fann den superintressant! 🙂 Svar: Ramadan Mobarak! Japp, så kan det gå när man inte lyssnar på mamsen.. Hur går fastan? 🙂

  3. #3 av Anonymous på 24 augusti, 2009 - 13:41

    Har med brinnande intresse följt din serie om Sexualmoral inom Islam. Du har verkligen fullt på med "fyllig" fakta om ämnet. STORT TACK.Må Allah ge oss lugn och tålamod under denna härliga månad RAMADAN. Kram AminaPs: Vad kommer nu?

  4. #4 av marie på 25 augusti, 2009 - 02:05

    Hahaa… roligt höra att man har åhörare. Har ibland trott att jag tjatat ut ämnet för mycket så ingen tillslut läser dom. Ja, vad kommer sen? Det är den stora frågan! Finns det kvar några "nasty" ämnen för mig att skriva om efter detta?

  5. #5 av Anonymous på 25 augusti, 2009 - 09:12

    Hehe, Hej. Kan ju börja med att tacka jag oxå. Jag hittade din blogg igår som först, och jag satt hela förmiddagen o skrollade, men fick tillslut läst ALLA inlägg t.o.m första inlägget om sexmoralen. Nu har man fått veta en hel del man inte visste. Kommer nog kika in på din blogg dagligen och se vad du skriver om härnäst! Hihi.Kram..

  6. #6 av marie på 25 augusti, 2009 - 16:32

    Tack så mycket för det Anonym. Är du muslim själv?

  7. #7 av Anonymous på 25 augusti, 2009 - 19:13

    Nej, det är jag inte.. Men jag är gift med en.. Kram

  8. #8 av Anonymous på 25 augusti, 2009 - 22:49

    kommentar till Att ha barn eller inte är ett personligt val som kvinnan själv ska göra och därför kan hon använda preventiva metoder utan hand godkännande.svar till detta finns att läsa i QURAN surah 4 AN-NISA aya[4:34] MÄNNEN SKALL ha ansvar för och omsorg om kvinnorna med [den styrka och] de andra företräden som Gud har gett dem, och i egenskap av [kvinnornas] försörjare. Rättfärdiga kvinnor förrättar ödmjukt sin andakt [inför Gud] och döljer [för andra] det som Gud har dolt. Om ni ser tecken på illvilja hos dem, förmana dem då och varna dem och [om detta inte hjälper] håll er borta från deras nattläger och [som sista utväg] tillrättavisa dem handgripligen. Om de sedan visar sig medgörliga, sök då inte sak med dem. Gud är upphöjd, stor [i försvaret av de svagare].finns att läsa på http://www.koranensbudskap.se Detta betyder att kvinnan måste be sin man om lov alltså komma överens tillsammans..

  9. #9 av mammamarie på 25 augusti, 2009 - 23:03

    Har du själv tolkat denna vers på det sätt som du säger? För jag kan inte finna att denna vers på något sätt menar att kvinnan måste be om lov att slippa vara gravid….?!Vem som helst har inte tillåtelse att tolka Koranen efter eget huvud. Det är endast de som har studerat Koran, Rättsvetenskapliga principer, Arabiska, juridik…osv…dvs: vetenskapsmän… som har företräde till detta. Vi lekmän kan tro att en vers betyder en viss sak, men den som känner till helheten inser att innebörden måste vara en helt annan.

  10. #10 av mammamarie på 26 augusti, 2009 - 08:10

    Ordet "illvilja" handlar inte om kvinnans sätt emot mannen, utan det som hela versen handlar om har med religion att göra… han måste reagera ifall hon inte ber, visar sina behag öppet, dricker sprit …osv. Kände jag måste klargöra det för dig lite…

  11. #11 av Fredrim Blomberg på 21 september, 2009 - 16:53

    Hejsan, jag gör ett arbete i skolan där jag ska diskutera religionernas roll i sex/samlevnad. Jag ska diskuter abort, preventivmedel och homosexualitet. Jag bara undrar vad tycker islam om preventivmedel, jag har nu läst att det är tillåtet men vad mer kan man tilläga. Är det fult? kan man köpa det hur man vill? åldersgräns?

  12. #12 av mammamarie på 21 september, 2009 - 17:14

    Jag trodde det framgick i inläggen att preventivmedel är helt naturligt. Klart man ska kunna finna det tillgängligt var sin helst. Inte fult alls. Diskuteras helt öppet i vardagen och folk ger tips o råd åt varandra hela tiden. Sex är (om du läst allt jag skrivit) INTE tabu eller fult i islam utan räknas som en av människans naturliga och starkaste drifter.

Kommentera

