Sexualmoral inom Islam – del 40

————————————————————————————————-

Angående privatliv och anständighet.

Det fanns en tid då man inte behövde påminna folk om grundläggande moral -och etikvärden. Men idag lever vi i en era då moraliska värderingar ändras lika ofta som man byter utslitna bildäck!

En av dessa saker är anständighet i klädväg i hem och privatliv vid tid för sexuell intimkontakt mellan makar. En del personer i väst (visserligen en minoritet) anser det okej, till o med hälsosamt att vara naken i närvaro av sina barn. De organiserar t.o.m. kollektiva nakenläger. Varför?

Jo, så att deras barn inte ska tänka negativt angående sin egen sexualitet. Sådana föräldrar anser ibland även att det inte är fel att hänge sig åt samlag framför sina barn. Detta beteende är ett exempel på den extrema reaktion, som skett som svar, på den rigida kristna sexualmoralen. För att skydda sina barn från att associera sex med synd o ondska, går dessa föräldrar så långt att de helt öppnar upp för sina barn.

Sånt beteende fördöms inte bara av de som ännu följer religiösa moralläror utan även av barnpsykologer. En sexmanual som läses av miljoner säger:

”Involvera aldrig barn i vuxnas sexaktiviteter: militanta och exhibitionistiska liberaler som försöker acklimatisera barn till det naturliga i sex genom att bjuda in dom på alla nivåer av deras egna sexliv, gör troligtvis lika mycket skada som någonsin gjorts av de förebyggande sex-är-smutsigt- generationerna” (The New Joy of Sex, sid 223)

Imam Jafar as-Sadiq sa: ”Var försiktig så du inte har sex med din fru medan ett barn ser. Profeten ogillade starkt en sådan attityd” (Wasa’il, vol 14. sid 94-95)

Ett barn som ser och hör sina föräldrar i akten kan komma att gå igenom en psykologisk chock. Det kan även skapa problem i dennes vuxna liv.

Till barn som ännu ej nått tonåren:
Koran (24:58): ”Troende, vid tre tillfällen unde dagen bör ni inte låta…dem som inte uppnåt manbar ålder, få tillträde till er person utan att först begära tillstånd: Före gryningsbönen, då ni under middagshettan lättar på er klädsel och efter kvällsbönen – tre tillfällen då ni inte behöver skyla er kropp. Om ni frånsett dessa tillfällen, låter dem röra sig fritt omkring er, gör varken ni eller de något klandervärt…”

Koranen refererar till de äldre barnen:
Koran (24:59): ”Men när barnen i ert hem uppnått manbar ålder, skall de be om tillstånd vid alla tillfällen, så som de som växte upp före dem alltid måste be om tillstånd.”

Verserna ger oss följande regler angående privatlivet inom och utom familjecirkeln:

1) Tre gånger om dagen – natt, tidig morgon och eftermiddag – anses som privata tider för vuxna.

2) mindre barn bör läras att det finns privattider för vuxna då de inte är tillåtna att gå in i vuxnas sovrum utan att först fråga om lov. Detta gäller förstås inte spädbarn, utan barn som någorlunda förstår rätt och fel; från ca 5år och uppåt.

3) Under resten av tiden, är barnen fria att komma och gå som de vill utan att fråga föräldrarna. Det innebär att förädrarna ska vara anständigt klädda den tiden.

4) När det gäller de mer mogna barnen så är Koranen tydlig: de får inte vid NÅGOT tillfälle gå in i föräldrars eller vuxnas sovrum, utan att be om lov först.
————————————————————————————————-

  1. #1 av Diana på 19 augusti, 2009 - 12:36

    Hej, jag är en muslimsk tjej på 17 år som klickar in på din blogg dagligen. Första gången jag skriver dock. Vad jag vill säga är att jg har lärt mig otroligt mycket av att läsa din blogg, speciellt när inläggen handlar om islam. Jag är väldigt intresserad av min religon, men mina föräldrar tycks aldrig ha tid o lära mig mer om isalm. Jag har sökt på nätet, kan så att säga det som är "basic". Men jag vill lära mig mer, vill veta allt. om du har sidor att rekomendera till mig vore jag tacksam. För övrigt så tycker jag denna bloggen är jättebra, och tar verkligen till mig det du skriver. Vill bara tacka dig för att du har öppnat mitt intresse ännu mer för islam. Tack!

  2. #2 av mammamarie på 19 augusti, 2009 - 12:56

    Å, tusen tack för din vackra kommentar. Den värmer mig verkligen. Synd på dina föräldrar, som skulle fått mycket "hassanat" genom att berätta om Islam för dig.jag är usel på att läsa om islam på nätet, håller mig ännu till böcker, för det mesta. Men nedan har du en shia och en sunni-sait att utforska.http://shiaislam.se/swe/http://www.islamguiden.com/Nedanstående har en organisation för ungdomar som reser och fiskar och har picknickar ihop osv… kan vara intressant för dig som är ungdom; och bor i Stockholm förstås.http://www.dvv.se/

  3. #3 av Per på 14 augusti, 2016 - 13:44

    Hej!
    Jag ser att du är insatt i islam och sexualitet. Nu undrar jag över hur islam ställer sig till sex med minderåriga. Turkiet har nyligen röstat igenom att det ska vara lagligt att ha sex med personer under 15år. Har sett att en del påstår att detta har med sharia att göra. Nyfiken på hur det hänger ihop egentligen.
    mvh Per Lundberg

Kommentera

