Sexualmoral inom Islam – del 11

—————————————————————————————

Där finns många icke-muslimska författare, speciellt från liberal och feministisk ideologi, som attackerar islams syn på kvinnans sexualitet. Denna kritik är baserad på missuppfattade idéer om den islamiska sexualmoralen.

De har i princip 2 problem: antingen studerar de islam på några västerländska socialteorier och modeller, eller så är de inte rustade för att studera originalislamiska källor. De litar på arbeten gjorda om islam av ”orientalister” eller europeiska resenärer.

”Tusen och en natt” och ”Den parfymerade trädgården” t.ex. brukar användas för att beskriva islamisk syn på kvinnors sexualitet!!! Som bäst, kan sägas, reflekterar dessa böcker den arabiska synen på kvinnors sexualitet och absolut INTE den islamiska. Därför behöver dessa källor inte motargumenteras.

Istället har jag använt mig av en arabisk, feministisk författareFatima Mernissi. Därför att hon är arab och har därför den islamiska litteraturen lättillgänglig. Och hon har använt sig av Hadith litteratur av Sunnis, speciellt Ihyâu ‘Ulûmi ‘d-Din, av Imam Abu Hamid al-Ghazali, en berömd Sunni lärd från 1000-talet. Hennes bok har även översatts till många europeiska och asiatiska språk och blivit populär, så man kan säga att det är en ”insiders”-rapport!

Ska använda några inlägg om detta:

Mernissi’s syn på saken

Hennes bok ”Beyond the Veil” med undertiteln ”Male-Female Dynamics in Modern Muslim Society”, är en studie i manligt/kvinnligt förhållande i dagens Marocko. Det är viktigt hålla i huvudet att den marockanska attityden muslimer där uppvisar, inte nödvändigtvis representerar islam.

Hursomhelst, Mernissi diskuterar sexualmoral inom islam i ett kapitel:”The Muslim concept of active female sexuality”. Huvuddelen i diskussionen centreras kring jämförelsen mellan Freud och Ghazali o kvinnlig sexualitet.

En sammanfattning av hennes slutsatser:

”Ironin är att de muslimska och europeiska teorierna kommer till samma slutsats: kvinnor ödelägger den sociala ordningen – från Ghazali: för att de är aktiva; från Freud för att de INTE är aktiva.”
————————————————————————————————-

Annonser

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: