Man måste göra något åt dagens kaos inom vårt Ummah

Angående dagens situation i de muslimska länderna och de extrema rörelserna vi (särskilt muslimer) tvingas leva under. Nedan frågor och åsikter är just sådant som fritt florerar runt på internet. Detta är en mycket moderat och i sammanhanget ‘snäll’ frågeställning som en av mina läsare ställer mig. Jag vet inte ens om personen är muslim, eller bara utger sig för att vara muslim, för att så osämja. Men dylika ignoranta åsikter är helt i linje med det som florerar och är grunden till den extremism som pågår idag inom vår Ummah. Jag har än kvar att se den shiamuslim som besöker sunni-bloggar och klagar på att de valt ‘fel’ islam…

 Fråga:

 En läsare Ilko kommenterar:

Jag blev glad när jag läste att du konverterat till islam. Men blev dock förvånad att du blev shia. När blev du shia var det från början eller gifte du dig med en shia och blev det på så sätt?

Problemet med er shiter är att ni ägnar er åt historia istället för trosfrågor. Ni refererar hela tiden till ååå dom gjorde så mot Ali, dom gjorde så mot Hassan och Hussein bla bla. Titta istället på vem som har den rätta upfattningen i trosfrågor. Shiter anser tex att man kan be till Gud genom att be till andra människor levande som döda och be dom att medla till Gud.
Vad är det för ståndpunkt? Hur kan ni påstå något sådant? När man läser koranen så inser man att det är just sådant som Gud förbjuder genom hela koranen.

Och nej den gudomliga ledarskapen går inte i arv. Att det gjorde det med Abrahams släkt är en annan sak då det var ett löfte från Gud. Och profeter pekade inte ut sina efterträdare.

 Svar:

Vi muslimer är upptagna med att gnabbas om huruvida man ska fälla ihop våra armar eller hålla dem efter sidorna under bönen, medan fienden utvecklar metoder för att skära av oss dom.” (Imam Khomeini)

 Jag ska inte svara så mycket på dina argument, då jag redan har bloggen fylld med svar på dessa. Jag länkar gärna ifall du behöver, säg bara till.

Det intressanta, däremot, är hur du säger att shiiter anser att man kan tillfråga andra (som man anser ha bättre ställning hos Gud) om hjälp att tillbe Gud om något. Har du aldrig bett en syster eller bror att be till Gud för dig, att Gud ska påskynda en lösning på dina problem? Om inte, så är det mycket konstigt och ovanligt. Enligt islamisk sunnah är tawassul påbjudet både inom shia och sunni inriktningarna. Men ta inte mitt ord på det, jag tycker att du ska gå och läsa på om vad sunni-islam säger i detta ämne. Jag länkar HÄR  och HÄR till inlägg i ämnet, från sunnikälla förstås, men jag tycker att du självklart ska hitta egna.

Jag behöver bara säga till dig att jag är stolt över att jag är bland de som tog Profetens (S) råd att hålla fast vid de två tunga saker (länken återger hadither enligt Sahih Muslim och Tirmidhi) som han lämnade efter sig; dvs Koranen och hans familj(Ahlulbayt). Hans(S) löfte var att om vi håller hårt i detta ‘rep’, genom livet, så kommer vi aldrig att gå vilse. Och idag ser vi hur en stor del utav vår islamiska Ummah är helt vilsna. Man säger att sunni-islam har flest anhängare, och därför är det ‘den rätta islam’. Men faktum är att sunni-islam är så splittrat i sina grupperingar(som blir fler och fler och mindre och mindre i storlek), och är så oense sinsemellan dessa grupperingar, att en del av dom anser sig till och med ha rätt att våldta och mörda sina bröder och systrar ifrån andra sunni-grupper! På ytan ser det alltså ut som om sunni har fler anhängare, men så är det inte i realiteten.

Vansinnet är totalt idag. Och ett problem som vi måste erkänna, i synnerhet den sunnimuslimska delen. Man måste i sunnimoskéer, organisationer och föreningar börja arbeta emot denna galenskap och splittring inom ‘deras’ del av den islamiska Ummahn. Ursprunget till det hela kan härledas exakt till det faktum att man inte tagit fasta på Profetens uttalande angående hans legat, hans arvedel, till den islamiska Ummahn, då det är den delen av hans Ummah som är splittrade till den grad de är idag. Det verkar som om det är ett överkänsligt ämne hos alla, även journalister, att nämna att problemet är stort just inom sunniislam.…förmodligen härrör det till att man här i väst i årtionden jobbat på att demonisera shiaskolan, och om man då säger att det är något fel hos sunniideologska gruppen, så säger man: per automatik, att det inte är det hos shia. Vilket kan slå fel politiskt, då man har väldigt mycket att göra med de länder som styrs av just sunnimuslimska företrädare, och man helst vill se sådana i styret utav islamiska länder. Ingen journalist vågar än ta det steget fullt ut.

Jag är ‘gammal i gamet’, så att säga. Jag är konvertit, och det är alldeles för ofta som just konvertiter står för denna extremism. Alternativt så är det de som är födda muslimer, som fått en ‘nytändning’, eller blivit ‘nyfrälsta’ som utför dessa extrema dåd som vi ser världen över. Det är just det att muslimer som är ‘nya’, de tror sig veta något om islam, men i själva verket så vet de ingenting. Om jag jämför mig själv för 26-27 år sedan, då jag själv blev muslim och tyckte mig känna till och veta en massa esoteriska ‘hemligheter’ inom islam, men idag känner jag till dess vidd och dess innebörd och dess konsekvenser. Därför har jag lättare att ‘se’ och bedöma yttre faktorer betydligt bättre än jag gjorde i början. Och när man i början är osäker på vad som är rätt och fel, då är det lätt att bli en efterföljare utav andra som man tror har större kännedom än en själv. Det är där som dessa ISIS-wahhaber hittar sina får.

Det sorgligaste av allt är att dessa sunni-grupper (som har olika kända namn, vi kallar dom bland annat för wahhabism, salafism, Boko Haram, Al Qaida, talibaner, Al-Nusrah, och ISIS mm) kallar shia, kristna, sunni, judar och alla andra(utan undantag) för kafereen(otrogna) och för att utföra ‘kufr’. Medan de själva helt har förkastat islam och Profetens budskap och ord och ersatt detta med den sionistgödda räven Al-Bagdadi, bland annat. Samma grupper förstör alla islamisk historia, med motivet att det är ‘kufr’ och ‘bidá’ (=innovation och oislamiskt), och sen ersätter de dessa historiska platser med nya tempel och altare, genom att bygga shoppingcentra, hotell och till och med ett Big Ben (så stort och fult att inte ens Londonborna skulle vilja ha den), för att ta ALL fokus ifrån varför man går till Mecka – dvs Kaban och den enighet som den symboliserar, som i jämförelse med alla dessa nymodiga, flashiga, byggnationer ser ut som en svart sockerbit. Men detta är inte bidá?? I och för sig – det går helt i linje också med ISIS främsta mål som är att krossa Kaba i Mecka. Och när man har nått till den punkten, så undrar jag om man kan hitta någon större fiende till islam och muslimer någon annanstans i världen?! Bara det faktumet bör få folk (särskilt de som kallar sig för muslimer) att inse att de INTE ska resa iväg och följa dessa monster och barbarer, inte då i syfte att följa islam. Vill de leva som kriminella varelser så är det en annan sak, men kalla det då för sitt rätta namn! Inte för islam, kalla dig inte för muslim, och kalla det absolut INTE för jihad!

Faktum är att allt detta hat mynnar i att dessa ”muslimer” under årtionden, genom enormt stöd ifrån bland annat Saudiarabien, vars ideologi de baserar sina ståndpunkter på, har oemotsagda kunnat spy ut sitt hat. De har regerat i princip fritt på alla möjliga forum, i moskéer och på internet, där de har hetsat enormt emot ickemuslimer, emot kristna och andra religioner, men allra främst emot shiamuslimer. Jag har själv varit utsatt för dom i omgångar. Jag har argumenterat, med högsta respekt, på deras egna forum, bara för att bli blockerad till slut – för att andra läsare inte ska hitta till min blogg och börja läsa om andra sätt att tänka och värdera saker och ting. Det är det de själva sagt när jag har kommenterat, det är därför jag vet att det är så: de skriver under mina kommentarer att ”gå INTE in och läs hennes blogg…följ INTE länken till hennes blogg – hon är shia och de är smutsiga lögnare och kafer …”. Med mera. Och det är den ‘städade’ versionen jag återger här, jag kan inte skriva ned här vad annat de skriver. Saudiarabien måste sluta exportera denna extremism. Och Sverige och andra länder måste sluta göra affärer med denna familj/nation, som är roten till det monster vi ser röra sig i världen idag – i islams namn.

Alldeles för sällan tyvärr, har jag sett eller hört sunnimuslimska företrädare i de större eller mindre moskéerna eller samfunden i Sverige eller annorstädes, ge sina medlemmar råd och vägledning när det gäller detta hatiska okynne. De få som gjort detta blir bombarderade med protester och stämplade som otrogna förrädare, och i slutänden får inte heller deras ord någon större spridning. Det är precis som om sunni-institutionerna har varit nöjd med att det är så, man har kanske ansett att det varit nån sorts ‘säkerhet’ för dom att fortleva…dvs om deras medlemmar hatar folk av andra inriktningar i islam, så stannar de kvar hos dom. Det är inte det som är resultatet utav ett sånt förfarande, resultatet är de svart flaggor vi ser idag höjas och vars följare kidnappar, våldtar, fördriver och lemlästar folk : alltid i muslimska länder. Och 99% av offren är muslimer. Vad är det för muslimer?!

Har någon, någonsin, ever, hört talas om att Profeten Muhammad(S), eller någon profet över huvud taget, behandlat folk av olika åsikter på detta sätt? Dessa anhängare(jag vill varken kalla dom för människor eller djur) klyver huvudet på folk som om det vore ved de är ute och hugger för att bunkra inför vinterhalvåret. och de gör det på grund utav att de anser att dessa personer inte har samma åsikt som dom själva – de är alltså ‘kafer’. Medan de själva begår sådana handlingar som endast ogudaktiga människor har förmågan att utföra. Kidnappning, våldtäkter, mord och fördrivning av människor ifrån deras egna hem har inget utrymme alls i islam. Faktum är; att kriga emot de som utför sådana handlingar, det är DET som inom islam kallas för jihad. Det ‘mindre’ jihad. Det större jihad är det som vi utför inom oss, emot vårat ego.

Man kan läsa i drivor uttalanden ifrån dessa saudi-stödda wahabi ‘imamer’ som gör den ena fatwan efter den andra om shia-muslimers ickemuslimska ursprung och att deras blod är tillåtet att låta rinna, att våldta deras kvinnor inte är ‘zinna’ eller olagligt på något vis. Jag vill inte länka här då jag vill slippa sånt länk från min blogg. Men jämför det med de shia-lärda som upprörs över tendenser inom shia-grupperingar att svära över sunnimuslimers företrädare, eller de skillnader som finns mellan vår och deras tolkning av islam:

Förutom mitt inledande citat utav Khomeini är även nedan ett välkänt sådant av honom, ha i åtanke att när han talar riktar han sig främst till shiamuslimer:

”De som försöker orsaka missämja bland våra sunni och shia bröder, är de folk som konspirerar med fienderna till islam. Shiiter och sunniter bör undvika alla slags tvister, redan idag. Osämja bland oss gynnar endast de som varken följer sunni eller shia.”

 Ett annat inlägg angående vår eminente Storayatollah Sistani i Irak, som säger att ”Sunnimuslimerna är inte våra bröder, de är våra själar”, och att shiamuslimer bör försvara deras sociala och politiska rättigheter – INNAN de försvarar sina egna – då de är en minoritet i landet(irak alltså). Och Sistani fortsätter med att säga att shiamuslimer bör delta i sunnimuslimers fredagsbön, istället för vid shiamuslimers fredagsbön, detta för att främja känslan av enighet och samhörighet mellan varandra.

Andra fatwor är Irans fatwa emot Yasir bin Habib, en ej tidigare känt man som kallar sig för shia imam, och som poppade upp i England, likt en svamp för något år sedan ifrån ingenstans med massor av pengar och egen tv-kanal och allt, varifrån han pratar dynga och sprider hat mellan shia och sunni. Han har lyckats fånga en del shia i sitt nät, men förr eller senare förlorar han även dessa anhängare då de inser vilken avskyvärd människa han är. Men vad jag vill poängtera här är att de lärda, även inom våra lokala samfund, varnar om honom, man säger högt och tydligt att man inte ska lyssna på honom och att allt han säger är mycket farligt och uppviglande…detta gör att folk inte söker sig till såna, de som blir bländad av honom överger till slut hans irrläror, då de inte finner stöd på närmre håll för hans propaganda. Jag vill se en liknande enighet bakom dylika uttalanden som ständigt sker gentemot shiamuslimer världen över ifrån liknande sunnigrupperingar.

När Sistani för någon månad sedan, gick ut med en fatwa att irakier får gå ut och kriga emot ISIS (vilket är en mycket ovanlig fatwa inom shia), så var det inte en allmän fatwa, utan att det är irakierna själva det gäller, och de vill inte se folk komma ifrån andra länder och kriga i Irak emot dom…

 Ja Ilko, vad kan jag säga dig annat än att jag är stolt över att inte vara anhängare till de som ersatt Koranen och Profetens ord med terrormakares egna uppdiktade agenda och hot, ingen kärlek, ingen medmänsklighet = Ingen islam.
Jag är stolt över att jag följer Profetens sista råd till muslimerna, och håller fast vid det ‘rep’ han gav oss.
Jag är stolt över att inte vara anhängare till en sådan ideologi som tillåter hat florera inom samfundet.
Jag är stolt över att följa en religion vars företrädare arbetar hårt för enighet mellan människor, och inte sår oenighet och osämja. Jag är stolt över att jag redan i unga år hade hjärna nog att göra något som jag än idag känner är det rätta valet, och något som jag fortfarande står för.
Jag är stolt och finner ingen som helst anledning att be om ursäkt för det. Kan du säga samma sak. Ilko?

 

  1. #1 av Ilko på 25 augusti, 2014 - 13:36

    Att fråga någon levande direkt så att den personen hör dig om dom kan be till Gud för dig är en annan sak. Det var absolut inte det jag syftade på och det vet du nog redan men du spelar nog bara dum. Hur kan du jämföra det med det ni shiter gör? Att be döda om hjälp eller för den delen kanske även levande personer men utan att dessa personer hör er. För något sådant finns det inget stöd i islam. Ni shiter försöker hitta på argument för detta men dessa är väldigt vaga. Jag förstår inte varför ni trotsar med detta om ni är sanna troende och sannings sökare. Varför be någon död om hjälp och riskera att begå den värsta synden av alla shirk!? Tycker du inte att det är bäst att hålla sig borta från detta?

    • #2 av Marie på 25 augusti, 2014 - 14:35

      Koranen: ”Och betrakta inte dem som fallit i kampen för Guds sak som döda. Nej, de lever [och] Gud sörjer för dem. ” [3:169]
      Ljuger Koranen, menar du?

      [4:64] ”Om Vi sänder ett sändebud är det för att han med Guds hjälp skall göra sig åtlydd. Men om de kommer till dig efter att ha gjort sig själva orätt [med sin synd] för att be om Guds förlåtelse, och om Sändebudet ber om förlåtelse för dem, skall de finna att Gud i Sin barmhärtighet tar emot den ångerfulles ånger.”

      Läs versen ovan några gånger. Kan du själv se vad denna vers, ifrån Koranen, säger? Den säger exakt det som förmedling av böner innebär. Då Koranen inte är en bok som enbart gäller för de människor som levde på Profetens tid, och den gäller för all framtid, så gäller det som står där även idag. Profeten har inte eliminerats ifrån Guds existens, utan lever i allra högsta grad – i nästa liv….

      Är du muslim? Är du i så fall sunnimuslim? Om du är sunnimuslim, vilka är det då du godkänner som källor? Är Sahih Muslim tillräckligt trovärdig för dig? eller Sahih Tirmidhi? Eller kanske du hellre föredrar al-albaani (i Sahih ibh Majah)? Vilka är okej för dig? Det verkar inte som att du godkänner sunnikällor alls. Kanske ingen annan än ISIS-ledaren Abu Bakr al-Bagdadi som duger för dig? Då kan jag tyvärr inte hjälpa dig….

      Muslim och Tirmidhi har jag länkat i inlägget där du ser att de allra flesta sunnimuslimer använder sig utav tawassul. Det är inget shiamuslimskt påfund, även om de du umgås med påstår det. Du måste lyfta blicken. jag säger inte att du ska ta MITT ord för detta, utan gå till andra sunnimuslimer – inte de du umgås runt, utan andra. Eller helst – läs själv. Om du kan.
      Om du gillar Al-albaani har du en källa till. Här http://folketavtawhid.wordpress.com/2012/12/26/nej-de-lever-och-gud-sorjer-for-dem/

      Slutligen en artikel ifrån en ahlul-sunnah webbsida som pratar om exakt detta: http://www.ahlus-sunna.com/index.php?option=com_content&view=article&id=57

      • #3 av Ilko på 27 augusti, 2014 - 17:19

        Nämen kära Marie :):P vad är det du länkar till? De verserna du citerade och länkade till är det ingen som förnekar men de är irrelevanta för det vi pratade om. Den handlar inte om det ni shiter gör.
        Den första du citerade då folk kom till profeten och bad honom att be till Gud om förlåtelse är ju solklar. Profeten var vid liv och det är inget annat än det jag nämnde i mitt föra inlägg att det inte finns något hinder att fråga någon om han/hon/dom kan be till Gud för dig. De som kom till profeten hade ju ångrat sig och Gud förlåter den ångerfulle, det behövs inga medlare för det. Varken profeter eller vanligt folk. Ska ni snart börja gå till eran ayatollah och bikta er likt dom kristna gör för prästen i kyrkan? Det är inget som säger att de som kom till profeten inte hade blivit förlåtna endå. Gud gav dom bara det glada beskedet att dom var förlåtna för dom hade ångrat sig uppriktigt. Det har inget med medling att göra.

        Den andra som du länkade till handlar om martyrer och ja dom lever om dom har stupat på Guds väg. Har någon sagt något annat? Men kom inte och jämför det med de alla olika döda imamer och seikhar och allt annat som ni ber om hjälp.
        Varför går ni runt Karbala föressten och slår er själva? Gjorde profeten det? Kan ni finna något stöd för det i koranen? Hur kommer det sig att ni shiter har massor med heliga platser som profeten och hans följeslagare inte hade? Varför försvarar Iran Abu Lulus grav eller vad han heter? Han mördade ju Umar som var en av profetens bästa vänner. Varför baktalar ni profetens fru Aisha och påstår att hon sådde förrvirring med mera. Jag orkar inte ens rabbla upp allt.

        Sen har ni massor med terrorister om du vill kalla det så. Vad tycker du om Hezbollah? Ni shiter är i klar minoritet försök inte påstå något annat och det har ni varit sedan dag ett, allt annat är önsketänkande. Ni kan jämföras med en sekt. Sunni muslimer håller ihop hur kommer det sig att alla fyra sunni skolor accepterar varandra och har inga problem med varandra? Försök inte att få det att framstå på annat sätt. Ni shiter har ju många fler sekter i er shia sekt. Vilken tillhör du föressten? Är du en tolv imamare eller någon annan gruppering?

        Du kanske ska svara på mina frågor från första inlägget också. Om att ledarskap inte går i arv och att profeter inte pekade ut efterträdare?

        Mvh

  2. #4 av Ingemar Hof på 25 augusti, 2014 - 22:05

    Intern kritik var ju något jag anspelade på i min allra första kommentar på din blogg, en kommentar som du föreföll sortera under islamofobi och främlingsfientlighet. Så jag välkomnar ett inlägg som i viss mån tar upp samma fråga.

    Jag håller med en del i det du skriver, men tycker att du saknar viss förmåga till självkritik. Du skriver, ”JAG ÄR STOLT ÖVER ATT INTE VARA ANHÄNGARE TILL EN SÅDAN IDEOLOGI SOM TILLÅTER HAT FLORERA INOM SAMFUNDET.”. Jag håller helt med om att shiamuslimer i stort verkar ha mindre benägenhet till extremism, men det kan också bero på demografi. Sunnimuslimer är så mångdubbelt fler.

    Det har förstås andra förklaringar än demografi. Icke att förglömma Khomeneis fatwa mot Rushdie som uppmanade till död på Rushdie och publicister av hans famösa bok Satansverserna. Denna fatwa rimmar illa med att man inte tillåter hat att florera. Flera människor har måst dö pga denna fatwa, om än inte Rushdie själv.

    • #5 av Marie på 28 augusti, 2014 - 08:21

      Om du inte tar mitt ord som verifiering på att shia konstant rannsakat sig, teologin och religiösa tolkningar och har gjort så under alla århundraden. Så kanske du kan ta en av islams/muslimers större fiende som verifikat på detta? Vad säger du om SD:s motsvarighet i England? Nick Griffin, ledare för British National Party och ledamot i EU-parlamentet – vad säger han om shia specifikt? Inlägg i ämnet, men lyssna specifikt på videon i länken, lyssna på hela så hör du vad han säger. Jag har även sammanfattat lite under videon.

      The Wahhabi Islamist Project

      • #6 av Ingemar Hof på 30 augusti, 2014 - 06:17

        Ja, Shiaislam har en större benägenhet till rationellt tänkande. Det skrev jag ovan. Vad jag också skrev var din oförmåga till självreflektion. Även om shia jämfört med sunniislam och särskilt wahhabism är mer benägen att ”tänka till” är det fortfarande en mycket konservativ och illiberal ideologi/religion.

        I Rushdie fallet så gäller ju fatwan fortfarande. Inte bara det, seniora imamer gör sig besväret att påminna att fatwan fortfarande gäller, att det finns pengar ur offentlig kassa som belöning till den som dödar Rushdie.

        Och härom dagen kom uttalandet från offentligt håll som ger understöd till mer konservativa krafter vad gäller kvinnors möjligheter till arbete. Utbildade kvinnor väljer fel, är budskapet.

        Och slutligen, också härom dagen, så sades att 3G tekniken (för mobiltelefoner) är oislamskt, då man ännu inte har ett bra sätt att kontrollera befolkningens surfvanor.

        Så nog finns det saker att diskutera inom Shiaislam också. Långt ifrån en perfekt religion.

  3. #7 av Tasnim på 26 augusti, 2014 - 14:54

    Mår lite illa varje gång jag ser ISIS kallas för sunniter.. Vad skulle dessa ha med sunni att göra? De dödar sunniter på löpande band.

    • #8 av Marie på 26 augusti, 2014 - 15:17

      JA Tasnim, de har ingen pardon över huvud taget. Vad menar dom att det är för Gud som väntar på dom i livet efter detta?! Och jag kan inte fatta hur såna som anser sig vara muslimer finna någon som helst attraktion i det som dessa ”människor” utför.

      Men det är just därför som sunnimuslimska ledare i moskéer och organisationer måste börja gå ut och markera starkt och högljutt emot dessa krafter som säger sig tillhöra den sunnimuslimska inriktningen. Jag vet att DU kämpar på det du kan, men vi småbloggare är ju inget i sammanhanget.

  4. #9 av Tasnim på 26 augusti, 2014 - 18:28

    Vad jag vet så kämpar man hej vilt. Hur det står till i svenska källarmoskéer har jag ingen aning om. Här i Tunisien gör man stora rabalder av det och det har fördömts inte bara 100 ggr. Man pratar om det i media, i debattpaneler med lärda, det går reklamkampanjer mot terrorism, etc. De som kämpar emot verkar dock inte uppmärksammas…

    Men av lite insiderinfo att döma (blogginlägg jag läst alltså) så är det inte religiösa bud som driver dessa galningar så det har nog inte så mycket inflytande, vad imamer säger.. de struntar ju till och med i Koranens text.

    • #10 av Marie på 27 augusti, 2014 - 14:20

      Nej Tasnim, det är precis det jag skriver här, att de lagt islam helt åt sidan och har istället tagit terrorledarna som deras Profeter och det de säger – det är det islamiska budskapet för dom…så det imamer i moskéer säger har inte särskilt stort inflytande på just de som redan är hjärntvättade. Men de har ännu inflytande på kommande generation. Och det är stor skada som de måste reparera och det sker inte i en handvändning, det går inte att bara prata – man måste även agera stort och ”peka med hela armen” liksom, man får släpa fram den extra stora trumman så att det man säger syns och hörs extra tydligt.

  5. #11 av Musa på 26 augusti, 2014 - 19:21

    Salam Marie,
    Tack för ett genuint och berörande inlägg. Man kände att det kom från hjärtat.

  6. #13 av sara på 27 augusti, 2014 - 08:31

    MashaAllah, du är en underbar människa, jag blir bara glad över att det fortfarande finns såna levande människor som dig. Må Alla fylla världen med liknande människor. Tusen tack till dig.

  7. #15 av Ilko på 27 augusti, 2014 - 17:25

    Nämen kära Marie :):P vad är det du länkar till? De verserna du citerade och länkade till är det ingen som förnekar men de är irrelevanta för det vi pratade om. Den handlar inte om det ni shiter gör. Den första då folk kom till profeten och bad honom att be till Gud om förlåtelse är ju solklar. Profeten var vid liv och det är inget annat än det jag nämnde i mitt föra inlägg att det inte finns något hinder att fråga någon om han/hon/dom kan be till Gud för dig. De som kom till profeten hade ju ångrat sig och Gud förlåter den ångerfulle det behövs inga medlare för det. Varken profeter eller vanligt folk. Ska ni snart börja gå till eran ayatollah och bikta er likt dom kristna gör i kyrkan? Det är inget som säger att de som kom till profeten inte hade blivit förlåtna endå om de ångrade sig uppriktigt utan att gå till profeten. Gud gav dom bara det glada beskedet att dom var förlåtna.
    Det har inget med medling att göra.

    Den andra som du länkade till handlar om martyrer och ja dom lever om dom har stupat på Guds väg. Har någon sagt något annat? Men kom inte och jämför det med de alla olika döda imamer och seikhar och allt annat som ni ber om hjälp.
    Varför går ni runt Karbala föressten och slår er själva? Gjorde profeten det? Kan ni finna något stöd för det i koranen? Hur kommer det säg att ni shiter har massor med heliga platser som profeten och hans följeslagare inte hade? Varför försvarar Iran Abu Lulus grav eller vad han heter. Han mördade ju Umar som var en av profetens bästa vänner. Varför baktalar ni profetens fru Aisha och påstår att hon sådde förrvirring med mera. Jag orkar inte ens rabbla upp allt.

    Sen har ni massor med terrorister om du vill kalla det så. Vad tycker du om Hezbollah? Ni shiter är i klar minoritet försök inte påstå något annat och det har ni varit sedan dag ett. Allt annat är önsketänkande. Ni kan jämföras med en sekt. Sunni muslimer håller ihop, hur kommer det sig att alla fyra sunni skolor accepterar varandra och har inga problem med varandra? Försök inte att få det att framstå på annat sätt. Ni shiter har ju många fler sekter i er shia sekt. Vilken tillhör du föressten? Är du en tolv imamare eller någon annan gruppering?

    Sen har ni massor av extrimister eller terrorister om du vill kalla det så. Glöm inte Hezbolah och massor i Irak.

    Sedan kanske du ska svara på mina påståenden från första inlägget om att ledarskap inte går i arv och att profeter inte pekade ut sina efterträdare, vilket du påstod att dom gjorde.

    • #16 av Marie på 28 augusti, 2014 - 07:22

      Den ahlul Sunnah-sida jag länkade (http://www.ahlus-sunna.com/index.php?option=com_content&view=article&id=57) skriver tydligt om Koranvers 4:64:

      ”This is a direct Divine order to seek intercession of Prophet Muhammad (Peace be upon him) and this verse is Mutlaq (not restricted to any time). None of the classical commentators of Qur’an said that it only applied to the Physical Hayat (life) of Prophet (Peace be upon him) as falsely asserted by people of Bidah (Salafis/Wahabis/Ghayr Muqalideen/Quranites/Najdis/Khawarij/Takfiri etc…).”

      Min undran är – om du inte läser era egna källor, vad är det då som du läser? Vad är det du följer? Det är det som är självaste grunden i inlägget, att resultatet utav det sätt som bland annat du själv tänker -dvs att ni inte ska läsa själva och studera er religion, utan ni låter andra studera och sen berättar dom vad ni ska tro på. Ni kollar inte ens upp om det de säger är sant. Jag sa till dig att inte ta MITT ord på att sunniislam säger exakt samma angående tawassul som shiaislam säger.

      Som jag nämnt tidigare så har jag redan svarat i bloggen, jag länkar några av svaren här nedan. Då du inte verkar känna till ens sunnimuslimska böcker så måste jag nämna att de källor som finns i inläggen är sunnikällor, inte shia. Så du borde finna dom värda att tro på:

      Varför är inte imamerna nämnda vid namn i Koranen?

      Vad gjorde Abu Bakr till rättmätig efterträdare?

      Varför gillar ni shia inte Aisha?

      Sen säger du att shia har ‘massor av terrorister’. Jag ombeder dig att nämna åtminstone NÅGON! Vilken shia”terrorist” är det som bombar sig själv, utanför sina egna länder, eller i sitt eget land?! Vem är det som spränger och halshugger folk ”i Guds namn” världen över? Om du ser vart dessa dåd begås så görs de i shiaområden (senast i Karbala i Irak), skulle shia spränga sina egna menar du? Och om de gör det, då måste väl i så fall det gagna de dina så då kan du inte var särskilt missnöjd?

      Nej faktum är att den enda grupp du kan peka ut är Hizbollah, den grupp som specifikt både högt och tydligt propagerar EMOT sekterism, på daglig basis. Kan du idag finna någon annan – du får inkludera exakt vem som helst i hela världen – gärna en sunni grupp/ledare/land som stödjer palestinierna mer än Hizbollah? Du ser idag resultatet utav vad den gruppen har offrat för gazaborna. Tack vare lång och trogen tjänst och med egna liv som insats, har hizbollah gett Hamas möjligheten att stå med egen värdighet och försvara sig själv och sitt folks frihet. Hizbollah har inte bara bistått med vapen i miljardklassen, utan även träning. Om Israel håller vad de lovar (vilket skulle vara en ovanlighet utöver det vanliga) så är folket i koncentrationslägret inte längre instängda. De som du kallar för ‘terrorister’ är alltså de enda som har hjälpt palestinierna befria sig själva. Det visar också att den enes terrorist ofta är den andres frihetskämpe. Och om du inte är FÖR att kämpa för palestiniernas frihet, då är du alltså emot deras frihet…precis likt sionisterna.
      http://www.veooz.com/news/vHRtqwP.html

      Israel var i chock under sommarens krig mot Gaza. Hamas slogs inte som de brukar göra. Cnn skriver :

      ”What is significant now is that Hamas fighters appear to be better trained, with a new set of skills that I don’t think Israel anticipated. One Israeli soldier who came out of Shaja’ia was quoted in an Israeli publication that Hamas is fighting like Hezbollah”
      http://edition.cnn.com/2014/07/21/world/meast/israel-gaza-qa/

      Om du har minsta lilla i huvudet, så borde du vara stolt över det Hamas har uträttat, och de frihetskämparna i Gaza själva hyllar Hizbollah/Iran:
      http://www.islamicinvitationturkey.com/2014/07/11/video-gaza-resistance-sending-their-thanks-to-islamic-republic-of-iran/

      Jag kan länka i massor, men det räcker såhär. Jag utmanar dig att länka en enda sunnimakt som ställt upp på palestinska folket! Palestinierna är sunnimuslimer. Många har rest från palestinska områden och krigat emot shia i Irak och Syrien bland annat. Det är vi alla medvetna om. Men trots det har vi stått på deras sida, outtröttligen. Om ISIS hade varit muslimer, på riktigt, så hade de riktat sina vapen emot sionisterna i Israel, och med de vapen de har fått (ifrån sunnistater självklart, vilka enbart bistår terrorister) så hade alla palestinier kunnat återvända till sitt land i höst.
      Sunni Imam of Aqsa Mosque to ISIS: Stop Deceiving Muslims

      SunniSheikh Ahmad al Zein undrar vad sunnimuslimer, och andra som är emot Nasrallah ”Vad vill ni från Nasrallah?”

      När du kommenterar nästa gång vill jag att du förser mig med de länkar jag efterfrågat ovan.

      Är det nåt mer du vill veta?

      • #17 av Ilko på 28 augusti, 2014 - 09:45

        Sluta länka till sufi sidor eller vad det nu är för sida. Jag vet att suniislam inte stödjer den tawasul som ni gör. Det finns sufier som kallar sig för suni muslimer som stödjer det. Det är dom som gör sådana webbsidor.

        Och sluta påstå saker om mig som du inte vet.Du vet ju inte ens om jag är muslim. Så hur kan du påstå detta:
        ” Det är det som är självaste grunden i inlägget, att resultatet utav det sätt som bland annat du själv tänker -dvs att ni inte ska läsa själva och studera er religion, utan ni låter andra studera och sen berättar dom vad ni ska tro på. Ni kollar inte ens upp om det de säger är sant.” ?
        Jag är absolut för att man ska läsa själv.Och motsätter mig tvärtom att någon ska berätta vad man ska tro på. De kan presentera fakta det får dom gärna göra.

        Du är dummare än jag trodde. Med dom länkarna du skickade så har du bevisat att du är en riktigt hjärntvättad shit. Jag skriver medvetet shit istället för shia för det låter som skit.
        Ärligt talat så hade jag förväntat mig av dig att du skulle göra som en del andra shiter gör, att inte erkänna och istället ljuga att du inte alls har något emot profetens fru Aisha.
        Men det du gör är precis det jag sa från första början att ni shiter gör. Du diskuterar historia och lägger dig i konflikter för 1400 år sedan. Suni muslimer älskar precis som profeten både Ali och Aisha som är de troendes moder som profeten själv har sagt. Men du har öppet gått ut och kritiserat och baktalat profetens fru. Fatta att du har dragit stor synd över dig. Vad tror du att profeten hade tyckt?

        Ska en shit göra ett inlägg om att vi måste göra något åt dagens kaos i vår ummah? När det är ni som orsakat detta kaos från första början. Ska ni shiter vägleda någon när ni är i villofarelsen själva?

      • #18 av Marie på 28 augusti, 2014 - 10:47

        Du har alltså ingen som helst länk till de shia-terrorister som du hävdar finns? Inte heller någon länk till sunniorganisationer/länder som stödjer palestinierna? Verkligen? Ingenting? Och ändå kallar du OSS för terrorister och vilsefarna?

        Jag lämnar två meningar ifrån Profeten(s) och Imam Ali(a) att fundera på:
        ”När Gud har för avsikt att förödmjuka en person, förvägrar Han denne kunskap.”
        Imam Ali

        Profeten sa:
        ”Gud välsignar sin tjänare som talar med goda fina ord för att vinna belöning (på domdagen), och den som undviker svordomar och grovt språk för att skydda sig ifrån straffet (på domdagen)”

  8. #19 av Rima på 27 augusti, 2014 - 22:04

    Varje gång jag läser i ditt blogg blir jag 100 ggr mer klokare. Du sätter de rätta orden på plats. Tack för att du skriver!

  9. #20 av syster i islam på 6 september, 2014 - 08:25

    Tack Marie för att du skriver!

  10. #21 av a på 24 september, 2014 - 22:22

    Mashallah du är så bra! Tack för att du skriver så kloka ord, alltid till hjälp ❤

    • #22 av Marie på 25 september, 2014 - 07:09

      Tack kära du 🙂 ❤

  11. #23 av Amina på 12 november, 2014 - 08:33

    Jag orkade verkligen inte läsa allt du skrev. Men såg att du skrivit ett patetiskt påstående, nämligen att ”ISIS främsta mål är att krossa Kaaba”…. Det där är ett påhittat rykte som spridits runt i media genom fake-nyhetshemsidor. Det finns ingen källa på det, om du har källan på det, så visa oss gärna! Man kan inte tro på allt man läser och hör, borde du väl veta. Lite källkritik tack….

    Och det är två HELT OLIKA saker att; 1. fråga en (levande) person att göra du’aa för en, och att 2. be till en ”imam” att medla för en till Gud. I tro om att imamen hör ens bön..

    Så ni tror att era ”imamer” har gudomliga egenskaper och kan höra människors böner!

    Även fast det ENDAST är Allah som hör bön.

    Det där är shirk.

    Så du kan inte jämföra denna shirk med att en person frågar sin kompis om att göra du’a för en. 😑

  12. #25 av mariam på 17 november, 2014 - 22:05

    Jag sökte på konvertit på google. Och kom till din blogg. Det enda jag har hunnit läsa hittils är det här inlägget… och jag är mållös.
    Jag älskar älskar älskar dig!
    mvh
    En 17 årig shiamuslimsk tjej.

Lämna en kommentar