Sexualmoral inom Islam – del 9

—————————————————————————–

Även Profeten och Imamerna (från Ahlul-bayt) uppmuntrade sina följeslagare att gifta sig och följa sin sexuella drift på ett lagligt sätt. Profeten sa: ”Ni unga män! Jag rekommenderar för er samlag” (Wasâ’il, vol 14, sid 25)

Imam Ali sa: ”Gift er! För äktenskap är Profetens tradition” (Wasâ’il, vol 14, sid 3-4,6)

Profeten sa: ”Den som vill följa min tradition, bör veta att äktenskap tillhör min tradition” (Wasâ’il, vol 14, sid 4)

Imam Ritha sa:” Tre ting tillhör Profetens tradition; parfym, raka bort överdriven hårväxt och ofta besöka sin fru” (Wasâ’il, vol 14, sid 9)

Islams ståndpunkt angående det goda i världen är inte negativ, istället säger islam att vi ska uppskatta dem som gåvor från Gud. Därför är islam helt emot celibat o klosterväsende.

”Uthman bin Maz’un var en nära vän med profeten. En dag kom hans fru till profeten och klagade; ”Oh, Guds Sändebud” Uthman fastar under dagarna och på nätterna står han och ber”. Hon menade att hennes man höll sig från sexuella relationer under både dag som nattetid.

Profeten blev så upprörd att han inte ens brydde sig om att sätta på sig sina sandaler… han gick ut, med sandalerna i händerna – och gick till Uthmans hus. Profeten fann honom i bön. När Uthman avslutat sin bön sade Profeten:”O, Uthman! Gud skickade inte mig för att lära ut klosterliv, utan Han skickade mig med en enkel och rak Shariah. Jag fastar, ber och har intim relation med min fru. Så, den som gillar min tradition – bör följa den; och äktenskap (nikah) är min tradition.” Eftersom Uthman redan var gift så kunde ordet ”äktenskap” (nikah) endast betyda samlag i denna hadith” (Wasâ’il, vol 14, sid 74)

En annan händelse talar om 3 kvinnor som kom till Profeten och berättade att deras män avstod ifrån kött, parfym och intimitet med fruarna. Profeten gick raka vägen till moskén och sa till männen: ”Vad har hänt med mina följeslagare som inte äter kött, doftar parfym eller besöker sina fruar? Medan jag äter kött, doftar parfym och besöker mina fruar. Därför – den som inte följer mina traditioner, är inte från mig.(Wasâ’il, vol 14, sid 74)

Gud säger: ”Troende! Neka er inte de goda ting i livet som Gud har gett er rätt att njuta av, men gå inte utöver de gränser som Gud har fastställt…Njut således av alla tillåtna goda ting som Gud har skänkt er för er försörjning och frukta Gud” (Koran 5:87-88)
———————————————————————————-

Annonser

  1. #1 av Svarten på 17 juli, 2009 - 01:35

    Så befriande avlägset från den traditionellt puritanska sexualfientligheten.

  2. #2 av marie på 18 juli, 2009 - 08:36

    Eller hur! Man ska inte bedöma ytan i något läger. Islam kan SE sexualfientligt ut – men är motsatsen. Probelmet är att man bedömer islam utifrån de erfarenheter man har genom kristendomen av kvinnor med dok på huvudet o kristendomens syn på sex.Islam har dock något helt annat…

  3. #3 av Anonymous på 19 juli, 2009 - 10:43

    Mm… Den nya familjelagen i Afghanistan är nåt annat; Lagen ger maken rätt att våldta, och svälta sin fru om hon vägrar honom sex. En våldtäktsman går fri från skuld om han erbjuder sig att gifta sig med offret… Kvinnor förbjuds att lämna huset utan sin mans samtycke.

  4. #4 av marie på 19 juli, 2009 - 17:30

    Jag beskriver här ISLAMS regler angående sexualmoralen. INTE olika länders regler. Det där med att "En våldtäktsman går fri från skuld om han erbjuder sig att gifta sig med offret… " har jag inte hört talas om finns i Afgh, men det är en lag som finns omnämnt i Gamla Testamentet och är en judisk lag som ännu gäller! Så vad det lagen har i Afgh att göra fattar jag inte….

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: