Sexualmoral inom Islam – del 13

————————————————————————————————–

(Forts på arabiska feminismens slutsatser enl Fatima Mernissi:)

a) Kvinnor anses sexuellt aktiva inom islam

Redogörelsen att kvinnor, i islam, anses vara sexuellt aktiva kan betyda 2 olika saker: antingen att de är MER sexuellt aktiva än män, eller att de är LIKA sexuellt aktiva som män.

Den första betydelsen innebär att kvinnor skulle ha högre sexdrift än män, och i andra betydelsen; att kvinnors sexdrift är på samma nivå som män. Om man utgår från det Mernissi skrivit så utgår hon ifrån det första exemplet; att kvinnor har starkare drift än män.

Inom islam, kan jag säga med stor säkerhet, anses kvinnor och män ha samma sexualdrift. Det finns några Hadither som Mernissi skulle kunna använda för att motivera sin ståndpunkt – förutsett att hon bara håller sig till en del av Hadithen, men använder hon HELA så håller det inte.

Imam Ali säger: ” Den Allsmäktige Gud har skapat sexuell lust i 10 delar: Han gav 9 delar till kvinnan och 1 del till mannen, men om inte Gud givit kvinnor 9 delar blyghet och männen bara 1 del blyghet, skulle det gå 9 kvinnor på varje man.” (Wasa’il, vol 14, sid 40)

Som helhet kan man säga att denna, och liknande Hadither, inte stödjer påståendet att kvinnor har större sexdrift än män. Varför Gud fördelade sexualitet och blyghet i dessa mått, kommer jag kanske framöver att redogöra för…

Mernissi har dragit ovanstående ståndpunkter genom att jämföra Freud och Ghazalis slutsatser.
Freud säger: ” Den manliga könscellen är mobil och söker den kvinnliga dito – ägget – som väntar passivt.” Mernissi menar här att kvinnan är passiv.
Ghazali säger: ”Barnet är inte skapat endast från den manliga sperman, utan även från kvinnans ägg…hursomhelst är kvinnan en avgörande faktor i processen”. Här menar Mernissi att kvinnan är mer aktiv, enligt Ghazali.

Profeten blev frågad om varför barnet ibland liknar moderns släktingar och ibland faderns släktingar. Profeten svarade: Dennes vattendroppe( sperma eller ägg) som övermannar sin partners kommer barnet att likna mest..”
(at-Tabrasi, al-Ihtijad, vol 1, sid 48. För en liknande Hadit hos sunnikällor, se Ibn Qayyim, Tibayan, sid 334-335Se också en intressan studie om barnbegränsning hos muslimer, ”Sex and Society in Islam av B.F.Musallam)

Denna Hadith visar klart att man och kvinna båda spelar lika stor betydelse i fortplantningen.

Sedan citerar hon Ghazalis påstående angående ejakulation: ”Kvinnans ejakulering är en långsammare process och om mannen drar sig ifrån henne innan hon når den, är det skadligt för henne”. Från detta drar Mernissi slutsatsen att kvinnor är mer sexuellt aktiva än män. Men hon har lämnat ett ord i Ghazalis påstående. Han säger: ”Kvinnans ejakulering är ibland en långsammare process…” Med denna korrigering förlorar Mernissis argument sina ben.
(al-Ghazali, Ihya, vol 2, sid 148 + Marriage och Morals in Islam, av Sayyid Muhammad Rizvi)

fortsätter i nästa inlägg….
————————————————————————————————-

Annonser

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: