Hur jag blev "tvungen" att bli muslim

Jag måste säga att mina intentioner av att läsa om islam inte var av de ädlaste slag. Vid tiden, mitten på 80-talet började det flytta in en massa invandrare till min hemstad Skellefteå. Dessa visade sig vara muslimer, de flesta. De blev snabbt kända för att ”ta” de svenska kvinnorna ifrån de svenska männen (ytterst skrattretande vid närmare eftertanke). Rycktet var alltså inte alltför positivt om dessa – de flesta – män.

Jag, som många andra, ansåg mig själv bättre eller i allafall ”finare”, än dom förstås, och var inte ett dugg intresserad. Faktum var att jag absolut inte, under några omständigheter, ville synas tillsammans med dessa personer. Jag tillhörde väl också en lite ”finare” krets i staden.

Nu var det dock så att jag gick KomVux vid denna tid och där, på samma skola läste dessa invandrare de lägsta av studier – SFI…! På något sätt lyckades en av dom att börja prata med mig, och jag svarade faktiskt!!! Han försökte inte stöta på mig, vilket kan varit anledningen till att jag gick över min ”moraliska” tröskel.

Han började fråga lite om jag trodde på Gud, vilken Gud, vilken religion osv… Sedan pratade vi mycket filosofi och livsfrågor. Inte alls om Islam – i början. På omvägar fick jag höra att han var muslim, till och med en PRAKTISERANDE sådan. Vilket jag inte riktigt förstod; vadå praktiserande,, en muslim är väl en muslim, antog att alla muslimer praktiserade sin religion – vilken den nu var.

Det enda jag läst om Islam tidigare var i 5:an där vi fick läsa om muslimer i Egypten som gick omkring med bönemattor hela dagarna för att när de hörde böneutropet kunde de, var de än befinner sig, kunna kasta sig ner och tillbe Allah – deras Gud. Jag fick aldrig någon uppfattning om denna gud kunde vara samma som den Gud kristna pratar om… eller hinduer… kanske var det en elefant?…

Med detta i huvudet är det spektakulärt egentligen att jag skulle ge mig in i en diskussion om denna religion med en som själv var praktiserande i denna religion och följaktligen betydligt mer kunnig i ämnet än jag. Normalt är jag en person som ALDRIG pratar bergsäkert om saker eller låtsas veta saker som jag inte har någon som helst aning om. Nu var det så att mitt syfte med diskussionen var att jag ville visa att man kan konvertera eller ”avprogrammera” dessa muslimer. Jag sa ju att mina intentioner inte var särskilt ädla. Som sagt, jag visste inget i ämnet, men liksom de flesta idag så hade jag en hel massa åsikter. Och ALLA åsikter baserade sig på att Islam var skit och negativt.

Jag gick alltså in för att ”vinna” över honom. Det jobbiga med det hela var att han alltid lyckades på ett lugnt, logiskt och rationellt sätt svara på alla mina invändningar. Det retade upp mig något vansinnigt. Jag insåg att jag måste läsa på i ämnet för att kunna motargumentera men också för att jag ville hitta fel i det han sa: Ta honom på bar gärning så att säga. Jag lånade böcker på biblioteket och köpte en Koran. Jag fick nya infallsvinklar, som jag snabbt tog upp. HAN verkade inte särskilt intresserad av att söka upp mig och prata om ämnet, jag däremot hade ( i smyg) blivit besatt, vilket jag försökte dölja så gott jag kunde. Jag studerade ekonomi, hade en massa slutprov, men jag var mest intresserad utav att läsa Koranen från pärm till pärm. Skaffade litteratur skriven av muslimer för att riktigt kunna se hur andra muslimer resonerade ( för jag trodde ju att ”min” muslim i Skellefteå bara tolkade saker själv så att det lät rationellt i mitt huvud).

Till saken hör att jag ALDIRG, vid något tillfälle, har längtat efter en religiös tro eller upplevelse. Jag tyckte allt sådant bara verkade jobbigt. Jag har alltid trott att det fanns ”nånting” där ute, större än oss, men VAD visste jag inte. Inte heller brydde jag mig. Många som konverterat, har jag förstått, har ”sökt” efter Gud eller något… den rätta vägen… något som passar just dom, dom har längtat efter Gud. Inte jag.

Plötsligt hände något oväntat, något fruktansvärt. Jag kom till en insikt.Allt föll på plats, GUD FINNS!!! Och vad värre var; Guds religion är ISLAM!!! Inte kristendomen eller något annat ”normalt” … eller flummigt åtminstone. Jag fick panik, ångest, visste inte vad jag skulle göra. Jag var ju alldeles ensam om denna kunskap, ingen visste heller att jag studerat en hel del i ämnet. Jag kunde ju inte heller säga något till den muslim jag diskuterat med, då hade han ju ”vunnit”. Gud förbjude.

Mina tankar rusade i mitt huvud och tedde sig helt absurda; ”jag ska bli en god kristen och börja gå i kyrkan varje söndag och engagera mig i kristna rörelser” osv.. var min första tanke. Men så kom jag på att Gud inte skulle acceptera detta på domdagen. Jesus är ju inte Guds son…Kristendomen är inte Guds religion, jag kan inte fejka det. En annan av mina tankar var att dö, helt enkelt. Hur skulle jag kunna leva med att Islam är Guds religion och börja praktisera Islam i detta land? Jag hade aldrig sett en muslimsk kvinna med slöja på huvudet. Hur skulle jag – som är svensk – kunna bära sjal, hur skulle det se ut? Absurt. Jag måste hoppa från en balkong, eller tabletter… Men så kom jag på att det vore ännu värre, möta Gud efter död genom självmord, det vore ju rena självmordet! Jag hamnar i helvetet, utan att passera Gå! så att säga. Ännu något som cirkulerade i huvudet var att jag blivit hjärntvättad. Det var DET som var problemet. Klart jag är, är det såhär det känns?! Så jag gick tillbaks till litteraturen och Koranen igen och gick igenom allt med så ”objektiva” ögon jag kunde. ”vad är det i detta som EGENTLIGEN är helt absurt och ologiskt?!” Jag ville hitta fel och motsägelser att klamra mig fast vid. Tyvärr hittade jag inga.

När jag nu VET att Gud finns så har jag inte längre något val. Jag TROR ju på hela ”konceptet”, på att Gud kräver att jag ska följa vissa regler, särskilt moraliska sådana.Jag tror VERKLIGEN på det. Det är inte så att jag tror på vissa delar och misstror andra. Nej, ALLT föll helt logiskt och klart på plats i mitt huvud. Detta var bland det värsta – att jag inte har något val. Jo, okej, val hade jag, men jag ville undvika min dåvarande självklara destination i livet efter detta::: Helvetet.!

Jag förbannade mig själv för att ha börjat läsa om Islam, VARFÖR, var jag tvungen att diskutera med en muslim? Kunde jag inte bara ha låtit honom vara muslim, vad skulle det ha skadat? Då skulle jag ju inte behövt ändra mitt liv och leva efter Islam. Som om Gud inte skulle funnits om jag inte läst om Islam! Jag tyckte det borde finnas någon typ av varningstext på Koranen och annan Islamisk litteratur som varnar läsare för att de kanske tvingas ändra hela sin livsstil efter att ha läst boken. Det är väl det minsta man kan begära… eller?

Alla utvägar var stängda för mig. Hur jag än vände och vred mig visade det sig att ändan ändå var bak. Nu började jag så smått prata om Islam med min äldre syster Ingela, som jag ofta umgicks med. Hon tyckte det var jätteintressant. Hon blev, precis som jag, fascinerad. Till min förvåning. Jag hade alltså inte blivit helt loco, allt lät logiskt även för någon annan. Det var ju i allafall en liten tröst i eländet. Sa dock inget om att jag bergfast trodde på allt.

Efter någon månad kapitulerade jag, helt enkelt. Jag accepterade att jag var en troende, i denna främmande religion. Jag avslöjade för den man jag diskuterat Islam med hela tiden. Det var skitjobbigt. Men det hade ju bara varit jag som såg vår diskussion, mer eller mindre, som en ”tävling”. Han sa att jag måste läsa ”shehada” och annat jag borde göra. Jag ville gå snabbt fram, som en ångvält. Sluta med allt ”haram” och klä hedjab – hela köret. Han sa
att jag skulle ta det lilla lugna. Han blev förskräckt av hur bråttom jag hade och sa att jag skulle överväga varje steg noga. Annars kanske det skulle bli för tungt för mig att bära till slut. Jag tyckte han var löjlig, men satte ändå band på mig. Skolan tvingade mig ju eftersom jag inte plötsligt ville komma en dag med full hedjab till skolan. Utan någon förvarning. Från kortkjol till full hedjab. Jag kände att det skulle blivit för tungt för mig. Så jag beslutade att jag skulle avsluta skolan och sedan flytta till en annan stad, där jag skulle börja klä mig så som jag ville.

Under tiden ( jag hade ca 4 mån kvar tills skolan slutade) kände jag ett stort behov av att göra något, jag kunde inte sätta tummen på vad, bara NÅGOT. För Gud alltså, för att komma närmre liksom… BE!!! Det var DET jag ville göra, be! Så jag lärde mig allt jag skulle säga och hur och när man skulle be. Jag ÄLSKADE det! Tyckte det var fantastiskt.

Ja, och på den vägen är det. Efter 22 år som muslim och många möten med andra ”konvertiter” har fått mig att förstå att i princip alla i början är mer eller mindre fanatiska. Man tror att allt är Haram. Så det är lite jobbigt, det blir så intensivt, men med tiden inser man ju att allt faktiskt är Halal, utom ett antal saker som är Haram. Så är det ju i samhället i allmänhet. Allt är tillåtet, utom det som är olagligt. Låter kanske dumt, men det är lättare skriva ned det som är olagligt i Sverige än att skriva upp det som är lagligt. Eller hur? Att följa Islamiska lagar och regler är lika naturligt som att följa Sveriges lagar. Det är ju bara självklarheter som är Haram. Mörda, tjuva, förtala, lura, droger osv… allt det är ju straffbart även i Sverige, i olika grader.

Ja nu vet Ni hur det gick till när jag blev muslim.

  1. #1 av Anonymous på 26 mars, 2009 - 12:56

    Du verkar faktiskt vara helt jävla dum i huvudet. En riktigt blåögd jävla sopa…

  2. #3 av Anonymous på 26 mars, 2009 - 14:14

    Snacka om att vara mentalt efterbliven

  3. #4 av Bahlool på 26 mars, 2009 - 15:52

    hahah hur hittade de här ”modiga” anonyma typerna dig?Kan ju upplysa dig om att jag då och då får hot mot mitt liv i min mejllåda..så ignorera nötterna 😉 Deras föräldrar är syskon och de har tappats lite för ofta på golvet..

  4. #5 av Anonymous på 26 mars, 2009 - 16:30

    Du måste väldigt osäker på dig själv som går och blir troende hur som helst, du är säkert en blåst blondin.Tycker mest synd om såna som dig, ni borde låsas in på psyket.

  5. #6 av Bahlool på 26 mars, 2009 - 16:39

    Anonym varför är du så rädd och osäker att du inte ens vågar uppge ditt namn ;)Man är ju osäker när man väljer att dra till sig folks blickar och hån? Ja juste..så man är osäker när man väljer att vara unik och stå upp för vad man tror på? Snälla gå läs på istället innan du öppnar truten..jag har just idiotförklarat dig :)med hjälp av dina egna ord.

  6. #7 av Anonymous på 26 mars, 2009 - 16:55

    Kan du inte slänga upp en bild där du poserar i en burka och ser allmänt glad ut, nu när du valt den inhumana och kvinnoförnedrande religionen Islam? Jävla pucko.

  7. #8 av Marie Johansson på 26 mars, 2009 - 19:45

    Jag e inte mentalt efterbliven… jag e gaaaleen,,, CRAAZZYYYYYYYYY!!!! Så avslöja inte din identitet, för då behöver du vara afraid….VEEERY afraid!!!Fortsätt gömma dig, du säkra, självständiga människa. Själv är jag sååå galen att jag går ut o med vilje ser till att allas blickar är på mig…BARA på mig. Var så säker.

  8. #9 av Anonymous på 26 mars, 2009 - 20:32

    Inom sinom tid kommer du få betala förrädar hora!- In hoc signo vinces –

  9. #10 av Bahlool på 26 mars, 2009 - 22:22

    Hahha förrädar hahahaha..jävla ND och SD nötter…

  10. #11 av Anonymous på 26 mars, 2009 - 22:35

    om du snubblat på en knarkare hade du antagligen blivit en heroinist. att fylla ett tomrum med islam är ingen bra ide. en kanyl hade antagligen varit bättre

  11. #12 av Bahlool på 27 mars, 2009 - 00:10

    Verkar var en och samma fegis 😛 Din mamma borde ha gjort abort anonym 😛

  12. #13 av Fatima på 27 mars, 2009 - 00:16

    Till det anonyma puckot: Förrädare? Kvinnoförnedrande? Vad är du för outbildad idiot? Och vad fan är det för språk du använder!? Du har inget på denna blogg att göra, endast allmänbildade och intelligenta människor hör hit. Stick härifrån, du skämmer ut dig. (förresten, fortstätter du med rasistiska kommentarer så spårar jag din IP-adress och anmäler dig till polisen, just so u know) 🙂

  13. #14 av Marie Johansson på 27 mars, 2009 - 00:42

    Jag tackar ödmjukast för att du, Anonym, tar dig tid att gå igenom o läsa min blogg. Är mycket smickrad.

  14. #15 av Kaktusen på 27 mars, 2009 - 00:51

    Mycket intressant skrivet mammamarie:)!Till Anonym: Vem är det som egentligen är efterbliven. Du verkar inte kunna begripa texter särskilt bra, vem som än läser Maries text får intrycket om att hon var ytterst påläst innan hon konverterade till islam. Sen blir jag faktiskt lite nyfiken på hur en ”människa” som dig tänker när du kommenterar på det djuriska viset… Har du överhuvudtaget läst någonting om vad islam har gjort för kvinnan och vilka rättigheter kvinnan fick då islam kom till? Såna obildade svin som dig som bara slänger ur sig ord höger och vänster utan att ha den blekaste aning om vad den talar om bör inte bara låsas in på psyket utan dränkas i havet…

  15. #16 av Marie Johansson på 27 mars, 2009 - 01:02

    Tack Kaktusen för dessa stödjande ord. Men jag tycker inte om att man förtalar svin såhär, svin är bättre, mycket bättre.

  16. #17 av Anonymous på 27 mars, 2009 - 09:01

    Grattis till ditt val.När går flyttlasset till Saudi då?Jävla dåre!

  17. #18 av Anonymous på 27 mars, 2009 - 10:44

    Riktigt korkat!

  18. #19 av Marie Johansson på 27 mars, 2009 - 11:05

    Wow!!! Det första du gjorde på morron var att slå upp min blogg o kommentera!!! Om du fortsätter så, kanske jag tillslut blir lika kär som du…

  19. #20 av Bahlool på 27 mars, 2009 - 11:09

    hehehe…jag har just börjat diskutera lite med SD och då kommer såna idioter till mig också 😛

  20. #21 av Anonymous på 27 mars, 2009 - 14:07

    "Intressant", massa patos, men ingen som helst logos. Har du någon LOGISK förklaring till varför du agerat som du gjort, eller är/var du bara känslostyrd, rotlös och i behov av att finna någon "mening med livet".För oss som inte vill bli muslimer, som vill leva sekulärt och/eller förvalta vårat SVENSKA arv, och för oss som vill slippa den muslimska totalitarismen som breder ut sig, inte bara i Sverige, utan i hela europa – jag hoppas du vågar se våra barn, kuffarbarn, i ögonen inom en kommande framtid, när du var delaktig i en utveckling som ledde till deras underkuvande.Nej, jag är ingen siare, men jag är kunnig och beläst, samt försiktigt inställd. Jag förnekar inte att det finns bra muslimer, tvärtom finns det många muslimer som är värda respekt. Detta förringar dock inte empiriska fakta – att islam är en religion ("men kristendomen då…"-skitsnaket undenbedes, ditt inlägg handlar ju om islam) som agerat politiskt och imperialistiskt, och underkuvat kuffars på deras territorier, ofta på ett mycket brutalt sätt. Akademiker håller med mig i ämnet, läs tillexempel John Hammonds bok "SLAVERY, TERRORISM & ISLAM – The Historical Roots and Contemporary Threat" – http://www.frontline.org.za/books_videos/sti.htmJag ogillar inte muslimer för att jag vill påverka DEM, jag ogillar dem för de vill påverka MIG. Om du är förmögen att diskutera under logiska premisser, Marie, så kan du väl förklara denna tankenöt: Vad gör islam bättre än kristendomen?Bahlool, din intellektuellt bristfälliga "debattör", föga förvånad är jag att finna dig här. "anonyms" lågkvalitativa inlägg (som f.ö. inte är seriösa, Marie mfl måste förstå att denna "anonym" bara är en provokatör, som vill få SD:are mfl att framstå som idioter) appelerer väl dig och dina undermåliga debattkunskaper, och kunskaper i allmänhet. Att hävda att ens meningsmotståndares föräldrar är syskon, är ju så JÄVLA signifikant för det åsiktslägret du företräder, ni saknar argument och går till personangrepp istället. Bara för att besvara din idioti: Vilka är det som ägnar sig åt mest kusingifte tror du? Svenskar eller muslimer. Om du menar att det är det förstnämnda alternativet, får du allt ta och källhandvisa. Ironiskt nog är många muslimer inavlade, och till skillnad från dig är detta inget simpelt pejorativ jag använder för att förolämpa mina meningsmotståndare, utan jag har FAKTA (vilket är elementärt): The risks of cousin marriage:http://news.bbc.co.uk/2/hi/programmes/newsnight/4442010.stm"…It is estimated that at least 55% of British Pakistanis are married to first cousins and the tradition is also common among some other South Asian communities and in some Middle Eastern countries…" Vill du ha mer FAKTA, Bahlool?Mvh Rickard Melkersson

  21. #22 av Anonymous på 27 mars, 2009 - 14:10

    Herrejävlar alltså, snacka om att vara pantad. Muslim är hatet och intoleransen religion. Inget som hör hemma i Sverige. Du låter som ett väldigt lättpåverkat white-trash i mina ögon.

  22. #23 av Jan på 27 mars, 2009 - 14:21

    Bahlool; då har du börjat diskutera med helt fel personer inom SD.Helt ofattbart och otroligt tragiskt att en svensk tjej har konverterat till islam.

  23. #24 av Bahlool på 27 mars, 2009 - 14:33

    Rickard vart sa jag att svenskar höll på med det? Jag svarade hans personangrepp på hennes släktskap. Så vart får du ifrån att jag jämförde svenskars giftermålsseder?Jag tycker det är rätt kul att du tror jag bryr mig om vad du anser om mig, eller mina kunskaper. Jag har sett dig diskutera en enda gång och det var tyvärr inget att hurra för.Islam är en fara för såna som dig, för att islam inte behöver svärdet för att omvända människorna. Jag förstår din rädsla. Hur ska du kunna stoppa islam på fredligt väg? Det går inte. Vad skulle du göra om dina barn valde islam? Skulle du tillåta dem denna rättighet?Jan det är många fler än hon som konverterat och de ökar i antal..har det aldrig slagit er in att det kan finnas något i religionen som ni inte förstår och det är det som lockar?

  24. #25 av Bahlool på 27 mars, 2009 - 14:38

    Sen att länka till en kristen fanatisk sekt som skrivit en bok om islam och slaveri är rätt kul. Har du ens tittat på kristen historia? Jämför bara hur islam betedde sig när de tog över Jerusalem och hur kristna betedde sig.

  25. #26 av Marie Johansson på 27 mars, 2009 - 15:45

    ”Islam är en religion” säger anonym. Kristendomen föll tydligen inte anonym på läppen så han hittade en ny. Nazismen, som han följer dogmatiskt. Varsågod. Du är fri, gör som du vill. Jag skulle diskutera med dig om det var så att du VERKLIGEN ville veta. Men det vill du inte. Du vill bara pumpa upp dig själv till nya höjder på andras bekostnad. Jag faller inte i den fällan, tyvärr. Börja leva istället, sluta hata så jävla mycket. Bara ett tröttsamt läge.Du får förfölja någon annan. Detta är sista svaret du får från mig iallafall.

  26. #27 av Marie Johansson på 27 mars, 2009 - 17:41

    Ursäkta, måste redan frångå mitt löfte här ovan. Jag glömde kommentera din inledning där du pratar om att jag använder patos.Du måste känna mig för att förstå. Jag har en hemlig vurm att reta upp folk. Slöjan hjälper mig stort här. Vid större allmänna sammankomster gör jag en sport i att studera folks reaktioner. Jag vet alltid hur det slutar::: Jag försöker sätta mig först. Medan alla andra sätter sig förblir flertalet stolar runt mig tomma. När så alla satt sig ned ställer jag mig upp o sätter mig mitt bland ”de andra”. Det är nu det roliga infinner sig: Alla drar in andan ( det syns att dom tänker ”..bara hon inte sätter sig precis bredvid MIG!”)När jag satt mig lyssnar jag uppmärksamt på talaren o låtsas inte ha märkt vad som skett.Det är kul att sporta, speciellt när man vinner varje gång. Precis som nu. Jag har lyckats reta gallfeber på en SD:are. GALLFEBER!! Jag njuter av livet just nu. Och jag välkomnar fler kommentarer från dig. Jag har fler inlägg som kan vara irriterande. Kolla in dom!

  27. #28 av Anonymous på 27 mars, 2009 - 17:47

    Jaha, vad får vi ut av det här?Maria J studerar Islam. Hon blir frälst och hon anser då att Islam är den rätta religionen och alla andra är fel…VAD hade hänt om Maria J istället hade lagt ner sådan här sjukt mycket jobb att studera tex Kristendomen? Eller Buddismen?Ja, troligtvis hade hon då blivit frälst av den religionen.Det som jag är så äckligt trött på är att ingen religiös person fattar paradoxen!!!!Vilken paradox då undrar ni?ALLA som är AKTIVT och DJUKT troende anser att DERAS religion är den äkta och alla andra är felaktiga…En del säger även att dom t.o.m. fått svar av Gud själva när Gud hört deras böner…Men hur kan detta gå ihop? Alltså måste det innebära att alla utom den rätta religionen är sjuka i huvudet som hör den Gud som är falsk!!!Islam är av dom religionen som förtrycker kvinnan allra mest just nu.Märkligt då att en svenskt kvinna vill ta till sig denna kvinnoförnedrande religionen…Gift dig med en ÄKTA troende Muslim från tex Arabvärlden och se vad som kommer hända!Tänk om religionen kunde utrotas, då hade vi haft ett otroligt mycket lyckligare samhälle här på jorden.Mvh Jazzil

  28. #29 av Bahlool på 27 mars, 2009 - 20:21

    Med tanke på att det bara finns en god så är det kanske inte så k onstigt att olika religioners utövare tror sig tala med gud då han finns överallt. Man behöver inte vara muslim för att tro på gud och tro sig vara i kontakt med honom. Du har inte tänkt tanken att religionen kanske är sann och att GUd kanske verkligen finns och att det är du som är sjuk som inte följer den Jazzil?Sätt dig in i religionen så kanske du blir som Marie, du kanske också öppnar ögonen för religionen..

  29. #30 av Jazzil på 28 mars, 2009 - 13:25

    Svar till Bahlool:Så du menar att alla religioner tror på samma gud?Och i.o.m. det så är alla religioner äkta och sanna?Varför då i hela världen försöker dom olika religionerna säga att dom andra är FEL? Att dom som inte tror på just DERAS religion kommer hamna i helvetet?Nej, jag har aldrig tänkt den tanken att jag har fel/sjuk för att jag inte tror på någon Gud.Varför? Hittills finns det inte ett enda bevis på att Han finns… Inte ETT ENDA!!! Det enda som finns är några gamla böcker skrivna av MÄNNISKOR!MÄNNISKOR som säger sig ha hört vad Gud har sagt.Därför ska jag ställa en lite fråga till dig, om jag imorgon säger att Gud talade till mig igår att det som står i Bibeln (som ett ex) är felaktigt utan att JAG har rätt, skulle du då tro på detta (om du nu var kristen)?Förmodligen inte.För hur kommer det sig att alla dessa stora religioner som finns bygger på vad folk sa/skrev för flera 100/1000 årsedan på en tid då dom inte ens hade möjligheten att förstå att jorden var rund, att det är spermien som föder barnet via samlag, att det är bakterier/virus som gör folk sjuka och inte någon guds hämnd mm.Så gott som allt som står i Bibeln & Koranen som beskriver världsuppfattningen (hur allt skapades, hur jorden kom till, hur vi fungerar mm mm) inte på en enda punkt stämmer överens med vetenskapliga observationer som man gång på gång kan bevisa är sann.Varför skulle jag som lever år 2009 tro på en sådan saga?Ja, då kommer du/någon säga att självklart stämmer inte allt p.g.a. att dom inte kunde förstå det då utan att det enbart är vissa delar som är sanna… Jaha, vilka delar bestämmer just den individen som säger det att det ska vara sant?Då det inte finns bevis på något sätt VILKA delar som skulle kunna vara sanna så är det rätt svårt att veta vad man ska tro på…För min del ÄR jag just väldigt intresserad av religion och då framförallt den kristna då det ändå är den religionen jag är uppväxt med.Och ju mer jag ser och läser om det desto mer förstår man att allt enbart är skrivet av en människa och inte av en Gud.Ta bara nya testamentet där det finns en hel del bevis att Jesus inte alls har predikat det som står där utan att detta är något en av lärjungarna hittade på efter Jesus dog för han förstod att dom måste göra Kristendomen lite snällare så fler kan ta åt sig den.Alltså kan Kristendomen vara byggd på en lögn av vad en lärjunge hittat på och inte vad Jesus sagt…Jag är inte troende av den enkla anledning att det sunda förnuftet säger att det inte kan vara sant. Hade jag levt för 300 årsedan så hade jag troligtvis inte sagt samma sak av den enkla anledning att man på den tiden inte förstod bättre.Och en fråga, hur vet DU att det enbart finns en religion? Det har funnits äldre religioner som tror på flera gudar… Vem säger att deras inte är den rätta?Mvh Jazzil

  30. #31 av Bahlool på 28 mars, 2009 - 19:19

    Jazzil här är en länk med saker som du säger inte stämmer överens med vad Koranen ha sagt. I det här fallet har man tagit upp vissa saker från Koranen och förklarat dem. Jag hoppas du har tid att läsa det så ser du att vissa religioner har mera rätt än andra.Vad det gäller varför jag säger att en viss religion är bättre än andra är ju på samma sätt som våra politiska partier. Alla partier säger sig vara på vår sida, på den svages sida. Ändå skiljer de sig åt på hur de når denna utopi att rädda Sverige och världen. På samma sätt ser jag det på religionen.Vissa religioner har tolkats och förändrats genom tiderna och därför tror jag själv på IslamDu säger att sunt förnuft säger att du inte ska tro, i mitt fall är det tvärtom, att religionen är det sundaste jag kan tro på och det mest logiska.http://www.islam101.com/tauheed/provingGodExists.htm

  31. #32 av saaara på 20 juli, 2009 - 03:10

    MASHALLLA SÄGER JAG BARA !!!! må gud skydda dig syster och vara med dig vart än du går o gör !!!!min iman blir bara starkare o starkare på grund av dig att det finns så underbara kvinnor som du 😀

  32. #33 av mammamarie på 20 juli, 2009 - 11:54

    Tack ska du ha Saaara… är du också konvertit?

  33. #34 av Ala på 19 oktober, 2009 - 14:24

    MashAllah, underbart att läsa! Må allah vägleda sos alla och dessa vilsna själar =)

    • #35 av MammaMarie på 19 oktober, 2009 - 16:38

      Tack Ala… och amin!

  34. #36 av mariam på 19 oktober, 2009 - 22:06

    grymt:)

  35. #37 av Nadje på 25 januari, 2010 - 20:45

    Herregud… Man skämms ju att det ens finns såna idioter som anonym. Tycker du kan gå och läsa på lite om islam innan du sätter dig hackar på folk? Förstår mig inte på människor som dig i huvudtaget.

    Mashallah, jätte fint skrivet 🙂

    • #38 av MammaMarie på 25 januari, 2010 - 21:59

      Tack Nadje vad snäll du är…. 🙂

  36. #39 av Aicha:) på 16 februari, 2010 - 22:46

    Du är så duuuktig och stark av dig! Jag är själv en muslim och jag är från Marocko. jag är 17 år gammal och jag känner att det är dags för mig att börja snart..(sjalen)men det är så svårt, så fort jag tänker tanken utav att börja så kommer shajtan fram och påminner mig om sommrarna då man kan ha lättklädda kläder på sig(”när man mår bra”) men jag är säker på att jag kommer må bäst när jag väl valt att sätta på mig sjalen. Kvinnor behöver absolut inte visa sin skönhet för alla där ute, det räcker med att din man och andra kvinnor får se den. Andra män har inget med din skönhet att göra:)! Du är säkert jätte vacker, lycka till. Må Allah uppfylla dina önskningar upp till 100%!

    Till anonym eller va fan du heter.. haha PUCKOOO! du e så pinsam, så dum, så jävla korkad. Ni svenskar blir endast glada när ni ser att en tjej flippat ut, klär sig i kort och dricker osv. då är hon bra inte sant? Men när en tjej väljer att täcka sig för att män inte ska se henne som ett sexobjekt, då är hon en förrädar hora, korkad, och ett pucko? haha ojoj vad gud kommer göra med dig. S¨g att du hackade upp dig på att hon hade sagt att hon tycker islam är den rätta vägen..hallå? fritt land? sluta slösa så mycket energi på denna blogg och gå o läs någon kristen blogg där du hör hemma:) det är ju trots allt samma gud med inte samma profeter! oc du påstod också att du var påläst..det tror jag knappast, i koranen står det att man ska tro på alla profeter, jesus, mohammed, ALLA!Så vi tror på alla, men vi tror defietivt inte på att inte att jesus är guds son?!!!! Visst han gjorde vissa mirakel men alla profeter kunde göra något slags unervärk som gud gett för att människorna ska tro på att gud finns och ser allt vi gör! Men ärligt talat, vad fan är JESUS JÄMFÖRT MED GUD? VARFÖR GÅR KRISTNA TILL KYRKAN OCH TILLBER JESUS NÄR DET FINNS EN GUD MAN SKA TILLBE?FÖRKLARA DET FÖR MIG ANONYM/RICKArd! MISSFÖRSTÅ MIG INTE, men jag blir så jävla arg på er människor som tror ni kan något, ska sitta och hacka på en lycklig kvinna som hittat sin rätta väg och sen när man väl ger er chansen att prata så snackar ni bajs, precis som du gjort nu hela tiden rickard:)

  37. #40 av mimo på 4 juni, 2010 - 14:01

    Tycker så synd om att du hamnat i den mörka ljuset. Jag ber och hopppas att du och många som dig hittat den sanna och enda vägen till Jesus.

    Från vad man läst hitills så låter du korkat och dum. I och med att du är svensk så är det lätt att hjänrtvätta dig med en falsk koran. Nog har din man läst koranen på arabiska och förstått den bättre än dig, samt skäms för den. Sitt och och prata om att det finns olika tolkningar av ett ord när det egentligen inte finns.

    Kolla bara på hur muslimer har gjort och fortfarande gör med mellanöstern: dödar, bombar, krigar, tjuvar, våldtar. Detta är ren fakta.

    Gå in på http://www.dreamsandvisions.com/ och läs mer. Finns även fler hemsidor jag kan rekommendera. Men börja där först. BLUNDA INTE FÖR SANNINGEN!

    • #41 av MammaMarie på 4 juni, 2010 - 16:30

      När du kommenterar hos svenskar är det inte smart att låta ditt hat och avsky mot svenskar lysa igenom. Att du tycker vi är korkade och dumma och enkla att hjärntvätta gör att du inte låter som en särskilt öppen människa. Det hörs att du lever med förutfattade meningar, och när du nu är så ung, så tror jag inte att du själv kommit på dessa åsikter… det är DU som är hjärntvättad. Och att argumentera sakligt med dig känns inte meningsfullt.

  38. #42 av mimo på 4 juni, 2010 - 20:20

    För det första jag har INGET hat mot svenskar, tvärtom jag har kärlek till alla människor precis som min religion förespråkar. Det finns inget jag gör utav hat, i alla fall inte medvetet. Jag dömer inte dig som person utan jag skrev utifrån vad jag hittils läst och hittat utifrån din blogg. Men nej jag känner dig personligen inte.

    Tycker bara att du behöver läsa på lite om sanningen om islam. Försök få kontakt med någon arabtalande kristen som kan hjälpa dig på traven.

    Tycker bara att det år synd att man ska behöva leva i en lögn hela livet, när det finns en anna ljus väg till evigt liv.

    http://www.sanningenomislam.se/

    Du skriver: när du nu är så ung, så tror jag inte att du själv kommit på dessa åsikter… det är DU som är hjärntvättad. Jag skriver: Nej, så ung är jag inte. Jag är 20 år, mogen och pluggar på högskolan. Utan du borde vända på det hela för DU själv som UNG konveterade till islam runt min ålder skulle jag gissa på! SÅ VAD ÄR DIN ÅSIKT OM DEN UNGA 13 ÅRIGA POJKEN DU SJÄLV LA PÅ DIN BLOGG? Är inte han UNG för att konvetera till islam, eftersom du själv påstår att man som ung inte kommer på dessa tankar själv?

    • #43 av MammaMarie på 4 juni, 2010 - 21:58

      Du är 20 år och går i högskola – bra. Det betyder inte att du är mogen. När du inte kan fånga in det som tydligt står i en text är det bekymmersamt hur mogen man än är….

      ”I och med att du är svensk så är det lätt att hjänrtvätta dig med en falsk koran.” Säger du. Det innebär att du anser att jag – som svensk – är dum nog att inte ta reda på sanningen.

      Jag vill gärna höra vad du själv anser: Om jag vill veta sanningen om kristendomen, judendomen eller hinduismen… eller om socialdemokratin, moderaterna eller kommunismen; var anser DU att jag bör vända mig? Ska jag gå till en jude och få reda på sanningen om kristendomen? Och till en kommunist för att få reda på moderaternas ideologi? Din klokhet kommer visa sig i ditt svar på den frågan.

  39. #44 av mimo på 4 juni, 2010 - 22:55

    Kan du förklara vad mogen betyder ifall en 20 årig inte är mogen i din synvinkel? I Sverige är man vuxen redan som 18, så varför ska du som svensk påstå att jag inte är mogen vid 20 års åldern? Du känner inte mig och vet inte vart och vad jag gör med mitt liv, tro mig jag är mogen och smart.

    Var du själv mogen när du konveterad till islam????? Var den där lilla 13 åriga pojken mogen när han konverterad till islam??? eftersom du skrev att jag tror att jag inte att du själv kommit på dessa åsikter. Gud har gett mig en hjärna, en förnuft att tänka mig, och jag använder den!

    Jag säger såhär för din egen skull att du som svensk är lätt att hjärntvätta, i och med att många svenskar inte har någon religion från födelsen. Vilket inte alls du behöver ta på dig personligen.

    Du skriver: Om jag vill veta sanningen om kristendomen, judendomen eller hinduismen… eller om socialdemokratin, moderaterna eller kommunismen; var anser DU att jag bör vända mig? Ska jag gå till en jude och få reda på sanningen om kristendomen? Och till en kommunist för att få reda på moderaternas ideologi? Din klokhet kommer visa sig i ditt svar på den frågan.

    Jag svarar: Sanningen får du inte från muslimer du lyssnar på. LÄS BIBELN! Vare sig du vill veta sanningen om islam eller sanningen om kristendomen eller judendomen, kommer du visserligen höra olika från olika personer. Det är bara Bibeln som kan vägleda dig. Lyssna och läs Bibelns ord – ord från Gud. Be till Gud i Jesu namn.

    Vart är mohammed nu – död och begraven. Jesus då? Vart tror du? Kan du svara på min fråga? Om mohammed är den största profeten varför kan inte han vaka över oss precis som Jesus gör?

    Har Jesus nämnt i Bibeln att vi kristna ska sprida våran lära genom att döda, döda med svärden, tvångskonvertera, våldta m.m.? Jag vill att du hittar denna vers till mig i Bibeln! Men däremot sa Mohammed till folket att sprida den islamska läran på detta sätt, vilket dom gjorde.

    Jesus kämpade inte mot djävulen med en svärd, utan med sin tro och heliga anden. Och han stod emot alla frestelser, vilket gör honom till vår Gud. Precis som Jesus bekämpade djävulen med sin styrka, kommer även de kristna göra det mot muslimerna som kommer hit med lögner, tricks, muslimerna 11/9 bombar, hedersmord, alqaida, folk i mellanöstern dödas! Muslimerna över världen är vansinnga, dödar, tjuvar, tvångskonverterar, mördar. Sådant förespråkar islam, och tjuven är satan. Ni kommer med sådant medan vi kristna som har bekämpat allt med våran tro, kommer inte med svärdet. Vi har Bibeln, vi vill att alla sak be.

    Vi dödar inte. Vi ber. Vi ber för att vi ser er vilsna i eran själ. Du tror att vi är arga, att vi gör det utav hat. Vi gör det utav kärlek, för vi ser er vilsna i eran själ. En synd har sparkat ut alla muslimer från paradiset. Tro inte att det är samma paradis som troende går till, det är inte ett paradis där en man får slå sina kvinnor, det är inte ett paradis där man får ha 11 fruar, det är inte ett paradis där en 45 åring gifter sig med en 6 åring, det är inte ett paradis där man förnekar Jesus. Det är ett paradis där det inte finns några synder, vi kommer vara där vi dyrkar Jesus, Guds son, i perfek kärlek i perfekt frid, utan tårar. Hoppas denna dag kommer snart, inte bara för min egen skull, utan för muslimerna också. Vi vill att ni ska vara säkra precis som vi är. Vi vill att ni ska till den sanna paradiset. Gode Gud hoppas denna dag kommer snart!

    Du bad om att jag bevisar min klokhet, vilket jag gjort. Bevisa gärna DIN klokhet.

    • #45 av MammaMarie på 4 juni, 2010 - 23:46

      Bra. Tack! Var så goda – Nu kan alla njuta av att läsa om din klokhet :)!

  40. #46 av Aftab på 5 juni, 2010 - 21:51

    Salamalikum syster!
    Blev verkligen glad att läsa ditt blog!
    Må Allah(swt)vägleda oss alla till den raka vägen!!!
    Salamalikum

    • #47 av MammaMarie på 5 juni, 2010 - 22:15

      Wa Aleykom Salam,
      Tack så mycket kära du, det värmer verkligen….

  41. #48 av En svensk konvertit på 28 april, 2011 - 12:15

    salaam aleykom!

    Vill till en början säga MashAllah till dig och din familj! att ni är så starka och fina människor! är själv en konvertit sedan 3år men har tyvärr inte hijab på mig ännu:( men inshAllah så tar jag på mig den snart! är i fullo praktiserande hela tiden! Må Allah vägleda oss hela tiden! InshAllah
    BORT SE FRÅN SÅNA MÄNNISKOR SOM INTE VET VAD DE SNACKAR OM!!! Islam is the way! inget tvivel på det.
    levde själv förut som en kafer tyvärr men SobhanAllah så visade Allah mig vägen!
    är nu gift med en muslims man och vi har fått en fin dotter sedan 1,5år MashAllah!
    Min fråga till dig är hur reagerade din familj på när du tog på dig hijaben?

    Bästa hälsningar från mig!

    • #49 av Marie på 28 april, 2011 - 15:35

      Svensk Konvertit: Jag kan inte dra mig till minnes någon som helst negativ reaktion – inte framför mig i alla fall. Men jag var/är övertygad om att det inte var det lättaste att smälta. Men dom har alltid varit respektfulla emot mig i alla lägen och stöttat mig där det har behövts. Så, Alhamdulillah, har jag förskonats ifrån det jag vet att många andra konvertiter har tvingats genomleva.

      Jag hoppas att du finner styrka i att börja bära din hidjab, men du bör inte sätta på den förrän du själv känner dig helt säker på din sak. Lycka till! 🙂

  42. #50 av En svensk konvertit på 28 april, 2011 - 17:36

    Tack Marie! för dina fina ord! det ger en sån kraft!
    Inshallah så kommer den dagen snart! beundrar alla kvinnor som bär hijab! MASHALLAH åt er kvinnor!

    tänkte fråga ytterligare en fråga om du har vart i Mekka någon g?

    bästa hälsningar: Svensk konvertit

    • #51 av Marie på 28 april, 2011 - 17:56

      Javisst, jag var i Mekka 1995.

  43. #52 av Zaynab på 29 april, 2011 - 19:24

    Tack fina Marie för din berättelse. Alhamdulillah för att du funnit islam.

    Må Gud vägleda alla dessa arga människor, som är så fyllda av hat. Marie, varför lägger du tid på dessa kokosnötter? De är ju helt ur balans! Ok om man försöker argumentera för sin sak, men dessa människor leker ju på sandlådenivå….så pinsamma.Fy!

    Tack än en gång för din konvertitberättelse! Alhamdulillah för att Gud låtit oss finna islam!

    ws

  44. #53 av Linn på 24 september, 2012 - 19:06

    Oj vad många hatiska människor det finns där ute… Jag blir chockad varje gång. Det måste vara jobbigt för dem att vara fyllda med sådant hat..

    MashaAllah mycket spännande! Jag undrar om du någonstans beskrivit varför du valde att bli shia muslim och inte sunni muslim? Hade varit jätte spännande att läsa!

    • #54 av Marie på 24 september, 2012 - 21:17

      Det handlar om arvet efter Profeten. Det handlar om ledarskapet, helt enkelt. Jag har skrivit här: https://mammamaries.wordpress.com/2009/04/28/shia-sunni/ . Det var det som gjorde att jag bestämde mig. Jag ser inget ledarskap inom sunniislam, tyvärr. Inget enat alltså. Dörrarna för all fiqh är stängda sedan 1000 år tillbaks, och islam är en modern religion, som ska hålla i alla tider. Därför har jag bedömt att Guds religion inte fungerar enligt det sunnitiska sättet att se på saken.

  45. #55 av Linn på 25 september, 2012 - 10:14

    Sunni islam anser inte alls att dörrarna till fiqh är stängda. Det finns trångsynta och bakåtsträvande muslimer som vill ha det till det, eller endast vill lyssna på några specifikia shiekher som levde länge sedan men traditionell sunni anser inte så. som du skrev är islam en religion för alla tider och fiqh måste hela tiden tolkas och omtolkas. Inte för att ”göra om” islam utanför att kontextualisera islam till dagens samhälle 🙂

  46. #56 av Khadra Ahmed på 10 juli, 2013 - 17:15

    masha allah!!! det är vacker och modigt av dig jag hoppas du lever ett lyckligt liv den här och nästa . jag undrar ni som kommenterar och retar med henne att hon har blivit muslim jag skulle säga skaffa er ett liv ni är i ett mörker lär er något så kan ni snacka med henne

    ramadan kariim syster

  47. #57 av theres på 23 november, 2013 - 10:13

    Mashallah! Vilken fantastisk historia Marie. 🙂

  48. #58 av sora på 27 november, 2013 - 02:31

    MashAllah !! väldigt intressant! 😀

  49. #59 av Linda Sarhani på 20 oktober, 2014 - 17:30

    MashaAllah! InshaAllah så blir vi fler och fler svenska konvertiter! Må Allah belöna dig, kära syster! Skulle gärna vilja ha kontakt med andra svenska konvertiter! Är det någon som är intresserad så kan ni gärna söka mig på facebook: Linda Sarhani

    • #60 av Marie på 21 oktober, 2014 - 13:45

      Salam och välkommen Linda Sarhani,
      Det är alltid roligt att höra ifrån svenskar som blivit muslim. Det är otroligt så många konvertiter det finns nu! När jag blev muslim fanns ingen…och jag kände mig sååå ensam.
      Jag vet inte vart du bor, men förhoppningsvis så finns det någon moské eller samlingslokal i den stad du bor? Börja gå där i så fall, det bör droppa in en och annan konvertit ibland :). Men det är förstås bra att även börja på nätet, facebook och så….är du med i några facebookgrupper där man diskuterar islam med varandra? Det kan vara ett tips.
      Kram

  50. #61 av Sazan på 4 november, 2014 - 22:23

    Mashalla jätteinspirerande! Stolt över dig fastän jag inte känner dig, modigt!

  51. #62 av NINA på 20 november, 2014 - 07:39

    Jag fick rysningar och tårar i ögonen när jag läste om hur du blev muslim. Subhana Allah och visst Allah Akbar. Stolt över dig mammaMarie!

    • #63 av Marie på 20 november, 2014 - 09:54

      Tack kära Nina ❤

  52. #64 av Anonym på 25 december, 2016 - 13:30

    Du var nog den första kvinna jag såg med hijab (uppvuxen i samma samhälle som du). Du väckte frågor som jag fortfarande funderar på (några årtionden senare). Men starkt gjort då jag vet vad det skulle krävas i mod att göra det idag att göra det för mig i ”våran” lilla kommun.

    • #65 av Marie på 27 december, 2016 - 06:49

      Är det sant?! Intressant, och kul att du hörde av dig ❤ 🙂 . Vad är det för frågor som väcktes? jag är intresserad, för jag har aldrig hört någons funderingar. ingen har kommit fram till mig när jag varit uppe i min hemstad.

      • #66 av Anonym på 28 december, 2016 - 21:12

        Jag var nog inte nog gammal att våga gå fram & fråga . Nu har jag sällan sånna betänktligheter ;). Första tankarna var nog om våran ”rätt” till att visa upp våra kroppar. Där krockar mina åsikter med den svenska normen rätt ordentligt . Var ju inte så gammal när jag sprang på dig på Corner (tror jag det var), men tanken på att man inte behöver vara kristen bara för att man föddes som det utan kunde välja den väg som är rätt hade nog aldrig slagit mig förr. Men följt mig sedan dess. Har visserligen haft en slingrig väg genom livet både då det gäller religion & annat. Men i slutet av tonåren när livet var riktigt som värst var koranläsning (på svenska visserligen) & försöken att lära mig be på arabiska min stora tröst. Att förklara kort i text är tyvärr inte min starka sida

      • #67 av Marie på 17 januari, 2017 - 22:10

        MashaALlah, helt otroligt så lite man vet hur man påverkar andra människor! man tror att man har gått igenom livet utan att ha lämnat nåt större märke efter sig, men ibland dyker det upp några små guldkorn. ❤

  53. #68 av Haji på 18 februari, 2017 - 18:32

    Får gåshud när jag läser, det är exakt vad som höll på att hända min vän, efter många och långa diskutioner vart han som besatt och ville
    Bevisa mig fel. Samtidigt som han såg det som en tävling och inte ville vara den som startade diskutionerna. Man kunde känna att det var nånting han hade på hjärtat varje gång vi träffades och hur glad han blev när jag bröt isen och starta diskutionen. Han sade till mig en gång att jag försöker konventera honom, så jag slutade diskutera religon för att inte få honom tro det, utan det måste ske på hans villkor….

    • #69 av Marie på 2 mars, 2017 - 21:38

      Tack för din berättelse ! 🙂 . Ja jag tror att det är väldigt många som har samma typ av känsla när de plötsligt ‘upptäcker’ Gud, och särskilt islam. ❤

  54. #70 av Ubah på 8 mars, 2017 - 14:34

    MashaAllaah tabarakaAllaah. Mina tårara rinner ner, så inspirerande och fint skrivet. God välsigna dig och dina nära och kära, syster Marie.

    Mvh Ubah

    • #71 av Marie på 10 mars, 2017 - 22:27

      Åh tusen tack Ubah! Det är hjärtevärmande att höra ❤

  55. #72 av Mia Dorls på 19 april, 2017 - 12:28

    Om Marie hade träffat någon från en annan religion hade hon konverterat till den religionen istället. Det råder det inget tvivel om. Men det är hennes val. Hon väljer att fördjupa sig en en religion och sedan börjar hon tro på den. Hon väljer att blunda inför vad muslimer gör i hela världen. Hon blundar för att det inte finns ett enda muslimskt land som inte utövar förtryck. Hon blundar … men det är hennes val. Låt henne vara.
    Marie, om du verkligen vill leva som muslim bör du fundera på att flytta till ett muslimskt land.
    Om du inte tycker att det finns något bra muslimskt land bör du fundera på vad det beror på.

    I vilket fall, lycka till!

    mia.dorls@dn.se

Kommentera

