Sexualmoral inom Islam – del 26

Hur hantera sexuella behov innan äktenskapet?

Om en person inte kan gifta sig direkt efter sexuell mognad, hur ska denne hantera den sexuella driften?

1) Omoraliska vägar:

För-äktenskaplig sex är absolut förbjuden i islam. Detta kallas zina(hor). Det är dessutom ett oansvarigt sexuellt beteende. Den mest utlämnade personen i sådana förhållanden är, oftast, kvinnan. Statistik visar att män oftast har bedragit kvinnorna i för-äktenskapliga förhållanden.

”50% av amerikaner i 30-års åldern har varit involverad i denna typ av förhållande före de gift sig. Många har ansett att det varit bättre att se, djupare, innan de tar steget till giftermål. Men studier har visat att par som haft sex innan bröllop är mer benägna att skilja sig, än de som inte haft det” (Newsweek, sid 57)

Glen Elder, sociolog på Univ of North Carolina, säger detta om samboförhållanden:

”Det är en relation som attraherar de, oftast män, som söker en enkel väg ut, och är osäker på om de vill gifta sig alls” (Newsweek,sid 57)

Ann Landers, kolumnist i The Vancouver Sun, dec 5 1989, fick ett brev av en 24-årig kvinna:

En flicka skrev i ett brev att hon kände många tonåringar som haft flertalet sexpartners ”för skoj skull”: (utdrag ur brevet)

”Jag fann detta besynnerligt för jag hade sex från 16 års ålder och det var inte alls roligt. Ligga med killar var inte spännande alls, det var förödmjukande. Det fick mig att känna mig ensammare och tommare än någonsin. Varje månad oroades jag dessutom för att bli gravid. Det var ett helvete… Kunde jag tala om för de ungdomar som läser din kolumn, skulle jag säga till dom att sex inte löser några problem, de skapar fler istället. Det gör inte en flicka mer till kvinna, det kan däremot göra henne mindre till en kvinna”.

( Källa:Marriage and Morals in Islam av Sayyid Muhammad Rizvi, s 64)

Nästa inlägg fortsätter jag om ”hur hantera sexuella behov innan äktenskapet”…

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

