Sexualmoral inom Islam – del 43

————————————————————————————————

När startar en graviditet?

För att fastslå graviditet enligt Sharia måste man svara på följande frågor:

Börjar – enlig Shariah – graviditeten med:

1) spermiens inträde i äggledaren …. eller
2) befruktningen av kvinnans ägg av en spermie inne i äggledaren…. eller
3) implantationen av ett befruktat ägg inne livmodern?
Enligt Sayyid Mohammed Rizvi (s.100) är kombinationen av alla 3 punkterna ovan; spermie, ägg och livmoder – en graviditet. Två av dessa i kombination, utan den tredje – anses inte som en graviditet.

Vad som är relevant i frågan är de första 4 månaderna. Under dessa månader är barnet i magen känt som jinin (embryo). Självaste embryot genomgår 5 stadier med distinkta namn:

nutfah – när den är en spermie
alaqah – när den är en blodliknande klump
muzgah – när den är en klump kött
azm – när den är en klump av ben
yaksu lahman – när den är klädd med kött.
(Baserat på Koran 23: 12-14)

Det första stadiet är väldigt avgörande för att fastslå början av graviditeten. De flesta haditer säger att endast abort av den lägsta formen – nutfah(=spermien) – ej är straffbart. Vid en första anblick ser det ut att innebära att graviditeten startat när spermien inträder i livmoderhalsen. Men så är det inte. För i fiqh och hadith används ordet ”nutfah” både för spermie och för ett befruktat ägg.

Detta har tydliggjorts av Imam Zaynu-l-Aabidin (as): Sa’id bin Musayyab frågade Imamen angående en person som slår en gravid kvinna med sitt ben, och detta resulterar i att hon förlorar det hon har i magen: Imamen sade: ”Är det en nutfah, måste han betala henne 20 dinarer. Said frågade: ”Vad är definitionen av en nutfah?”. Imamen svarade: ”Det är en substans som, när den placerats i livmodern, stabiliserat sig där i 40 dagar” (Wasa’il, vol 19, sid 240)

Imamen har använt 2 uttryck för att definiera nutfah: ”Placerats i livmodern” – och – ”stabiliserat sid där”. Han menade att tidigaste stadiet för abort inte är när spermien går in i livmoderhalsen och passerar genom den, utan när den placerats inne i livmodern”…

(Källa: Sayyid M Rizvi; ”Marriage and Morals in Islam” s 97)
————————————————————————————————-

Annonser

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: