En originell karriär

______________________________________________________________

Nu har jag bestämt mig! Jag ska bli burksamlare!!! Varför har jag aldrig tänkt på det förr? Här sitter man o fnyser åt ”dom där” som gräver i de publika sopkorgarna o himlar med ögonen åt dom. Och så är det VI som till slut sitter där, dragna vid näsan, lurade av vår ”förfiiiining”.

I Skellefteå, där jag kommer ifrån, hade vi ett litet original i min ungdom – ”Lill-Herman” – en liten tomteliknande figur m grått hår o långt skägg. Han samlade tomburkar hela dagarna. Närhelst man gick på stadens gator, natt som dag, kunde man se honom där. I regnväder tog han på sig en svart sopsäck som han gjorde ett hål i botten på och trädde hålet över huvudet. Hela säcken totalt täckte hela hans kroppshydda. Så kort var han!

Aggressiv o ettrig minns jag att han var. Om man tilltalade honom hytte han med näven o skrek tillbaks. Detta roade förstås speciellt de unga i staden som gärna hittade tillfällen att reta gallfeber på denna unika figurin.

Naturligtvis gick ryktet runt att han, egentligen, var stormrik o satt på en förmögenhet som han samlat ihop med hjälp av dessa tomburkar. Trots denna ”säkra” attityd om hans rikedom o dess ursprung, tog folk aldrig upp konkurrensen med honom i burksamlandet. Det är konstigt hur vi människor egentligen är funtade… för egentligen var detta prat en missunnsam inställning emot hans eventuella förmögenhet, men denna påstådda rikedom fanns ju där…liggandes…alldeles framför dom…bara att plocka upp. Men ingen annan gjorde det.

Han dog dock för flertalet år sedan, och det visade sig att han satt på en gömt skatt, han var rik.

Men tydligen fanns där ett geni till i staden. Han måste tillkommit efter jag flyttade för jag kan inte minnas honom. Idag läste jag i Expressen om honom, som tydligen sett o räknat ut potentialen i detta yrkesutövande – att samla pantburkar. Han kallades för ”Burk-Curt” o dog i förra veckan.

Varje dag, i minst 30 år, sågs han från morgon till kväll samla burkar och flaskor. Han hade slitna kläder o en cykel, som de senare åren bara gick att dra. Han pantade burkarna o gick sedan raka vägen till banken med pengarna. Medan folket skrattade åt honom, så skrattade även han…hela vägen till banken alltså…

Bouppteckningen visade att han ägde 124 guldtackor!!! (What! Var e mina guldtackor??Här har man kämpat till höger o vänster för att SLIPPA leta i soptunnorna – och jag har inga jäkla guldtackor!!!) Och ägde fonder i Luxemburg för över… ÖVER(!!!)… 8 miljoner kronor.!!! Sen ägde han ett hus och pengar i Konsums sparkassa (vad nu det innebär…!?). Hans lycksalige kusin blev ensam arvtagare till detta. Hoppas bara att denne person finner någon mening med pengarna och vågar använda dom.

Låt några mindre bemedlade få tillgång till dom. Låt investera/låna in till folk som kan starta upp egna rörelser med pengarna – oftast behövs bara en mindre summa o investeraren kan bli lovad någon liten procentsats av vinsten fram tills pengarna är återbetalda. Det är det bästa sättet – tycker jag – att använda sina pengar på… pass it forward! Om man inte själv kan komma på något vettigt att göra med dom förstås.

Det är det jag gillar med det islamiska ekonomisystemet: Dess system ser till att du inte låter pengarna ligga på hög oanvända – de pengar du har i rörelse behöver du inte betala skatt på! Detta uppmuntrar till att investera o skicka vidare. Hela samhället drar nytta av det o blir friskare. Varför kan inte de svenska ekonomerna se detta? Är det för att det heter och kommer ifrån något så hemskt som ”Islam” – denna fruktade religion! Som är uppbyggd på så sätt att allt gagnar både den enskilde, lille individen OCH samhället i stort. Ingen har förbisetts.

Så var det det här med pantburkarna då...trots att miljonerna hägrar så känns det ytterst motbjudande att påbörja en karriär inom det området. Att bli ortens ”original”(… fast jag är rädd för att jag redan innehar det epitetet…) skulle förvisso ta ned barnen på jorden igen…men det skulle tulla på min självaktning o värdighet.

Jag har bestämt mig för att, de miljoner dessa burksamlare får ihop, är dom väl förunnade! Bara synd att dom inte väljer att leva med dom.

____________________________________________________________________

  1. #1 av pinglan på 15 april, 2009 - 21:53

    Jag fattar inte varför de inte använde pengarna? Vad ska de med dom till nu, när de är döda liksom? De skulle ha gett pengarna till mig, jag hade kunnat göra av med dom!:D

  2. #2 av mammamarie på 16 april, 2009 - 07:35

    Ja, pinglan, jag är som du: jag har int heller nå problem med å spendera… mitt problem ligger snarare i att spara, så jag antar att mitt pantletande INTE skulle resultera i någon större rikedom.

  3. #3 av Bahlool på 17 april, 2009 - 20:51

    många fall av just burksamlare som jag sett som har kosingar..men när du ser deras klädsel och livsstil så får du ont i hjärtat och vill ge dem lite pengar dessa stackare :Pps: fler artilkar om palestina väntar min mejllåda på 😉

Kommentera

